Professoriksi uuteen yliopistoon
Vuodenvaihteessa yliopistojen palveluksessa
olevat professorit siirtyvät uusiin yliopistoihin
työsuhteisiin lakisääteisesti. Vaikka
uusien professorien valinnassa eräät piirteet
säilyvät, tulee siihen myös muutoksia.
Professorien lakisääteiset tehtävät säilyvät
kuitenkin ennallaan. Uuden yliopistolain
mukaan kaikkien professorien on täytettävä
yliopistojen johtosääntöjen edellyttämät
kelpoisuusvaatimukset riippumatta siitä
täytetäänkö tehtävä toistaiseksi tai määräaikaiseksi.
Yliopistolain voimaanpanolain mukaan kaikki virat
yliopistoissa lakkautetaan ja henkilöstö siirretään
uusiin yliopistoihin työsuhteisiin 1.1.2010
lukien. Tältä osin professorien siirtämisessä ei ole
mitään poikkeavaa verrattuna muuhun henkilöstöön.
Professoreita on Suomen yliopistoissa runsas
2600 (ml. osa-aikaiset). Suoraan uusiin yliopistoihin
siirtyviä professoreita on runsas 2000. Osa
vuoden lopussa palveluksessa olevista on määräaikaisia,
joiden palvelussuhde päättyy vuoden
vaihteessa. Heitä ei lakisääteinen siirtäminen koske.
Professorin lakisääteiset tehtävät
Professorit ovat ainoa yliopistohenkilöstöryhmä,
josta on erityinen maininta uudessa yliopistolaissa.
Lakiesityksen perusteluissa todetaan, että professorien
tehtävien määrittely on eräs yliopistotoiminnan keskeisistä asioista. Laissa säädetään professorien
tehtävistä pääpiirteittäin, ja ne säilyvät
suunnilleen ennallaan. Määritelmä koskee aivan
samalla tavalla julkisoikeudellisia yliopistoja ja
säätiöyliopistoja. Professorien lakisääteiset tehtävät
määrittävät olennaisesti professorien kelpoisuusvaatimuksia
ja professorien valintaprosessia.
Professorien kelpoisuusvaatimukset
Opetushenkilökunnan kelpoisuusvaatimusten
määrittelemisen taso oli keskeisesti esillä valmisteltaessa
ja säädettäessä yliopistolakia. Tiettävästi
professorien kelpoisuusvaatimusten määritteleminen
oli esillä aivan lain säätämisen loppusuoralla.
Kuitenkin lopullisessa laissa niin professorien,
samoin kuin muun henkilöstön kelpoisuusvaatimukset
ja valintamenettelyt on jätetty määriteltäväksi
uusien yliopistojen johtosäännössä.
Johtosääntöjen valmistelu yliopistoissa on vielä
osittain kesken. Kaikissa yliopistoissa johtosäännöt
hyväksyttäneen lähiaikoina.
Osittain puutteellisen tiedon perusteella voidaan
tässä vaiheessa todeta, että mitään kovin hälyttäviä
muutoksia kelpoisuusvaatimuksissa ei
professorien osalta ole ilmeisestikään tulossa.
Useimmissa johtosäännöissä tultaneen professoreilta
edellyttämään tohtorin tutkintoa, kovaa tieteellistä
pätevyyttä ja kokemusta, kykyä antaa tutkimukseen
perustuvaa opetusta, kansainvälistä
kokemusta sekä tarvittavaa käytännöllistä perehtyneisyyttä.
Useimmissa johtosäännöissä professorien kelpoisuusvaatimukset
eivät olennaisesti poikkea nykyisistä,
asetuksella määritellyistä kelpoisuusvaatimuksista. Ensisijaisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi
huomioon otetaan aktiivisuus tiedeyhteisössä,
menestyminen rahoituksen hankinnassa sekä
luottamustehtävät. Nämäkään eivät poikkea olennaisesti
jo totutuista käytännöistä. Erityistä huomiota
herättää vaatimus menestymisestä rahanhankinnassa.
