|
Taideyhteisö luo Taideyliopiston
Professori Saku Mantere nimettiin viime toukokuussa
Taideyliopiston hallituksen puheenjohtajaksi. Hallituksen
asema virallistui elokuun alusta, kun eduskunta
hyväksyi tältä osin yliopistolain muutoksen.
Mantereella on kokemusta hallitustyöskentelystä
sekä fuusioyliopistoista, koska hän on myös Aaltokorkeakoulusäätiön
hallituksen jäsen. Mantere toimii
professorina ja johtajana Svenska handelshögskolanin
yritysjohtamisen ja organisaatioiden laitoksella.
1) Mikä on ollut haasteellisinta Taideyliopiston valmisteluprosessissa?
— Ajan puute on ollut kaikkein haasteellisin asia.
Hallituksen työhön varattu aika on ollut kovin lyhyt.
Olemme kuitenkin jo saaneet valittua hyvän rehtorin
ja johtosäännön valmistelu on loppusuoralla. Esimerkiksi
Aalto-yliopistossa fuusion valmistelulle jäi
enemmän aikaa.
2) Onko Taideyliopiston valmistelussa hyödynnetty muiden
fuusioyliopistojen (Itä-Suomi, Turku, Aalto) kokemuksia?
— Isojen organisaatiomuutosten yhteydessä ei ole
ollenkaan yllättävää, että kritiikkiä ja turvattomuutta
esiintyy. Näin oli myös Aallossa. Yliopistouudistuksen
myötä yliopistojen autonominen asema on kasvanut
ja nyt pitää oppia hallinnoimaan itseä. Tämä on oppimisprosessi:
osallisuus päätöksentekoon tulee oppia.
— Taideyliopiston johtosääntöön on aktiivisesti
haettu palautetta yksiköiden sisältä. Olemme kiinnittäneet
huomiota etenkin siihen, miten päätöksistä
viestitään.
3) Mitä odotat Taideyliopistolta? Nykyiseen tilanteeseen
verrattuna, mikä muuttuu eniten sen myötä?
— Muutokset eivät ole vain hallinnollisia, vaikka
aina asioita voi tehdä joustavammin ja fiksummin.
Taideyhteisö luo Taideyliopiston. Uudistus lähtee
taiteentekijöistä ja opiskelijoista. Sisällöllisetkin odotukset
on hyvä lunastaa. Näen, että uuden yliopiston
merkitys on myös antaa toivoa ja merkitystä tällaisena
aikana.
1) Miten kuvailet Taideyliopiston valmisteluprosessia? Pääsikö henkilöstö vaikuttamaan aidosti?
2) Mitä odotat Taideyliopistolta? Mikä muuttuu ehkä eniten sen myötä?
|
Tarja Pitkänen-Walter
professori, Kuvataideakatemia
1) Taideyliopiston valmisteluprosessi on tuonut
valtavasti lisätöitä henkilöstölle.
Kooltaan pienessä Kuvataideakatemiassa tämä
on usean henkilön kohdalla tarkoittanut jaksamisen
äärirajoilla toimimista. Henkilöstö on osaavaa ja he
ovat valmisteluprosessissa koonneet paljon tietoa ja
taitoa. Nähdäkseni tätä osaamiskapasiteettia ei ole
ikävä kyllä toistaiseksi hyödynnetty täysimittaisesti
taideyliopiston rakenteita luotaessa.
2) Taide tarkoittaa tuoreiden mielikuvien muodostamista.
Täten se voi elävöittää ja voimistaa todellisuussuhdettamme
erityisellä tavalla. Soisin entistä
laajemman yleisön pääsevän tästä "jyvälle".
Toivon Taideyliopiston vahvistavan ja avaavan
taiteiden merkitystä ja vaikutusta ihmisten elämässä
ja yhteiskunnassa.
Kuvataideakatemia itsessään on muuttunut parinkymmenen
vuoden aikana niin hallinnon kuin
sisällönkin osalta dramaattisesti. Tässä nykykuvataiteelle
ominaisessa jatkuvan muutoksen virrassa
oletan uuden hallinnollisen rakenteen pistävän eniten
silmään alkuvaiheessa. Toivottavasti hallinnon
silmään pisto ei kuitenkaan sokaise! Taideyliopiston
voima voi rakentua taiteiden välisen erilaisuuden ja
keskinäisen kunnioituksen perustalle.
|
|
|
Erik T. Tawaststjerna
professori, Sibelius-Akatemia
1) Täytyy myöntää että aikataulu on ollut haasteellinen.
