Yliopistojen työmarkkinatilanne ja
yliopistouudistus
Yliopistot ovat vielä toistaiseksi valtiollisia
ja valtion työmarkkinaratkaisut koskevat
niitä. Yliopistoreformi muuttaa kuitenkin
tilannetta. Yliopistojen uusi neuvottelumenettely
on vielä toistaiseksi avoin.
Voimassaoleva valtion työmarkkinaratkaisu tehtiin
noin vuosi sitten ajalle 1.10.2007 –31.1.2010.
Valtiovarainministeriön tasolla tehdyt valtion
yleiset työmarkkinaratkaisut samoin kuin opetusministeriön
tasolla tehdyt yliopistojen tarkentavat
virkaehtosopimukset koskevat yliopistoja.
Työmarkkinaratkaisut päättyvät suunnilleen samoihin
aikoihin kuin yliopistouudistus tulee
täysitehoisesti voimaan.
Yleiskorotus 1.10.2008 alkaen
Valtion työmarkkinaratkaisun perusteella palkkoihin
tuli 1.10.2008 alkaen 2,3 %:n yleiskorotus.
Käytännössä se toteutetaan siten, että tehtävien
vaativuustasoa korotetaan mainitulla prosenttimäärällä.
Tämä merkitsee sitä, että myös henkilökohtaisen
suoriutumisen osa kasvaa vastaavassa
määrin. Myös takuupalkkoihin tuli 2,3 %:n
yleiskorotus 1.10.2008 lukien.
Muut valtion työmarkkinaratkaisun
korotuserät
Vuosi sitten tehdyn työmarkkinaratkaisun yhteydessä
yliopistojen UPJ:tä aikaistettiin siten, että
se tuli (lähes) täysitehoisesti voimaan 1.1.2008
lukien. Alun pitäen UPJ:n täysitehoisen voimaantulon
oli tarkoitettu tapahtuvan 1.10.2009
lukien. Suurin osa yliopistoväestä sai 1.1.2008 alkaen
UPJ -korotuksen, jonka suuruus vaihteli.
Valtion työmarkkinaratkaisuun sisältyy kaksi
yhteensä 2 %:n suuruista ns. kehittämiserää. Yliopistojen
osalta UPJ:n täysitehoisen voimaantulon
aikaistaminen merkitsi, että kehittämiserät siirtyvät niiden osalta maksettavaksi vasta sopimuskauden
lopulla.
Yliopistojen UPJ-sopimuksen sekä valtion
keskustason työmarkkinaratkaisun perusteella
yliopistojen henkiosan enimmäismäärää korotetaan
sopimuskauden lopulla 46 %:sta 48 %:iin,
jolloin vastaavat muut prosentuaaliset henkiosat
nousevat samassa suhteessa. Tämä korotus rahoitetaan
em. kehittämiseristä, jolloin kehittämiseriä
jää muualle suunnattavaksi noin 1,2 %.
Yleiseen työmarkkinaratkaisuun sisältyy vielä
2,2 %:n yleiskorotus 1.10.2009 lukien.
Sopimuskauden jo päätyttyä 1.2.2010 tulee
maksettavaksi yleisen tasa-arvon lisäämiseksi
enintään 0,2 %:n samapalkkaerä.
Voimassa oleva työmarkkinaratkaisu ei perustu
keskitettyyn sopimukseen. Maan hallituksen
taholta on pyritty löytämään jotain koordinoivia
elementtejä seuraavaa työmarkkinaratkaisua silmällä
pitäen. Tässä tarkoituksessa keskusjärjestöjohtajat
ovat tavanneet mm. pääministerin. Mitään
ratkaisua ei ole löydetty. Tämä johtuu ennen
kaikkea yksityistyönantajien vastustuksesta.
Yliopistouudistus ja
työmarkkinaneuvottelut
Yliopistouudistus merkitsee, että 1.1.2010 lukien
yliopistojen palveluksessa olevat lakkaavat olemasta
valtion “leivissä”. Tällä tulee olemaan suuri
vaikutus yliopistojen neuvottelujärjestelmään.
Valtiovarainministeriö ja opetusministeriö
lakkaavat olemasta yliopistojen neuvottelutahoja.
Neuvottelu- ja sopimusoikeudet palvelusuhteen
ehdoista siirtyvät yliopistoille itselleen. Yliopistolakiuudistuksen
perustelujen mukaan yliopistot
voivat muodostaa työantajatoimintaa varten itsenäisen
työantajayhdistyksen, joka puolestaan voi
liittyä johonkin työnantajajärjestöön. Tiettävästi
suunnitelmissa onkin yliopistojen työantajayhdistyksen
perustaminen. Ainakin tässä vaiheessa
asiaa valmistellaan niin, että siihen tulisivat kuulumaan
kaikki yliopistotyönantajat. Nähtäväksi jää, toteutuuko tämä loppuun saakka. Voi syntyä
myös muunlaisia asetelmia.
Yliopistojen työnantajayhdistys voitaneen perustaa
vielä kuluvan vuoden puolella. Yliopistot
voisivat esiintyä itsenäisinä työnantajina ja työantajayhdistys
voisi käydä aitoja työmarkkinaneuvotteluja
aikaisintaan 1.8.2008 alkaen, jolloin
uudet yliopistot perustetaan lailla.
Yliopistolakiluonnoksen perusteluissa todetaan,
että työnantaja ja henkilöstöjärjestöt tulevat
käymään syksyllä 2008 neuvottelut siirtymähetken
sopimuksista. Tarkoituksena on saavuttaa
eräänlainen aiesopimus uuden yliopiston palvelussuhteen
ehdoista. Ongelmana on, että tällaisella
aiesopimuksella ei voi olla sitovuutta. Tällä
hetkellähän ei edes tiedetä, kuka yliopistojen
puolesta loppujen lopuksi esiintyy neuvottelijana
ja sopijana sitovin vaikutuksin. Pyrkiminen aiesopimukseen
on toki hyvä, mutta ei läheskään
riittävä. Tarvitaan myös lainsäädännöllisiä toimenpiteitä
palvelussuhteiden ehtojen turvaamiseksi.
Palvelusuhteen ehdoille lainturva
Luonnoksessa yliopistolain voimaanpanolaista
todetaan, että työntekijöihin ja palvelussuhteen
ehtoihin sovelletaan, mitä laissa säädetään tai sen
nojalla säädetään tai mitä työehtosopimuksessa
ja työsopimuksessa sovitaan (järjestöt kyllä priorisoivat
virkasuhdetta).
Ongelmana on, että työehtosopimuksella ei
ole vielä sovittu yhtään mitään uusien yliopistojen
työehdoista. Nykymuotoisesta laistakaan sellaisia
ei voi johtaa. Voimaanpanolakiin tarvitaan
sitova säännös siitä, mitä palvelussuhteen ehtoja
uusissa yliopistoissa sovelletaan. Järjestöt ovat
vaatineet, että voimaanpanolaissa taattaisiin
eksplisiittisesti se, että palvelusuhteen ehtoihin
sovelletaan vähintään siirtymähetken palvelussuhteen
ehtoja.
Asiaa tarkasteltaessa on vielä otettava myös
huomioon, että uusien yliopistojen muodostaminen
saattaa merkitä EU direktiivin tarkoittamaa
liikkeenluovutusta. Mikäli näin olisi, jouduttaisiin
myös palvelussuhde- ja neuvottelujärjestelmää
tarkastelemaan tätä taustaa vaste. Lakiesitysluonnoksessa
ei ole tehty tällaista.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja (29.9.2008)
|