Paljon porua kokonaiskustannusmallista
Tutkijakunnan kärkikaarti on
tehnyt vetoomuksen kokonaiskustannusmallista
luopumisesta.
Päätöksiä mallin kohtalosta on
odotettavissa keväällä 2014.
Keskustelutilaisuus Suomen Akatemian kokonaiskustannusmallista
veti lokakuun lopussa Akatemian
alakerran monitoimitilan täyteen väkeä.
— Hyvä, ettei ihan mustassa pörssissä myyty lippuja,
hauskuutti tilaisuuden avannut OKM:n kansliapäällikkö
Anita Lehikoinen.
Kokonaiskustannusmalli sai vastaansa kovaa kritiikkiä
Suomen Akatemian kansainvälisessä arviossa,
joka julkistettiin syyskuun alussa.
— Tutkijoiden mielestä nyt on ajauduttu tilanteeseen,
jota kukaan ei halunnut. Miten tässä näin pääsi
käymään? Periaate on hyvä, mutta toteutus huono,
Lehikoinen totesi.
Kokonaiskustannusmallista luopumisesta ei voida
Lehikoisen mukaan noin vaan yhtäkkiä päättää. Pitää
olla tietoinen siitä, mitä tutkimus maksaa. EU:ssa ei
kuitenkaan enää ehdottomasti edellytetä kokonaiskustannusmallin
käyttämistä.
Suomen Akatemian pääjohtaja Heikki Mannila
kertoi kustannusmallien tavoitteista ja ominaisuuksista.
Hän selvitti esimerkkien valossa lisä- ja kokonaiskustannusmallien
eroja. Lisäkustannusmallissa
rahoittaja antaa suoraan hankkeesta johtuvat lisäkustannukset.
Kokonaiskustannusmallissa lasketaan
kaikki suorat ja epäsuorat kustannukset, ja rahoittaja
maksaa kaikista tietyn osan.
Mannilan mukaan lisäkustannusmalli on yksinkertainen
ja selkeä, mutta se voi johtaa kokonaisuuden
kannalta huonoihin päätöksiin. Akatemian
rahoituksessa vuodesta 2009 käytössä ollut kokonaiskustannusmalli
on periaatteessa yksinkertainen,
mutta sen toteutukset ovat tutkijoiden kannalta usein
läpinäkymättömiä ja monimutkaisia.
Professori, Helsingin yliopiston Neurotieteen tutkimuskeskuksen johtaja Eero Castrén esitteli tutkijoiden
vetoomuksen kokonaiskustannusmallista luopumisen
puolesta.
— Kokonaiskustannusmalli on johtanut monimutkaiseen
rahojen pyöritykseen. Tutkijoilla on aiempaa
huonompi käsitys käytettävissä olevasta rahasta.
Läpinäkyvyys ja selkeys eivät ole toteutuneet.
Taloushallinnon henkilökuntaa on lisätty, hän luetteli
tutkijoiden kokemuksia.
Vetoomukseen oli kerätty nimiä akatemiaprofessoreilta,
Suomen Akatemian huippuyksiköiden johtajilta,
ERC-apurahan saaneilta ja tutkimuspainotteisten
erillislaitosten johtajilta. Sähköposteja lähetettiin
yhteensä 127: vetoomusta kannattavia vastauksia tuli
102 (+ 9 ”kutsumatonta”), vastaamatta jätti 33 — vain
yksi ei puoltanut vetoomusta.
Castrén luovutti tutkijoiden vetoomuksen pääjohtaja
Mannilalle. Castrén korosti moneen otteeseen,
että hanketta ei ole kohdistettu Akatemiaa vastaan.
— Ylivoimainen enemmistö Suomen johtavista
tutkijoista kannattaa kokonaiskustannusmallista luopumista. EU:n siirryttyä lisäkustannusmalliin Akatemia
on jäämässä yksin. Asia ei voi jatkua nykyisellään
— KKM:n toimivuutta on odotettu viisi vuotta. Siirrytään
takaisin lisäkustannusmalliin riittävän suurella
yleiskustannusosuudella, Castrén evästi.
Yliopistojohdon näkökulmaa teemaan esitteli Itä-
Suomen yliopiston akateeminen rehtori Jukka Mönkkönen.
— Yksikään yliopisto ei elä hallinnolla vaan tutkimuksella
ja opetuksella, ja tässä tapauksessa nimenomaan
tutkimuksella. Osoittaa huonoa hallintoa, jos
tutkijalle jää mielikuva, että rahoja on viety hallintoon.
Asiaa ei ole ilmeisesti pystytty tarpeeksi hyvin
kommunikoimaan.
Mönkkönen kuitenkin katsoi, että kokonaiskustannusmallia
ei pidä lopettaa — sitä pitää kehittää.
— Jos se lopetetaan, tuhraantuu taas aikaa ja energiaa,
hän lisäsi.
Mönkkösen puheenvuoro viritti vilkkaan keskustelun.
Tutkijayhteisö ei nähnyt mitään hyvää kokonaiskustannusmallissa.
Turun yliopiston rehtori Kalervo
Väänänen katsoi, että salin ilma on sakeanaan
väärinymmärryksiä.
— Olin Akatemian hallituksessa, kun tämä malli
tuli. Sitä vastustettiin viimeiseen saakka, mutta VM
painosti ”teette tai itkette ja teette”.
— Nyt kuitenkin näen, että on yksi hailee, mikä
malli on käytössä. En haluaisi uutta mallia, koska sen
kanssa olisi taas pelkkää sählinkiä useampi vuosi. Nyt
pitää keskittyä siihen, että järjestelmät saadaan toimimaan
ja yliopistojen budjetti on mahdollisimman
läpinäkyvä, Väänänen tähdensi.
Keskustelutilaisuus videoitiin. Ks. http://www.aka.fi/fi/A/Suomen-Akatemia/Mediapalvelut/Videot-ja-radiojutut2/Seminaarivideot/
teksti Kirsti Sintonen
- Painetussa lehdessä sivu 6
|