Ylimmät lainvalvojat puoltavat virkasuhdetta
Maan ylimmät lainvalvojat tukevat henkilöstöjärjestöjen
kantaa virkasuhteen säilyttämisestä
yliopistojen palvelussuhteen lajina.
Muutenkin lausunnoista huokuu huoli
henkilöstön aseman turvaamisesta. Lakiluonnos
edellyttää vielä paljon muutoksia
ennen kuin se on valmis vietäväksi hallituksen
esityksenä eduskunnan käsittelyyn.
Valtioneuvoston hankerekisteristä löytyi lokakuun
viimeisenä päivänä 135 lausuntoa yliopistolainsäädännön
kokonaisuudistukseen. Lausunnoista
käy selvästi ilmi se, että lakiluonnos edellyttää
vielä paljon muutoksia. Moitteita tulee mm.
isojen muutosten heikoista perusteluista.
On myös kuulunut epäilyjä siitä, menisikö laki
esitetyssä muodossa läpi eduskuntakäsittelyssä.
Ylimmät lainvalvojat pohtivat lausunnoissaan
yliopistolakiluonnoksen ja perustuslain suhdetta.
Oikeuskansleri katsoo, että lakiehdotukseen sisältyy
perustuslain kannalta tulkinnanvaraisia säännöksiä,
joten säätämisjärjestyksestä tulisi saada
perustuslakivaliokunnan lausunto.
Opetusministeriössä laadittiin lausuntomassasta
nopealla aikataululla muistio (21.10.), jota
käsiteltiin mm. sivistyspoliittisessa ministerityöryhmässä.
Ikävä kyllä yhteenveto on osaksi varsin
tarkoitushakuinen. Lausunnoista on poimittu
”rusinoita” mm. virkasuhdetta, professorien kutsumenettelyä
ja aikuiskoulutustehtävää koskevissa
kohdissa.
Tämän lehden julkaisijaliittojen lausuntojen
pääpiirteitä on käsitelty edellisessä Acatiimissa.
Tässä jutussa keskitytään muiden keskeisten tahojen
lausuntoihin.
Työsuhde ei sovi julkisen vallan käyttöön
Korkein hallinto-oikeus kiinnittää lausunnossaan
erityistä huomiota siihen, että henkilöstön asemaa
ja tehtäviä koskevat kysymykset edellyttävät
vielä lisäselvityksiä. Suurin osa KHO:n lausunnosta
käsittelee virka- ja työsuhteen eroja sekä
julkisen vallan käyttöä. KHO on huomannut lakiluonnoksessa
useita ristiriitaisuuksia. Yksityisoikeudellisiin työsuhteisiin siirryttäessä lakiehdotus
turvaisi vain henkilöstön taloudelliset intressit, ei
sen sijaan perustuslaissa turvatun tieteen ja opetuksen
vapauden toteutumista. KHO ihmettelee
myös, miksi esitysluonnoksessa ei ole käsitelty kysymystä
virkavastuusta.
Eduskunnan apulaisoikeusasiamies muistuttaa,
että virkamieslakia säädettäessä 1990-luvulla
pidettiin erittäin tärkeänä, että julkista valtaa voivat
käyttää ainoastaan virkasuhteessa olevat. Virkavastuun
ulottaminen työsopimussuhteisiin olisi
edellyttänyt muutoksia perustuslaissa säädettyyn
virkavastuuseen ja hallinnon lainalaisuusperiaatteisiin.
Esitysluonnoksen mukainen työnjohto-,
palkkaus- ja palvelussuhdejärjestelmä toisi mukanaan
uusia tilanteita ja vastuusuhteita.
Eduskunnan apulaisoikeusasiamies muistuttaa
myös, että työsopimuslainsäädäntö samoin kuin
työehtosopimukset eivät sovi hyvin yhteen yliopistojen
tutkimushankkeisiin ja -projekteihin,
tiimityöhön tai huippuyksiköihin.
Oikeuskanslerin lausunnon mukaan henkilöstön
palvelussuhteen muutos merkitsee valtion
virkamieskunnan vähenemistä noin 24 000 virkamiehellä.