Tästä ei saa muodostua dominoiva
tekijä professorin valinnassa. Professorien lakisääteisen
tehtävämääritelmän perusteella ensisijaisten
kelpoisuusvaatimusten tulee olla painavampia
professorin valinnassa kuin ym. lisävaatimukset.
Joissakin johtosäännöissä rehtorilla näyttäisi
olevan mahdollisuus myöntää erivapauksia kelpoisuusvaatimuksista.
Professorin tehtävän osalta
erivapauksien myöntäminen voi johtaa ristiriitaan
professorien lakisääteisien tehtävien menestyksekkään
suorittamisen kanssa. Jyväskylässä
vaadittavasta pedagogisesta koulutuksesta voitaneen
antaa erivapaus.
Asiantuntijajärjestelmä
Lakiesityksen perustelujen mukaan asiantuntijamenettely
säilyy nykyisenkaltaisena. Asiantuntijalausunto
on pyydettävä vähintään kahdelta asiantuntijalta
aina kun nimitetään toistaiseksi tai pidemmäksi
kuin kahden vuoden määräajaksi. Tässä
yhteydessä on syytä todeta, että työsopimuslaki
lähtee selvästi siitä, että pysyvät professorin valinnat
ovat pääsääntö.
Kelpoisuuden toteaminen
Nykyisessä virkajärjestelmässä määräaikaisessa
virkasuhteessa olevien mvs. professorien kelpoisuutta
ei ole aina todettu, joten esimerkiksi professorin
sijaisena voi olla professoriksi epäpätevä
henkilö. Asiantuntijalausunnot on pitänyt hankkia
vain yli kahden vuoden kestävästä virkasuhteesta.
Tilanne muuttuu uudessa yliopistolaissa.
Uudessa järjestelmässä mvs. professoreita ei
enää ole. Professori valitaan joko toistaiseksi tai
määräajaksi ja professoriksi tullaan joko julkisen
hakumenettelyn tai kutsumismenettelyn perusteella.
Muita mahdollisuuksia valita professori
työsuhteeseen ei uusissa yliopistoissa ole.
Professorin lähtiessä uusimuotoisessa yliopistossa
vapaalle, esim. vuodeksi varttuneeksi tutkijaksi,
hänelle voidaan valita sijainen kutsusta. Tällöin
sijaisen tulee “kiistatta” täyttää kelpoisuusvaatimukset.
Kelpoisuuden toteamiseen näin lyhyessä
työsuhteeseen ei kuitenkaan ole yleistä menettelytapaa.
Riippumatta siitä, täytetäänkö sijaisuus
haku- tai kutsumismenettelyllä, professorin
kelpoisuusvaatimusten tulee aina täyttyä, mikäli
tehtävää hoidetaan professorin nimikkeellä. Käytännössä
epäpäteviä professoreita ei uuden yliopistolain
perusteella voine olla.
Professoriksi valitseminen
Yliopistolain perusteella rehtori valitsee professorin.
Rehtori voi kuitenkin luovuttaa valintaoikeuden
toiselle taholle. Näin on ilmeisesti käymässä
yliopistoissa, joissa on kansleri-instituutti.
Yliopistojen johtosäännöissä määrätään valintamenettelystä
professoreiden tehtäviin. Valinnan
valmistelussa tieteellisen asiantuntemuksen tulee
olla vahvasti mukana. Esimerkiksi Helsingin yliopiston
professorien valinnan valmisteluryhmässä
on lähtökohtaisesti vain professoreita. Tiedetai
laitosneuvostoa kuullan valintaesityksen yhteydessä.
Oikeusturvakeinot
Professorin valintaan osallistuvia koskevat hallintolain
esteellisyyssäännökset niin nykyisin kuin
tulevassakin tilanteessa.
Nykyisin professorin valintaan liittyy hakijoiden
oikeusturvakeinoja, kuten muistutukset. Varsinaista
valitusoikeutta ei kuitenkaan enää nykyisinkään
ole professorin valinnassa. Ylimääräiset
muutoksenhakukeinot ovat olleet mahdollisia,
joskin harvinaisia.
