Hynttyyt yhteen, mutta millä ehdoilla?
Hynttyyt yhteen? -kevätseminaari vyörytti keskusteluun
lähes kaikki yliopistoväkeä puhuttavat
teemat: yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
yhteistyö, Tampere3-hanke, duaalimallin kohtalo,
koulutus- ja tieteenalojen karsiminen, korkeakoulujen
profiloituminen, poisvalinnat.
Huhtikuun lopussa pidetty kevätseminaari
keräsi tällä kertaa ennätysyleisön
— järjestävien liittojen aktiiveja
ja sidosryhmien edustajia oli paikalla
noin 190.
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton puheenjohtajien
Kaarle Hämerin ja Petri Koikkalaisen
avauksesta oli juttua jo edellisessä Acatiimissa. Seuraavassa
koostetta muista puheenvuoroista. Suurin
osa esityksistä löytyy myös liittojen verkkosivuilta.
Haluttomuus yhteistyöhön on jarruna
— Suomen tilanteen vuoksi tarvitsemme jonkinlaista
herätystä ja odottelemme kapellimestaria, totesi puheenvuoronsa
aluksi ylijohtaja Tapio Kosunen opetus-
ja kulttuuriministeriöstä.
Kosusen mielestä opetuksen ja tutkimuksen laatu
kärsivät voimavarojen hajaantumisesta. Hän esitteli
Suomen kartan, johon oli merkitty kaikki yliopistoja
ammattikorkeakouluyksiköt, tutkimuslaitokset,
yliopistojen tutkimusasemat. Pisteitä kartalla oli aika
paljon.
Ministeriöiden kansliapäälliköt hyväksyivät maaliskuun
lopussa korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten
monivuotisen kehittämisprosessin (KOTUMO). Tällä
on tarkoitus syventää korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten
sopimuspohjaista yhteistyötä 2015—2017.
Kosunen kävi lyhyesti läpi myös Technopolis
Groupin toteuttaman kansainvälisen selvityksen
(23.3.) päälinjat korkeakoulujärjestelmän kehittämisestä.
Duaalimallista luopumisen osalta raportin tekijöiden
näkemykset jakautuivat.
— Yliopistoilla ja ammattikorkeakouluilla on paljon
mahdollisuuksia yhteistyön tekemiseen jo nyt.
Mutta iso ongelma on samassa kaupungissa operoivien
yliopistojen ja amkkien haluttomuus tehdä yhteistyötä.
Nykyinenkin lainsäädäntö tekee mahdolliseksi
mm. sen, että yliopistot ja amkit voivat solmia opinto-
oikeuksien myöntämistä koskevia sopimuksia.
Niillä voi olla myös yhteisiä koulutusohjelmia.
Kosunen kommentoi myös Suomen yliopistot
Unifin rakenteellisen kehittämisen hankkeen raportteja.
Hän katsoi, että niissä on kovin vähän opetuksen
uudistamisesta tulevaisuuden tarpeisiin.
— Yhteistyötä pidetään liikaa vain lisätyönä tai
jopa lisäkuluna – ei resursseja säästävänä elementtinä.
— Profiloinnit tulisi nähdä lisämahdollisuutena,
painotti Kosunen ja toivoi, että yliopistot käyttäisivät
laajaa autonomiaansa paremmin hyväksi.
OKM lähettää yliopistoille syys- lokakuussa tarkentavan
ohjekirjeen neuvottelukierroksesta 2016.
Ohjekirjeessä yliopistoilta pyydetään kannat Unifin
raporttien ehdotuksiin.
Identiteetti on innovaatioita tärkeämpää
Kosusen ”vastinparina” oli kielentutkija Janne Saarikivi
Helsingin yliopiston tutkijakollegiumista. Saarikivi
kirjoittelee nykyistä yliopisto- ja tiedepoliittista
menoa arvioivia, kriittissävyisiä kolumneja mm. Helsingin
Sanomien Tiede-sivuille.
Saarikivi kertoi olevansa huippututkimuksen ankara
vastustaja, mutta tavallisen tutkimuksen kova
puolustaja. Hän arvosteli profilointi- ja poisvalintapuhetta.
— Paras tulos saavutetaan mahdollisimman isolla
kylvöllä ja mahdollisimman monilla verkoilla./p>
— Tiedetään, miten tieteelliset innovaatiot syntyvät
ja miten ne eivät synny, mutta silti yliopisto- ja
tiedepoliittinen keskustelu vie aivan toiseen suuntaan.
Darwinkin tutki aluksi fossiileja.
Saavikivi korosti, että identiteetti on innovaatioita
tärkeämpi yliopiston tulos.
— Helsingin yliopiston tärkein tulos ei ole AIVrehu,
vaan Suomi ja sen kansallinen identiteetti.
— Ymmärrän, että yliopiston tuloksia pitää mitata,
mutta se on viemässä päättömään kvantifiointiin. Mittarit vaikuttavat mittauskohteeseen. Huonommat
gradut hyväksytään, jos mitataan tutkintojen määrää.
Saarikivi lisäisi yliopistojen välistä yhteistyötä ennemmin
kuin vähentäisi yliopistojen määrää. Koulutus-
ja tieteenalojen valikoimaa katsotaan nyt kovin
kaavamaisesti.
Oppiaine kuten esimerkiksi saamen kieli, jota
opetetaan Oulun yliopistossa ja Helsingin yliopistossa,
on yliopistojensa kieliaineiden joukossa ihan erilaisessa
kontekstissa.
Suuruuden ekonomia ei tavoitteena
Tampere3-hanke pääsi esille monissa puheenvuoroissa.