Oikeuskanslerin mielestä esitysluonnoksessa
ei ole riittävästi käsitelty sitä, miltä osin
yliopistojen toiminnassa on kysymys julkisen tehtävän
hoitamisesta ja siinä julkisen vallan käyttämisestä.
Myös useiden yliopistojen lausunnoissa edellytetään,
että palvelussuhteen muutos perusteellaan
nyt esitettyä paremmin. Tätä edellyttävät ainakin
Helsingin, Turun, Tampereen ja Vaasan yliopistot
lausunnoissaan. Lapin yliopiston mielestä työsuhde
ei ole oikea tausta julkisen vallan käyttämiseen.
Lapin yliopiston lausunnon liitteenä on oikeustieteellisen
tiedekunnan lausunto, jossa seikkaperäisesti
selvitetään, miksi virkasuhde on yliopistoille
sopivampi palvelussuhteen laji. Lakiluonnos ohittaa
valtiosääntöoikeudellisen ristiriidan palvelussuhteen
laadun ja julkisen vallan käyttämisen välillä.
Oikeusoppineet ehdottavat, että ratkaisumallina
voitaisiin käyttää kuntalain muotoilua: “Tehtävää,
jossa käytetään julkista valtaa, hoidetaan
virkasuhteessa. Tällaista tehtävää varten perustetaan
virka”.
Kelpoisuudet edelleen asetustasolle
Henkilöstöjärjestöt ovat olleet yksimielisiä siitä,
että kelpoisuusvaatimuksista tulisi edelleen säätää
asetuksen tasolla. Lakiluonnos siirtäisi niiden
määrittelyn yliopistojen johtosääntöihin. Monet
yliopistot ovat lausunnoissaan järjestöjen linjoilla.
Lisäksi yliopistot ovat huolissaan siitä, että tärkeiden
johtosääntöjen uudistamistyölle jää erittäin
vähän aikaa.
Turun yliopisto esittää, että opetus- ja tutkimushenkilöstön
kelpoisuusvaatimuksista ja valintamenettelystä
säädetään tarkemmin asetuksella.
Tampereen yliopisto katsoo, että kelpoisuusvaatimusten
määrääminen eri yliopistojen erilaisissa
johtosäännöissä kaikkien yliopiston henkilöstön
palvelussuhteiden osalta, professorit mukaan
lukien, voi johtaa samoissa tehtävissä erilaisiin
kelpoisuusvaatimuksiin. Nimenomaisista kelpoisuusvaatimuksista
olisi säädettävä vähintään
asetustasolla.
Oulun yliopisto korostaa yliopistojen yhteistyötä
johtosääntövalmistelussa, jotta kelpoisuusehdot
eivät eriytyisi korkeakoulujen välillä perusteettomasti.
Lapin yliopiston mielestä kelpoisuusvaatimusten
poistaminen laista saattaa johtaa kirjaviin nimityskäytöntöihin,
mikä ei tue yliopistojen tehtävää
korkeimman opetuksen antajina ja tieteellisen
tutkimuksen tekijöinä.
Jyväskylän yliopisto pitää tärkeänä ylimpien
tieteellisten virkojen, professorien, mainitsemista
lain tasolla. Tästä syystä tulisi ainakin yleisellä tasolla
määritellä myös professorilta vaadittavasta
kelpoisuudesta vastaavan tasoisesti. Myös Turun kauppakorkeakoulu pitäisi professorien kelpoisuusvaatimukset
edelleen säädeltyinä.
Valtioneuvoston kanslia pitää tärkeänä, että
kelpoisuusvaatimukset määriteltäisiin niin, että ne
olisivat riittävän yhdenmukaiset koko yliopistokentässä.
Näin tuettaisiin ja helpotettaisiin tutkijoiden
liikkuvuutta tutkimusjärjestelmän eri osion
välillä.
Ristiriitaa kutsumenettelyn
helpottamisesta
Julkisoikeudellisen mallin ja säätiöpohjan valinneiden
yliopistojen erot näkyvät selvästi suhtautumisessa
professorin valintaan. Helsingin yliopisto
ei pidä lakiluonnoksessa esitettyä muotoilua professorien
rekrytoimiseksi onnistuneena. Tämä
koskee erityisesti kutsumenettelyn edellytyksiä ja
sitä, että esitetty sanamuoto ei velvoittaisi asiantuntijamenettelyn
käyttämiseen kutsumisen yhteydessä.