Professorin valintaan liittyen uudessa yliopistolaissa
ei ole mitään säännöksiä hakijan oikeusturvakeinoista.
Yliopistojen johtosääntöihinkään
ei tällaisia näyttäisi olevan tulossa, ei ainakaan
yleisesti.
Käräjäoikeudessa voidaan vaatia kanteella nykyiseen
tapaan korvausta tasa-arvo- tai yhdenvertaisuuslakien rikkomista. Työpaikkaa ei näin voida
saada.
Professorijohdannaiset nimikkeet
Säätiöyliopistoissa valmistellaan tenure track -järjestelmää,
jossa on toistaiseksi vielä vain englanninkielellä
ilmaistuja professorijohdannaisia nimikkeitä.
Ainakaan kaikki näistä eivät voi olla yliopistolain
tarkoittamassa mielessä professoreita.
Tältä osin henkilöt, joilla on näitä professorijohdannaisia
nimikkeitä, kuuluvat ryhmään muu
opetus- ja tutkimushenkilöstö.
Mikä muuttuu
Nykyistä professorin valintamenettelyä on arvosteltu
hitaudesta, tehottomuudesta ja epätaloudellisuudesta.
Yliopistolakiesityksen perusteluissa ei
kuitenkaan tällaisia näkökohtia esitetä.
Hakijoiden oikeusturvakeinot poistuvat käytännössä.
Tämä nopeuttaa selvästi professorin valintaa.
Oikeusturvakeinojen puuttuminen saattaa
aiheuttaa ongelmia professorien valintamenettelyssä
ja myös ärtymystä hakijoiden taholta.
Ehdollepanomenettelyn poistumisella on
myös omat vaikutuksensa. Professorin kelpoisuus
tulee asiallisesti todetuksi ainoastaan valitulta.
Lakisääteinen vaatimus kiistattomasta kelpoisuudesta
tulee myös muuttamaan professorien sijaiskäytäntöjä.
Valintaoikeuden keskittäminen lähtökohtaisesti
yhdelle henkilölle nopeuttanee osaltaan prosessia,
joskin saattaa myös vähentää valinnan läpinäkyvyyttä.
Aikaisemmasta poikkeavaa on myös se, että
yliopisto tekee professorin kanssa työsopimuksen.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
22.9.2009
YLIOPISTOLAKI
33 §
Professorin tehtävät, valinta ja arvonimi
Professorin tulee harjoittaa ja ohjata tieteellistä
tutkimustyötä tai taiteellista työtä, antaa siihen
perustuvaa opetusta ja seurata tieteen tai taiteen
kehitystä sekä osallistua alallaan yhteiskunnalliseen
vuorovaikutukseen ja kansainväliseen yhteistyöhön.
Professorin tehtävä tulee asettaa julkisesti haettavaksi
otettaessa henkilö toistaiseksi voimassa
olevaan työsuhteeseen. Professorin tehtävä voidaan
täyttää kutsusta haettavaksi julistamatta
silloin, kun tehtävään voidaan kutsua ansioitunut
henkilö tai tehtävään valitaan määräajaksi. Tehtävään
voidaan valita kutsusta vain henkilö, joka
kiistatta täyttää kelpoisuusvaatimukset.
Hakijoiden ja tehtävään kutsuttavien kelpoisuudesta
ja ansioista on ennen valintaa pyydettävä
lausunto vähintään kahdelta asiantuntijalta, kun
henkilö valitaan toistaiseksi voimassa olevaan tai
vähintään kahden vuoden määräaikaiseen työsuhteeseen.
Asiantuntijan esteellisyyteen sovelletaan
hallintolain 27-29 §:ää. Asiantuntijoiden
valinnasta, toiminnasta ja tehtävästä määrätään
tarvittaessa johtosäännössä.
Yliopisto voi myöntää palveluksessaan olevalle
henkilölle oikeuden käyttää professorin arvonimeä.
|