6/12

  • pääsivu
  • sisällys
  •  
     

    Vuosikatsaus [case]

    Syksyn käynnistyessä tutkijayrittäjä pohtii työvuottaan ja tulevaisuutta kriittisesti case-tutkimuksen näkökulmasta "Tutkijayrityksen käynnistäminen taiteen- ja kulttuurintutkimuksen alueella Kymenlaaksossa 2011-2012".

    Tavoitteena oli selvittää vuoden aikana voisiko hän taiteentutkijana ja opettajana toimia ja menestyä kymenlaaksolaisessa kaupungissa tutkija-yrittäjänä. Hypoteesina hänellä oli, että hän voisi yrittää.

    Tutkimusmetodina hän käytti oman työn havainnointiakirjoittamalla tutkimuspäiväkirjaa sekä kolumnisarjaa starttirahavuoden ajan.”

    Hän tarkasteli myös yrityksen ja yksityistilin tiliotteita kannattavuuden näkökulmasta sekä evaluoi yrittäjätoimintaansa yritysmentorien vastaanotolla.

    Tutkimustuloksia: (1) Hänellä oli ollut töitä aamusta iltaan; tutkimus-raportteja ja artikkeleita, luentoja sekä tiedeyhteisön nettineuvotteluja. Mutta: tutkimusartikkeleista ei makseta palkkioita, luennot tulee pitää maksutta ja sähköiset julkaisut ovat suosiossa painettujen sijaan. (2) Tutkijan palkan olisi pitänyt näkyä runsaiden tilausten, myynnin ja tulojen muodossa, kun realistisesti tulot kattoivat kiinteät kulut ensimmäisenä vuotena. (3) Kiinnostus maakunnan taiteentutkimuksen kehittämiseen oli positiivista, mutta taide- ja kulttuuritoiminta oli tärkeintä tutkimusten sijaan. (4) Tutkimusten tekeminen katsottiin kuuluvan apurahasäätiöille ja tutkijaopiskelijoille, joten taiteen alan tutkimusyritys on toimintaa, johon ei olla totuttu. (5) Tutkijantaidot on hallinnassa, muttei bisneksentekotaidot. Hänelle muodostui vuoden aikana toivomus, että innokas myyntitaitoinen henkilö tippuisi taivaasta myymään yrityksen palveluja ja tuotteita tai löytyisi toimintaa tukeva sponsori.

    Pohtiessaan tutkimuscasen tuloksia ja yrityksen tulevaisuutta, hän toteaa alustavasti, että: (1) Tutkimustyötä tulee yleistajuistaa asiakkaille, siis [jonkun] tulee tehdä tiedottavaa työtä, jossa tutkijan ammatti osoitetaan "kunnon työksi" eikä einsteinilaisuudeksi, jota harvat edustavat. (2) Asiakkaiden tulee oppia ostamaan ja tilaamaan tutkimuksia, sillä tutkitulla tiedolla luodaan uutta tietoa ja tuloksia hyvien päätösten tukena - oletusten vallitessa. (3) Tutkimusten tilaajille tulee kirjoittaa yleistajuinen "Tutkimuksen tilaajan opas", jossa esitellään eri alojen tutkimuskäytäntöjä; sisältöjä, etenemistä, hintoja ja tulosten merkitystä.

    Lopuksi hän toteaa uskovansa vahvasti tutkimusyritykseen, mutta yksintekeminen ole jatkossa järkevää. Tutkijan tulee toimia yhteistyössä tiedeyhteisön kanssa, jossa yhdessä vuorovaikuttaen tuotetaan uutta ja merkittävää tietoa. Menestyminen onnistuu joko a) muodostamalla yliopistossa eri alan asiantuntijoista taiteen- ja kulttuurintutkijoiden tiimi tai b) tai omilla LY-tunnuksilla toimivien asiantuntijoiden "kattoyritys", jolla on sama toimintaidea. Hän päätyy johtopäätökseen: viisainta olisi tilata muuttoauto yliopistokaupunkiin, mutta etnografisen tutkimusmetodin edustajana hän on tietoinen siitä, että uutta tietoa saavutetaan siellä missä on uutta ja merkittävää tietoa.

    Tutkijayrittäjä katsahtaa tulevaisuuteen todeten syksyn työrupeamaan kuuluvan mm: yliopistoyhteistyön käynnistäminen maakunnan taiteentutkimuksen kehittämisprojektissa, jossa opiskelijat tekevät tutkielmia maakunnan taide- ja kulttuuriilmiöistä. Lisäksi kansainvälisen seminaarin järjestäminen sekä kirjoittamattomat tutkimusartikkelit, esitelmäabstraktit sekä luennot tulee viimeistellä jatkotutkimusten lisäksi, jotta tutkijan työ tulee luotettavasti tehtyä.

    Lopuksi hän päätyy näkemykseen, että tutkijan ja yrittäjän riskit ovat samankaltaisia, tavoitekin samankaltainen — menestymisen illuusio.

    1.8.2012

    Hilde 1.8.2012
    Nimimerkin taustalla on rohkea tutkijayrittäjä FT Jaana Vainio-Utriainen
    jaana.vainio-utriainen@kymp.net
    http://users.kymp.net/jaana.utriainen


    • Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 44