Jyväskylän yliopisto pitää perusteltuna asiantuntimenettelyn
ulottamista koskemaan rekrytointia
professorin tehtävään myös kutsusta ilman
haettavaksi julistamista. Samaa mieltä on myös
Turun yliopisto. Tampereen yliopiston mielestä
laista tulisi selvästi käydä ilmi, kutsumenettely on
tarkoitettu erittäin poikkeukselliseksi rekrytointimuodoksi.
Helsingin kauppakorkeakoulu pitää oikeansuuntaisena
uudistuksena professorin tehtävän
täyttömenettelyn virtaviivaistamista ja kutsumenettelyn
edellytysten keventämistä. HSE katsoo,
että merkittäväksi eroksi kansainvälisiin tenure track -järjestelmiin jäisi prosessiin sisältyvien
asiantuntijalausuntojen julkisuus. Teknillinen
korkeakoulu tukee kutsumenettelyn helpottamista.
Aalto-korkeakoulusäätiö, joka aikoo toteuttaa
Aalto-yliopistossa tenure track -uramallin, toteaa
lausunnossaan, että rekrytointiprosessissa lopullinen
nimike (assistant/associate/full professor) jätettäisiin
auki ja se määräytyisi henkilön tason
mukaan, kuten myös palkka. Aalto-korkeakoulusäätiön
lausunnon mukaan suoraan vakinaiseksi
palkataan yleensä vain professoreita, joilla on jo
tenure omassa yliopistossaan. Ilmeisesti kaikki
muut professorit olisivat määräaikaisia.
Siirtymäsäännöksistä tarkempi kirjaus
Monet yliopistot ovat henkilöstöjärjestöjen linjoilla
siinä, että palvelussuhteen ehtojen jatkumisesta
tulee saada lakiluonnoksessa olevaa muotoilua
tarkempi kirjaus. Muun muassa TKK toteaa:
yliopistolain voimaanpanon valmistelussa on
huolehdittava siitä, että henkilöstön voimassaolevat
palvelussuhteen ehdot jatkuvat kunnes uudet
sopimuksen astuvat voimaan. Turun yliopisto korostaa,
että siirtymähetkellä voimassaolevaa valtion
virka- ja työehtosopimusta tulee noudattaa
niin kauan, kunnes sopimuksen osapuolet toisin
sopivat. Puolueista tästä samasta muistuttaa suurin
oppositiopuolue SDP.
Monet yliopistot ovat lausunnoissaan unohtaneet
määräaikaisten asemaa heikentävän 29 §:n
toisen momentin. Tästä syystä esimerkiksi TKK:n
henkilöstöjärjestöt ovat antaneet oman lausuntonsa,
jossa ne esittävät kyseisen momentin poistamista.
Eduskunnan oikeusasiamies muistuttaa kiinnittäneensä
huomiota yliopistojen perusteettomiin
pätkätöihin. Apulaisoikeusasiamies on esittänyt
sekä valtiovarainministeriölle sekä opetusministeriölle,
että ne ryhtyisivät viipymättä toimenpiteisiin
yliopistojen määräaikaisia palvelussuhteita
koskevan lainsäädännön uudistamiseksi
siten, että se vastaisi paremmin uuden palkkausrakenteen
että ylimmän koulutuksen muuttuvan
rahoituspohjan vaatimuksia.
Ulkopuolisten määrästä ristivetoa
Yliopistojen lausunnoissa otetaan kantaa myös ulkopuolisten määrään yliopistojen hallituksissa. Jyväskylän
yliopiston mielestä tieteellisen asiantuntemuksen
merkityksen tulee korostua myös hallinnon
järjestämisessä, siksi ulkopuolisia saisi olla
enintään puolet ja vähintään 1/3 hallituksen kokoonpanosta.
