Peda-forum-päivillä
opetuksen
arvostusta
etsimässä
Kuinka opetusta arvostetaan yliopistoissa?
Kuinka opetuspainotteisella uralla voi
edetä? Miten opettaja jaksaa tutkimuksen
paineissa? Näitä kysymyksiä pohdittiin
vuoden 2015 Peda-forum-päivien työpajassa
11 ”Opettaja tutkimuksen tekemisen
paineissa”. Työpajan järjestivät Tieteentekijöiden
liiton opetus- ja tutkijanuratyöryhmän
jäsenet.
Perinteisesti yliopistoissa uralla eteneminen
perustuu tieteellisen pätevyyden
kasvuun, suoritettuihin tutkintoihin ja
tieteellisiin julkaisuihin. Jos työpanos
kohdistuu pääosin opetukseen, muilla osaalueilla
edistyminen voi olla hyvin hidasta.
Tutkimukseen panostavat taas etenevät
uraputkessa paljon sujuvammin. Juhlapuheissa
opetusta pidetään toisena yliopiston
päätehtävänä — eli erittäin tärkeänä asiana.
Käytännön toiminnassa tämä ei valitettavasti
toteudu. Tutkijat muodostavat helposti
yksiköissä ”ylemmän kastin”, joille mahdollinen
opetus on näppärästi hoidettava ”sivuhomma”
tai ”pakollinen velvollisuus”. Tällöin
varsinaisesta opetuksen kehittämisestä
on turha puhua – ainakaan pedagogisessa mielessä. Toki viimeisimpien tieteellisten
tutkimusten asiasisällöt välittyvät opiskelijoille
ajantasaisen ja asiantuntevan opetuksen
kautta.
Sekä määräaikaiset että toistaiseksi
voimassa olevan työsopimuksen saaneet
opettajat joutuvat usein mukaan erilaisiin
hallinnollisiin tehtäviin, mikä vie työaikaa
opetukselta. Aina opetuksen suunnitteluun,
kouluttautumiseen ja kehittämiseen
ei varata lainkaan erillistä työaikaa, vaan
se kaikki on pois vapaa- tai tutkimusajasta.
Opetuksesta puuttuvat myös läpinäkyvät
laadulliset mittarit, joita tutkimuksessa
edustaa julkaisujen jufo-luokitus. Tutkimusta
arvioidaan järjestelmällisesti, mutta
miten on opetuksen laita? Entä mistä irrotetaan tunnit suurimuotoisiin opetuksen
uudistuksiin kuten digitalisaatioon?
Opetuksen kehittämiselle ja kouluttautumiselle
tulisi varata työaikasuunnitelmissa
selkeästi ja riittävästi aikaa. Tämä
vaatii johdonmukaisten työsuunnitelmakäytänteiden
laatimista kansallisella tasolla.
Opettajille tulisi varata aikaa tieteellisen
tutkimuksen tekemiseen siinä määrin,
kuin se kuuluu työn kokonaiskuvaan — 30
prosentin ideaalista puhutaan, mutta toteutuuko
tämä missään käytännössä?
Akateemisten tehtävien täytössä
tutkimusansiot painavat yleensä selvästi
enemmän kuin opetusansiot ja pedagoginen
kehittäminen, vaikka kyseessä olisi
selkeästi opetuspainotteinen tehtävä.
Oma syynsä tähän on yliopistojen rahanjakomallilla,
joka ei tunnista ja tunnusta
pedagogista kehittämistä ansiona – se
laskee vain tutkintojen lukumäärää. Sama
erhe toistuu yliopistojen sisäisissä rahanjakomalleissa.
Opetuspainotteisia tehtäviä täytettäessä
olisi syytä suunnitella eri ansioiden
systemaattinen huomiointi ja painotus jo
tehtävää avoimeksi julistettaessa, minkä
jälkeen todella toimittaisiin suunnitelman
mukaisesti. Yksittäiset tehtäväntäyttötoimikunnat
kun saattavat noudattaa omia
päähänpistojaan.
Opetuspainotteisille tehtäville tulisi
luoda yliopistoihin oma urapolku, jollaisia
eräissä yliopistoissa ollaan jo toteuttamassa.
Näistä ovat esimerkkeinä Helsingin yliopiston
Opettajien akatemia ja Aalto-yliopiston
lehtorien urajärjestelmä. Tällöin arvioidaan
jatkuvaa pedagogista kouluttautumista ja
kehittämistä sekä opetuksen tuloksellisuutta
niin määrällisesti kuin laadullisestikin.
Toisin sanoen arvioidaan opettajan ydintehtävää
– opiskelijoiden opetustavoitteiden
mukaista oppimista. Opetuksen arvostusta
edistämällä kehitetään myös tutkija-opettajan
osaamista ja jaksamista akateemisen
työn eri osa-alueilla.
Elina Pelto, Erkki Pesonen ja
Jarkko Toikkanen
Kirjoittajat ovat Tieteentekijöiden
liiton opetus- ja tutkijanuratyöryhmän
jäseniä
- Painetussa lehdessä sivu 12
|