Selvitysmies: Sektoritutkimuslaitokset
julkisoikeudellisiksi
laitoksiksi
Kaikki valtion sektoritutkimuslaitokset
pitäisi muuttaa julkisoikeudellisiksi laitoksiksi.
Näin esittää selvitysraportissaan
professori Jorma Rantanen. Valtioneuvosto
tekee päätöksensä sektoritutkimuskentän
tarvitsemista rakenneuudistuksista
vuoden 2008 loppuun mennessä.
Professori Jorma Rantanen, yhdessä hallintoneuvos
Niilo Jääskisen kanssa esitti yliopistoille julkisoikeudellisen
laitoksen mallia raportissaan
vuoden 2007 alussa. Tuosta ajankohdasta ei kulunut
kuin kolme vuotta, niin säätiöpohjaista
Aalto-yliopistoa lukuun ottamatta kaikki yliopistot
siirtyvät julkisoikeudellisiksi “olioiksi” vuoden
2010 alusta.
Sektoritutkimuskentän kehittämistä koskevan
raportin julkistustilaisuudessa 15. elokuuta Rantanen
ennusti, että valtion tutkimuslaitosten
hallintomalli voisi olla julkisoikeudellinen laitos
vuoteen 2015 mennessä.
- Julkisoikeudellinen laitos on 2000-luvun
malli. Siihen tulee siirtyä ennen kaikkea dynamiikan
takia. Yritysyhteistyötä ja isoja kansainvälisiä
hankkeita voi tehdä siinä paljon ketterämmin
ja paremmin kuin tilivirastomallissa, Rantanen
totesi.
Sektoritutkimuksen neuvottelukunta käynnisti
keväällä 2008 selvitystyön, jonka tavoitteena
oli tarkastella sektoreidenvälisen tutkimuksen
kehittämismahdollisuuksia ja mekanismeja
valtioneuvoston periaatepäätösten, tuottavuusohjelman
ja hallitusohjelman määrittelemien
linjausten puitteissa.
Valtion tutkimuslaitoskentän uudistus etenee
siten, että sektoritutkimuksen neuvottelukunta
tekee esityksen asiasta opetusministeriölle 15.
syyskuuta. Opetusministeriö puolestaan esittelee
asian valtiovarainministeriölle lokakuun loppuun mennessä. Valtioneuvosto tekee tehtyjen
esitysten pohjalta päätöksensä sektoritutkimuskentän
tarvitsemista rakenneuudistuksista vuoden
2008 loppuun mennessä.
Ei yhteen yliopistojen kanssa
Joissakin Euroopan maissa kehitys on vienyt yliopistojen
ja tutkimuslaitosten yhdistämiseen.
Suomeen Rantanen ei tällaista mallia esitä.
- Yliopistoilla on täysi työ opetuksen ja perustutkimuksen
hoitamisessa. Ne eivät voi ottaa
kontolleen sektoritutkimuslaitosten viranomaistai
palvelutehtäviä eikä niiltä riitä siihen resursseja.
Rantasen mielestä tutkimuslaitosten, yliopistojen
ja ammattikorkeakoulujen suhteet järjestyvät
parhaiten toiminnallisen yhteistyön pohjalta.
Yhteistyötä voidaan hoitaa verkostomaisesti
tai pysyvin sopimuksin, jotka voivat koskea mm.
tutkimusta, koulutusta, infrastruktuuria, toimitiloja.
Yhteistyötä olisi mahdollista hyödyntää
myös dosenttiopetuksessa, yhteisprofessuureissa,
tutkijakoulutuksessa sekä täydennyskoulutuksessa.
Selvitysmies suosittaa, että sektoritutkimuslaitokset
muodostaisivat alakohtaisia tai alueellisia
yhteistyökonsortioita, joiden tehtävänä olisi
organisoida sektoreidenvälistä tutkimuksen
tuottajayhteistyötä. Tilaaja-tuottajamallista Rantanen
ei ole yhtä ihastunut kuin professori Yrjö
Neuvon johdolla toiminut Sektoritutkimustyöryhmä.
Rantanen ehdottaa myös, että Suomessa laaditaan
selkeä sektoritutkimuspolitiikka (sektoritutkimuspolicy).
Kahden tutkimuskeskuksen kohdalla Rantanen
esittää fuusioita. Hän ehdottaa tutkittavaksi
mahdollisuutta siirtää Kuluttajatutkimuskeskus
sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle
ja liitettäväksi joko uuteen Terveyden ja hyvinvoinnin
tutkimuskeskukseen tai muuhun sopivaan
yksikköön. Myös Geodeettisen laitoksen
asemaa tulisi selvittää seuraavien vaihtoehtojen
pohjalta: laitosta voitaisiin kehittää joko nykyisen
mallin, pohjoismaisen, Pohjoismaiden ja
Baltian yhteisen geodeettisen laitoksen mallin
pohjalta, tai liittämällä Geodeettinen laitos Geologiseen
tutkimuskeskukseen kansalliseksi geotieteiden
keskukseksi.
Tuottavuusohjelma kurjistaa
Eri ministeriöiden alaisuudessa toimii yhteensä
20 tutkimuslaitosta, joita ovat muun muassa Ilmatieteen
laitos, Kansanterveyslaitos, Metsäntutkimuslaitos,
Valtion teknillinen tutkimuskeskus
ja Suomen ympäristökeskus.
Valtionhallinnon tuottavuusohjelma merkitsee
sektoritutkimuslaitoksille 500 henkilötyövuoden
vähentämistä vuoteen 2015 mennessä.
Rantasen mielestä tällainen leikkaus on vaarantamassa
niiden lakisääteisten tehtävien toteuttamisen.
Erityisesti hän arvostelee vähennysten
kohdistamista myös ulkopuolisella rahoituksella
palkattuun henkilöstöön. Se vähentää laitosten
mahdollisuutta ottaa vastaan ulkopuolisella
rahoituksella kustannettuja tutkimustehtäviä ja
rajoittaisi laitoksia osallistumasta kilpailtuun
rahoituksen tai muun valtion budjetin ulkopuolisen
rahoituksen hankintaan, joka nykyisellään
kattaa 45 % tutkimuslaitosten kokonaisrahoituksesta.
- Laitoksia ei pidä rangaista vaan päinvastoin
kannustaa ulkopuolisen rahoituksen hankintaan,
Rantanen korosti.
Selvitysmies esittääkin, että tuottavuusohjelma
ei saisi kohdistua ulkopuolisella rahoituksella
toimivaan henkilöstöön.
Jorma Rantasen selvitysraportti on luettavissa
osoitteessa: http://www.minedu.fi/OPM/Tiede/setu/liitteet/
sektoritutkimus_loppuraportti.pdf
Tutkimuslaitosjohtajien neuvosto
Selvitystyönsä aikana Jorma Rantanen esitti,
että tutkimuslaitosten pitäisi järjestäytyä yliopistojen
rehtorien neuvoston tapaan. Raportin
julkistustilaisuudessa Suomen ympäristökeskuksen
pääjohtaja Lea Kauppi kertoi, että
tutkimuslaitosten johtajat olivat pitäneet 14.
elokuuta kokouksen, jossa ne olivat päättäneet
perustaa Tutkimuslaitosjohtajien neuvoston.
Samalla Lea Kauppi valittiin sen ensimmäiseksi
puheenjohtajaksi.
Kaupin mukaan laitosten johtajilla on valmiutta
kehittää yhteistyötä yli sektorirajojen.
- Valmiutta tähän on enemmän tuottajakuin
tilaajapuolella, Kauppi huomautti.
Teksti: Kirsti Sintonen
|