Kun hyväksyy tämän tosiseikan ja sen mukanaan
tuomat reunaehdot, voi todeta, että prosessi
on ainakin toistaiseksi pysynyt hyvin koossa. Taideyliopiston
rehtorin valinta tapahtui hallituksen piirissä,
mutta tämähän on nykyisen yliopistolain määrittelemä
toimintatapa. Johtosäännön työstämisen
yhteydessä on sen sijaan saatu runsaasti ehdotuksia
ja kommentteja henkilöstöltä, joten tässä asiassa
henkilöstö on päässyt vaikuttamaan. Keskustelutilaisuuksia
on myös järjestetty, mutta koko henkilöstöä
on vaikea saada mukaan tällaiseen prosessiin.
2) Odotan kahta asiaa jotka saattavat vaikuttaa
ristiriitaisilta keskenään (mutta eivät ole sitä): tutustumista
kollegoihin ja opiskelijoihin yli akatemiarajojen
ja samalla sitä, että työrauha säilyy niillä, jotka
tässä vaiheessa sitä kaipaavat. Eniten muuttuu varmasti
tietoisuus siitä, että oma taiteenalamme onkin
osa laajempaa kokonaisuutta, sekä henkisesti että
myös organisaation tasolla.
|
|
|
Minna Orpana
laulun lehtori, Teatterikorkeakoulu
JUKOn pääluottamusmies
1) Teatterikorkeakoulussa valmisteluprosessi on
ollut kohtalaisen pitkä, koska meillä varsinkin johto
ollut aktiivisesti ja innolla siirtymässä taideyliopistoon.
Tiedotus on pelannut erittäin hyvin. Opetushenkilöstö
ei mielestäni ole ihan aidosti päässyt vaikuttamaan;
meitä koskevat asiat ovat varmaan tulossa
myöhemmin. Mielipiteitä on saanut sanoa, mutta
suurin energia on mennyt rakenteiden /hallinnon
yhdistämiseen yms.
2) Yhteistyö kiinnostaa; luulen, että eri taidealojen
yhteiset projektit ja yhteiskurssit tulevat olemaan
parasta antia, kunhan niitä ei tehdä pakottamalla
vaan ajan kanssa ja luontevasti vuorovaikutuksen
synnyttäminä.
Pelkona on, että kaikki päätöksenteko siirtyy yhä
kauemmaksi ja byrokratia lisääntyy (vaikka tarkoitus
oli kai päinvastainen). Pelkona on myös se, että suurin
osa rahoista menee rakenteiden pystyttämiseen,
eikä sisältöjen kehittämiseen. Pelkäänpä, että opetuksen
kehittämiseen ei heru paljon ja opetustoimia
vähennetään jatkossa.
|
Taideyliopiston rehtorina aloittaa Tiina Rosenberg
|
Professori Tiina Rosenberg on valittu Taideyliopiston
ensimmäiseksi rehtoriksi. Rosenberg (s.
1958) on toiminut teatteritieteen professorina
Tukholman yliopistossa.
Hän
aloittaa viisivuotisessa
tehtävässään
1.1.2013.
Rehtorin valinnassa
tärkeitä
kriteereitä olivat
syvällinen taiteen
tuntemus,
k ä y t ä n n ö s s ä
osoitettu johtamiskokemus
sekä
kansainväliset
verkostot.
He l s i n g i s -
sä syntynyt ja
kasvanut Tiina Rosenberg on toiminut aiemmin
muun muassa opintorehtorina ja sukupuolentutkimuksen
professorina Tukholmassa, professorina
ja laitosjohtajana Lundin yliopistossa, Tukholman
yliopiston elokuvatieteen laitoksen johtajana sekä
teatteritieteen yliopistonlehtorina Tukholman
yliopistossa. Hän väitteli teatteritieteen tohtoriksi
vuonna 1993 Tukholman yliopistosta.
Tiina Rosenbergin tutkijanura on kansainvälisesti
merkittävä. Sen lisäksi hänet tunnetaan
aktiivisena yhteiskunnallisena keskustelijana ja
kirjoittajana.
Päätöksen valinnasta teki Taideyliopiston hallitus
yksimielisesti kokouksessaan 24.10.
— Rosenberg on keskusteleva, diplomaattinen
ja luja johtaja, jolla on vahva tahto ja sinnikäs
asenne. Hän viestii puheessaan ja toiminnassaan
sitä arvopohjaa, jolle Taideyliopiston tulevaisuuden
on hyvä rakentua: yliopistollisuutta, kriittisyyttä,
demokraattisuutta ja syväsuuntaista
taiteen ja sen perinteiden arvostusta, Taideyliopiston
hallituksen puheenjohtaja Saku Mantere
totesi valinnan jälkeen.
|
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 27
|