Turun kauppakorkeakoulun mukaan
ulkopuolisten määrää voidaan kasvattaa,
mutta heillä ei tule olla päätöksenteossa enemmistöä.
Lapin yliopisto katsoo, että ulkopuolisten
osuuden lisääminen on ymmärrettävää, mutta lakiluonnoksen
esittämässä määrin ylimitoitettua.
Puolueista Vihreä liitto ja Vasemmistoliitto säilyttäisivät
sisäisillä ryhmillä enemmistön. Vihreiden
mielestä ulkopuolinen voi toimia hallituksen
puheenjohtajana, ja puheenjohtajan valinta sopisi
kollegion tehtäviin. SDP tukee päähallituspuolueita
ja katsoo, että puolet mukaan lukien puheenjohtaja
ovat yliopiston ulkopuolisia.
Myös Suomen Ylioppilaskuntien liitto SYL säilyttäisi
hallituksissa sisäisten ryhmien enemmistöaseman.
Monissa lausunnoissa halutaan tarkentaa lakiluonnoksessa
varsin epämääräiseksi jäävän kollegion
asemaa. Tampereen yliopiston mielestä sen
tehtäviin voisi luontevasti kuulua hallituksen valvonta.
TaY antaisi rehtorin nimittämisen kollegion
käsiin ja katsoo, että yliopistoissa, joissa on
kansleri, kansleri voisi toimia kollegion puheenjohtajana.
Rehtorien neuvosto sälyttäisi myös hallituksen
sisäisten jäsenten valinnan yliopistokollegiolle.
Lähes kaikki lausuntojen antajat luopuisivat
kokonaan lakiluonnokseen sisältyvistä yliopiston
valtuutetuista ja siirtäisivät heidän tehtävänsä kollegiolle.
Aikuiskoulutuksen järjestäminen hiertää
Lainvalmistelun loppusuoralla kuumaksi keskustelunaiheeksi
on nousemassa, pitäisikö aikuiskoulutus
kirjata yliopistojen tehtäviin. Lakiluonnokseen
ei sisälly pykäliä aikuiskoulutuksesta, mutta
opetusministeriö pyysi lausuntopyynnössä kannanottoja
tähän asiaan.
Tämän lehden julkaisijaliitot ovat yksimielisiä
siitä, että yliopistojen perustehtäviä ei tule nykyisestä
lisätä. Jotkut yliopistot suhtautuvat aikuiskoulutuksen
kirjaamiseen kielteisesti, toiset ottaisivat
sen yliopistojen kontolle.
Helsingin yliopisto katsoo, ettei yliopistoille tule laissa asettaa velvoitetta täydennyskoulutuksen
antamiseen. Tampereen yliopisto ei halua lisätä
yliopistojen tehtäviä. Niitä voitaisiin lisätä vain,
jos niihin osoitetaan täysimääräinen rahoitus.
Vaasan yliopiston mukaan nykyisen yliopistolain
2 §:n teksti kattaa myös elinikäisen oppimisen ja
aikuiskoulutuksen. Sibelius-Akatemia toteaa, että
täydennyskoulutus lukee ehdotuksen 7 §:ssä,
mutta rahoituksesta ei mainita perusteluissa mitään.
SYL katsoo, että elinikäinen oppiminen kuuluu
yliopiston autonomian piiriin eikä sitä tule
tästä syystä kirjata lakiin.
Jyväskylän yliopiston käsityksen mukaan lainsäädäntöhankkeen
jatkotyössä tulee harkita elinikäisen
oppimisen ja sen kannalta keskeisten opiskelumuotojen
sisällyttämistä yliopistolainsäädäntöön.
Åbo Akademi ottaisi elinikäisen oppimisen
järjestämisen yliopistojen keskeisten tehtävien
joukkoon. Taideteollinen korkeakoulu katsoo, että
yliopistolaissa tulisi erikseen mainita yliopistojen
tehtävänä elinikäinen oppiminen.
Puolueista Vihreä liitto eivät näe tarkoituksenmukaiseksi
laajentaa tehtäviä lakiluonnoksessa
mainitusta. Sen sijaan Kokoomus katsoo, että täydennyskoulutuksen
järjestäminen on sisällytettävä
osaksi yliopistojen tehtäviä. Myös Keskusta haluaa
aikuiskoulutuksesta kirjauksen yliopistolakiin.
