Kolumni Paha Akka
Ohjeita väitöskirjaohjaajalle
Tulosvastuullisuuteen liittyen yliopistojemme laitoksilla
on viime aikoina alettu keskustella myös
ohjauksen laadusta. Koska yhdenmukaisia ohjeita
ohjauksesta ei tällä hetkellä ole ja käytännöt ovat
kirjavia, opetusministeriö on määrännyt työryhmän
uudistamaan laitoksilla annettavaa väitöskirjaohjausta.
Seuraavassa esitellään tiivistettynä
työryhmän esitys, joka koostuu 21 erillisestä pykälästä.
Yliopistossa vallitsevaa avoimuus- ja demokratiaperiaatetta
noudattaen työryhmä pyytää
väitöskirjanohjaajia kommentoimaan esitystä,
sillä esityksen saadessa lainvoiman sen noudattamatta
jättämisestä aiheutuu sanktioita.
1. Haali itsellesi mahdollisimman paljon ohjattavia.
2. Pidä huolta ohjattavien joukon homogeenisyydestä
kysymällä ennakkoon strategiset mitat ja
tee lopulliset valinnat näiden tietojen perusteella.
Muista kysyä myös lempiruokaa, -juomaa, -väriä
ja -lemmikkiä sekä ennen kaikkea suosikkiravintolaa.
3. Luotuasi opiskelijaan ohjaussuhteen lupaa
hänelle maat ja taivaat ja korosta omaa rooliasi
näiden tavoitteiden toteuttajana. Muista lisäksi
kehua itseäsi ja omia töitäsi estoitta joka käänteessä,
jottei opiskelija unohtaisi, kenelle on loppupeleissä
velkaa väitöskirjansa.
4. Kehota opiskelijaa myös kehumaan jatkuvasti
itseäsi toisille opiskelijoille, jotta kupla maineestasi
ylivertaisena ohjaajana ei pääsisi puhkeamaan.
5. Ohjaussuhteen alussa tuppaudu joka käänteessä
opiskelijan seuraan, jotta ympäristö alkaisi
kuvitella, että teillä on jotain meneillään. Tee
tämä mielellään myös vapaa-aikana.
6. Muista arvostella jatkuvasti opiskelijan ulkonäköä
ja tuoda esiin toistuvasti, että hän esimerkiksi
näyttää väsyneeltä (liitä tähän kaksimielinen
irvistys), punakalta (irvistys myös tähän),
pukeutuu liian peittäviin vaatteisiin tms. Jos
opiskelijassa ei näytä olevan arvosteltavaa, käytä
luovuuttasi.
7. Ohjaussession aluksi on suositeltavaa puhua
ennen kaikkea politiikasta ja uskonnosta ja
muistaa olla ottamatta huomioon opiskelijan mahdollista eriävää mielipidettä.
Muista, että parhaan vaikutelman
saat kun sävy on hurmioituneen
ekstaattinen. Käytä
siis “maallikkosaarnaajamoodia”.
8. Muista pitää opiskelija ajan tasalla siitä,
mitä elämässäsi tapahtuu ja tuoda esiin yksityiselämäsi
likaisimmatkin yksityiskohdat. Ennen
kaikkea kerro hänelle pienimmätkin detaljit seksin
alueelta, sillä opiskelija ei todellisuudessa ole
kiinnostunut tieteellisistä saavutuksistasi, vaan
kunnon panosta. Käytä tähän aihepiiriin huomattava
osa ohjaussessioon varatusta ajasta.
9. Sen jälkeen kun olet saanut opiskelijan aivopestyä,
hylkää hänet. Jos menetelmä ei näytä
toimivan ja sitkeistä välttely-yrityksistä huolimatta
opiskelija saa sinuun yhteyden, toimi seuraavasti:
10. Jos opiskelija tosissaan haluaa sopia kanssasi
ohjaussession, älä missään tapauksessa suostu.
