Pääkirjoitus
Tiede laajasti ja kapeasti ymmärrettynä
Mitä tiede on? Ainakin
yliopistoja,
tutkijoita,
löydöksiä, julkaisuja,
keksintöjä
ja Nobelin palkintoja. Toisaalta
se on myös jotain paljon laajempaa,
kulttuuriin ja yleisiin toimintatapoihin
liittyvää.
Tieteellinen kulttuuri laajasti
ymmärrettynä voi merkitä uskoa
siihen, että monipuoliset ja hyvin
perustellut näkemykset pääasiassa
voittaisivat ensivaikutelmat ja
ennakkokäsitykset. Että harmaan
sävyihin sisältyy enemmän kuin
mustaan ja valkoiseen. Että sitkeätkin
virheet voi löytää ja korjata.
Että ihmisiä, jotka näkevät asioiden
eri puolia, kannattaa kuunnella
pitempään kuin niitä, jotka
katsovat vain yhdestä suunnasta.
Tiede laajasti ymmärrettynä pitää
julkisen keskustelun tason korkealla
ja varmistaa, että päätöksenteko
ja vaikkapa tuotekehitys
perustuvat parhaaseen saatavilla
olevaan tietoon.
Tiedettä on kuitenkin helpompi
mitata kapeasti kuin laajasti.
Kotimaiset ja kansainväliset mittarit
painottavat tieteen yksikköinä
laskettavia ”tuotteita” ja arvioivat
yliopistoja niitä valmistavina
laitoksina.
Sekä yksittäisiltä tutkijoilta
että yliopistoilta vaatii rohkeutta
ja näkemyksellisyyttä olla seuraamatta
rivien välissä olevaa kehotusta:
valmista vain sitä, mikä
lyhyellä aikavälillä tuottaa mahdollisimman
paljon rahaa tai rahanarvoista
näkyvyyttä.
Laajasti ymmärretyllä tieteellä
ei ole liikaa puolestapuhujia, ja
sitä kuvaavat sanat, vaikkapa ”sivistys”,
saattavat kuulostaa jopa
vanhanaikaisilta. Toisaalta tiedettä
laajassa merkityksessä saatetaan
pitää itsestäänselvyytenä. ”Kohoava
osaamisen taso” kaikkine
taloudelliseen menestykseen ja
päätöksenteon laatuun liittyvine
hyvine seurauksineen on kirjoitettu
jokaiseen viimeaikaiseen hallitusohjelmaan.
Viimeistään viime vuosina on kuitenkin
käynyt selväksi, että yhteiskunnallisen
keskustelun tai
päätöksenteon laadun jatkuva kohoaminen ei todellakaan tapahdu
automaattisesti.
Käytännön tieteentekemisessä
tieteen laajempia merkityksiä
ymmärretään yhä varsin hyvin.
Kokonaista tietoon nojaavaa kulttuuria
ei luo yksittäinen spesialistien
tai huippujen ammattiryhmä,
vaan siihen tarvitaan monenlaista
osaamista, opiskelijoitakin. Tiedepoliittiset
nokittelut – suuret vastaan
pienet, tai tutkija-opettajat
vastaan ”muu henkilökunta” –
useimmiten loistavat poissaolollaan
siellä, missä näihin ryhmiin
laskettavat ihmiset todella kohtaavat
toisiaan.
Tieteellä on kuitenkin ainakin
kommunikaatio-ongelma. Sen
tekijät laidasta laitaan kokevat näköalattomuutta
ja tunnetta siitä,
ettei heidän osaamistaan huomioida.
Poliitikot ja elinkeinoelämä
valittavat, että tieteeseen laitetut
resurssit eivät tuota toivottua tulosta.
On yhä vaikeampi puolustaa
tiedettä ei vain yksittäisten tuotteiden
tuottajana vaan myös sen
laajemmissa merkityksissä.
Yliopistoväen huolestuminen
hallituksen tekemistä koulutuksen
ja tutkimuksen leikkauksista
ei johdu vain heidän omista työpaikoistaan.
Kun kokonaisen ikäluokan
tie tieteellisen kulttuurin
ammattilaisiksi uhkaa tukkeutua
rahapulaan, herää vakava epäilys
siitä, että usko tieteeseen laajasti
ymmärrettynä on nyt virallisesti
kuollut.
Voimme kuitenkin tehdä enemmän
kuin vain toivoa, että näin ei
olisi. Tämän lehden julkaisijaliitot
voivat puolustaa tiedettä yli yksittäisten
ammattiryhmien, koulukuntien,
tieteenalojen tai yliopistojen
rajojen. Acatiimin tässä
numerossa esitellään Vuoden tieteentekijä
2015. Tieteentekijöiden
liiton vuodesta 1997 asti jakama
palkinto annetaan henkilöille, jotka
omalla toiminnallaan edistävät
ja tekevät tunnetuksi tiedettä laajasti
ymmärrettynä.
Petri Koikkalainen
puheenjohtaja,
Tieteentekijöiden liitto
- Painetussa lehdessä sivu 2
|