Keskustelua
Yliopistojen ei pitäisi
omaksua yritysten
toimintamalleja
Tutkijatohtori Kati Järvi kirjoitti lokakuun alussa Helsingin
Sanomissa, että yliopistojen pitäisi omaksua
yritysten toimintamalleja. Kirjoittaja ottaa esimerkin
paperiteollisuuden kilpailukyvyn uudistamisesta.
Hän tarjoaa samassa hengessä yliopistojen uudistamista
liiketoimintamalli-innovaatioiden avulla. Näin
edistettäisiin mm. maamme kilpailukykyä.
Yliopistot eivät kuitenkaan ole liikeyrityksiä. Niiden
toiminta-ajatus on uuden tiedon tuottaminen ja
koulutus, ei rahan ansaitseminen. Ne eivät voi huolehtia
lyhyellä tähtäyksellä maan kilpailukyvystä. Se on
yritysten ja maan hallituksen asia. Pitkällä tähtäyksellä
yliopistot tukevat Suomen taloudellista menestystä -
jos saavat työrauhan.
Innovaatiot ovat aina olleet yliopistojen ominta
aluetta. Yritysmallilla ei ole tähän mitään uutta tarjottavaa.
Vain yliopistojen paisunutta hallintoa voisi järkeistää
yritysten tapaan, mutta ongelmana on yliopistolaki,
joka kasvattaa hallintoa.
Kirjoittaja kannattaa yliopistojen profilointia ja
kehottaa työntekijöitä erikoistumaan omiin vahvuuksiinsa:
tutkimukseen, opetukseen tai ulkoisen rahoituksen
hankintaan - koska yrityksissäkin pidetään
toiminnot erillään.
Yliopistojen tutkimuksen ja opetuksen sisältö on
profiloitu jo perinteisesti, ja tieteenalat sekä oppiaineet
merkitsevät erikoistumista. Tutkimustehtävissä olevat
joutuvat hakemaan ulkoista rahoitusta tutkimushankkeitaan
varten, eivätkä voi sitä juurikaan delegoida.
Henkilöstöä ei pidä yliopistoissa johtaa kuin missä
tahansa organisaatiossa, sillä yliopisto ei ole mikä tahansa
organisaatio, vaan tutkimus- ja sivistyslaitos.
Yliopistot eivät siten tarvitse "kipeästi" ammattijohtajia,
vaan johtamistyö edellyttää akateemisen työn tuntemista.
Yliopistoissa ei edes pitäisi korostaa johtamista,
vaan motivoivaa toiminnan ohjausta. Tieteen ja opeopetuksen
tavoitteet tulevat tiedeyhteisön sisäisistä arvoista
ja alan kehityksestä - eivät ammattijohtajien
näkemyksistä. Yliopistojohtajat, jotka ovat keskittyneet
johtamiseen, ovat yleensä epäonnistuneet.
Kirjoittaja arvelee, että yliopistojen tuotteita, tietoa
ja tutkintoja, ei ole sanottavasti uudistettu vuosisatoihin.
Tiede uudistaa itse itseään koko ajan ja tutkinnonuudistuksia
on tehty liikaakin. Tieteen ja opetuksen
asema ei kohennu siitä, että tiedosta kehitetään
uusia tuotteita, joita markkinoidaan "monissa jakelukanavissa".
Tutkimustuloksista ja opetustarjonnasta on syytää
edelleen tiedottaa yhteiskunnan eri intressipiireille, kuten on tehtykin. Mutta on virhe tehdä yliopistoista
tiedon halpamyymälöitä: se heijastuu latistavasti niin
tutkimukseen kuin opetukseenkin. Tieteelliset innovaatiot
jäävät lapsipuolen asemaan, sillä ne ovat jotakin
paljon syvällisempää kuin välitöntä myyntiarvoa
omaavat pinnalliset tuoteinnovaatiot.
Asiakaslähtöinen eli rahoittajien ja opiskelijoiden
tarpeiden mukainen tuotekehitys sopii täydennyskoulutukseen,
tilaustutkimukseen ja muuhun yhteiskunnalliseen
vaikuttamiseen, mutta ei tutkimukseen.
Jos rahoittajat pääsevät vaikuttamaan tutkimukseen,
sen vapaus ja samalla tieteen kehitys vaarantuvat.
Opiskelijalähtöisyyttä on opetuksessa harrastettu jo
vuosikymmenet, mutta sisällöistä päättävät opettajat,
eivät vasta oppimassa olevat opiskelijat. Asiakas on
aina oikeassa -ajattelu sopii palvelualan yritykseen,
mutta ei yliopistoon.
Pekka Pihlanto professori emeritus
Turku
- Painetussa lehdessä sivu 41
|