SDP pitää tärkeänä, että yliopistojen rooli
täydennyskoulutuksen järjestäjänä ja elinikäisen
oppimisen tukijana ja toteuttajana kirjataan lakiin.
Huolta rahoituksen turvaamisesta
Järjestöt, yliopistot ja puolueet ottavat lausunnoissaan
kantaa myös yliopistojen rahoitukseen. Suomen Keskusta katsoo, että rahoituksesta
tulisi olla seikkaperäinen selvitys ennen kuin hallituksen
esitykseen voidaan ottaa lopullisesti kantaa.
Tästä tulisi käydä ilmi, miten pääomittaminen
kokonaisuudessaan tapahtuu, mikä on käyttöpääoman
ja toimintamenojen lähtötaso, arvio
tulevasta kehityksestä ja mitkä ovat rahoituksen
jakoperusteet yliopistojen kesken kunkin rahoitusmuodon
kohdalla.
Vihreä liitto muistuttaa, että yliopistojen kyky
hankkia julkista rahoitusta ei ole kestävä peruste
julkisen rahan jaolle myöskään pääomittamisessa,
koska tieteen ja taiteen aloilla on hyvin erilaiset mahdollisuuden yksityisen rahan hankkimiseen.
Aalto-korkeakoulusäätiö ja TKK korostavat,
että rahoitusta määrättäessä vähentäväksi tekijäksi
ei pidä katsoa valtion talousarviomäärärahan lisäksi
tulevaa muuta täydentävää rahoitusta tai
säätiöpääoman tuottoa. Monet yliopistot kritisoivat sitä, että lakiluonnoksesta
ei selviä, mitä indeksiä käytettäisiin mittaamaan
kustannustason nousua. Koska yliopistojen
kustannukset ovat pääosin palkkoja, katsoo
esim. TKK, että indeksinä tulisi käyttää palkkakustannusindeksiä.
Helsingin yliopisto esittää 45
§:ään sekä palkkakustannusindeksiä (2/3) että rakennuskustannusindeksiä
(1/3). Helsingin yliopiston
mielestä pitäisi lisäksi säätää, että mikäli
yliopistolle annettavia tehtäviä lisätään, lisätään
myös rahoitusta vastaavasti.
Tampereen yliopisto käsittelee rahoitusta perusteellisesti.
Sen mielestä rahoitusmallin perusteet
jäävät lain tasolla avoimiksi ja mahdollistavat
suuren harkinnanvaraisuuden. Tämä vähentää
oleellisesti yliopistojen talouden ja rahoituksen
ennakoitavuutta ja vaikeuttaa pitkäjänteisen toiminnan
ja talouden suunnittelua. Yliopistojen taloutta
ei voida rakentaa lahjoitusten, testamenttien
ja elinkeinotoiminnan tuottojen ja muiden
epävakaiden rahoituslähteiden mukaan. Tampereen yliopisto katsoo, että valtion finanssisijoitukset
eivät välttämättä turvaa yliopistojen
tasavertaista kohtelua, sillä sijoitusten tekeminen
suhteessa yliopistojen hankkimiin yksityisiin
pääomasijoituksiin pikemminkin kasvattaa
kuin pienentää yliopistojen välisiä eroja.
Sibelius-Akatemia muistuttaa, että yliopistojen
pääomittamiseen varattu summa on vain 60 %
yliopiston esittämästä tarvearviosta. Tämä vajaus
voi uhata yliopistojen vakavaraisuutta, maksukykyä
ja luottokelpoisuutta. Summaa tulisi välttämättä
korottaa 250 miljoonaan euroon.
Lisäksi Sibelius-Akatemia moitiskelee sitä, että
perusteluissa mainitut kansainvälisen menestyksen
mittarit jättävät Sibelius-Akatemian ominaislaadun
huomiotta, vaikka “useiden Sibelius-Akatemiasta
valmistuneiden taitelijoiden menestystä
voidaan hyvin verrata Nobel-tasoon”.
Kirsti Sintonen
|