11. Jos opiskelija jostain syystä pystyy yllättämään
sinut käytävällä, luettele kaikki ne monta
vuotta sitten keskenjääneet projektit, jotka ovat
olleet listallasi ikuisuuden, jolloin opiskelija todennäköisesti
lannistuu.
12. Jos opiskelija kaikesta huolimatta pystyy
kiristämään sinulta lupauksen ohjauksesta, älä
missään olosuhteissa lue hänen tekstiään, ainakaan
ennakkoon. Paras selviytymisstrategia on
sopia tapaaminen ravintolaan virka-ajan ulkopuolella.
Samalla kun luet opiskelijan tekstiä,
juotat häntä humalaan. Kehu juuri sen verran ja
ympäripyöreästi, että opiskelija suostuu jäämään,
vaikka perussääntö on, että vain haukkumalla
onnistut.
13. Jos et yrityksistäsi huolimatta saa opiskelijaa
sänkyyn, lakkaa kommunikoimasta hänen
kanssaan täysin. Älä missään olosuhteissa lue hänen
tekstejään tai kommentoi hänen esityksiään.
Parempi boikotoida järjestelmällisesti myös sellaisia
seminaareja, joissa opiskelija saattaisi esiintyä.
14. Muista, että lannistaminen kannattaa aina.
15. Älä anna opiskelijalle palautetta mistään opiskelijan teksteihin liittyvästä. Se saattaisi saada
muut opiskelijat kateellisiksi ja tuntemaan epätasa-
arvoa.
16. Panettele, juorua ja kerro vihjailevia puolitotuuksia
opiskelijasta tämän kollegoille. Vedä
jatkuvasti myös liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä
ja käytä toisen käden tietoa puhuessasi
opiskelijasta esimerkiksi muiden akateemisten
henkilöiden kanssa. Manipuloi, vääristele ja valehtele
sen kun kerkiät.
17. Muista, että opiskelijan yksityiselämä on
sinun omaisuuttasi. Sinulla on oikeus kieltää
opiskelijaa seurustelemasta ja voit myös vaatia,
että hän lopettaa meneillään olevan suhteensa,
oli kysymyksessä avo- tai avioliitto tai jokin väljempi
kanssakäymisen muoto. Myös lemmikit on
lopetettava.
18. Kaikkia tilanteita, joissa opiskelija on läsnä
– myös virallisia tilanteita, kuten seminaareja,
kongresseja, toisten opiskelijoiden väitöstilaisuuksia
yksityisimmistä tapaamisista puhumattakaan
– kannattaa maustaa mustasukkaisuudella.
Tee näin sekä siinä tapauksessa, että olet saanut
opiskelijalta mutta myös siinä tapauksessa,
että et ole vielä päässyt niin pitkälle.
19. Koska sinulla edustaessasi täysin toisentyyppistä
tutkimusasennetta ei ole mitään sanottavaa
opiskelijan työstä, muista keskittyä kirjoitusvirheisiin
ja muihin kielellisiin finesseihin.
Muista ennen sessioita tarkistaa knopit kielenhuollon
oppikirjasta. Toista lakkaamatta näennäistieteellistä
terminologiaa sisältävää mantraa,
joka tehoaa yhtä lailla kaikkiin opiskelijoihin.
20. Pidä omana tietonasi ne virheet ja puutteellisuudet,
joita opiskelijan työstä sattumalta
huomaat. Käytä niitä opiskelijan lopulliseen
murskaamiseen siinä vaiheessa, kun kommentoit
juuri painosta tullutta väitöskirjaa.
21. Älä missään olosuhteissa puolusta opiskelijaasi,
koska miksi ihmeessä niin tekisit. Opiskelija
on aikuinen ihminen, jolla on oltava sen verran
vastuuta, että pystyy pitämään huolta omista
asioistaan.
Nimimerkki Paha akka on viime keväänä väitellyt
humanistitohtori.
|