— Tähtäimessä on kokonaan uudenlainen yliopisto,
jolle ei ole löydettävissä Suomesta mallia, selvitti
aluksi Tampereen teknillisen yliopiston rehtori Markku
Kivikoski.
Seminaarin aikaan odoteltiin vielä Tampereen yliopiston,
Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen
ammattikorkeakoulun vararehtoreitten raporttia
aiheesta ja hallitusten yhteiskokous oli määrä pitää
25.5. (Ks. juttu)
Kivikoski vakuutti, että Tampere3:ssa ei ole tarkoituksena
mennä säästöt edellä, mutta toimintoja on
pystyttävä tehostamaan. Kilpailu hyvistä lahjakkaista
opiskelijoista kiihtyy koko ajan.
— Opiskelijoille pitää tehdä mahdolliseksi entistä
joustavammat opintopolut ja sujuva eteneminen tutkintovaiheesta
toiseen sekä työelämään.
Rehtori Kivikosken mukaan duaalimallista ei ole
Tampere3:n myötä tarkoitus kokonaan luopua. Mutta
tavoitteena on Bolognan-mallin mukainen tutkintorakenne.
— Kyky ajatella toisin erottaa viisaat jääräpäistä,
vastasi Kivikoski, kun juontaja Kirsi Heikel kysyi,
mikä muuttui vuoden aikana. Tampereen yliopiston
rehtori Kaija Holli esitti lukuvuoden 2013 avajaispuheessa
TaY:n ja Tampereen teknillisen yliopiston
yhdistymistä. Kivikoski torjui tuolloin ”kosinnan”,
mutta esitti uudenlaista yliopistomallia avajaispuheessaan
syyskuussa 2014.
Kivikosken mielestä suuruuden ekonomia harvoin
toimii, vaikka tavoitteena onkin 35 000 opiskelijan
ja 4 600 työntekijän yhteisö. Sisällöt edellä on
kuitenkin tarkoitus edetä.
Raporteissa korostuu tutkijan ideaalimalli
Tampereen yliopiston Tiedon, tieteen, teknologian
ja innovaatioiden tutkimuskeskuksessa TasTissa tutkijatohtorina
työskentelevä Reetta Muhonen katsoi
yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyötä ja
mahdollisia yhdistymisiä tutkijan näkökulmasta.
— Korkeakoulujen yhdistymisillä tavoitellaan parempia
sijoituksia rankingeissä, menestystä rahoituskilvassa,
lahjakkaimpien opiskelijoiden ja henkilökunnan
rekrytoimista, resurssien tehokkaampaa
käyttöä sekä opetuksen ja tutkimuksen korkeampaa
laatua, Muhonen listasi.
— Fuusiokeskustelussa korostuu liikaa kansainvälisten
huippujen houkuttelu. Enemmän voisi puhua
siitä, miten suomalaisia tutkijoita kohdellaan.
Minkälaisen perspektiivin kansainvälisen vaihdon
suunnittelulle antaa se, että tutkijalla on pätkää pätkän
perään, Muhonen huomautti. Hänen oma määräaikaisuutensa
on päättymässä heinäkuun lopussa.
Muhosen mukaan selvityksissä, muun muassa
OKM:n tilaamassa Technopolis-raportissa, seikkailee
tutkijan ideaalimalli, joka kuitenkin edustaa vain
hyvin pientä osaa tutkijakunnasta. Monimuotoisuus
pitäisi tuoda paremmin esille.
Reetta Muhonen kommentoi myös keskustelua
eliittikorkeakorkeakouluista.
— Miten suomalaisen korkeakoulupolitiikan kulmakivi
tasa-arvo kulkee fuusiokeskusteluissa mukana?
Entä alueellinen tasa-arvo? Muistetaanko ammattikorkeakoulujen
rooli alueidensa korkeakoulutetun
työvoiman tuottajina?
Tampere3-hankkeessa on Muhosen mielestä käsitelty
liian vähän yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
hyvin erilaisia organisaatiokulttuureita sekä työsopimusten
ja palkkojen eroavaisuuksia. Hän toivoi,
että nämä aiheet voisivat kulkea muun valmistelun
rinnalla.
Pakottamalla yhteistyö ei toimi
Seuraavaksi otettiin käsittelyyn Suomen yliopistot
Unifin rakenteellisen kehittämisen hankkeet. Kolmen
alan koulutuksen ja tutkimuksen kehittämis- ja
profilointihankkeiden tulokset julkistettiin 25.3. (Ks.
Acatiimi 3/2015). Humanististen alojen selvitys oli
määrä esitellä Unifin seminaarissa 1. kesäkuuta.
Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani
Petri Sahlström toimi kauppatieteen alan johtoryhmän
puheenjohtajana. Hän kertoi, että hynttyitä on
alalla laitettu jo yhteen, ilman pakotusta.
— Ei suuruuden ihannointia, mutta jonkinlainen
kriittinen massa pitää olla. Vai suuri tai hyvin profiloitunut
pienehkö yksikkö voi pärjätä.
Tutkimuksen puolella hynttyitä on viemässä yhteen
se, että rahoittajat ovat siirtymässä yhä enemmän
ilmiöiden tutkimuksen rahoittamiseen. Näitä ovat
mm. globalisoituminen, digitalisoituminen, kestävä
kehitys, terveys&hyvinvointi, kaupungistuminen.
— Ja raha on tehokas konsultti, myös tutkimuksen
rahoituksessa, totesi Sahlström.
Yhteistyö ei kuitenkaan ole aina auvoista.
— Kun kaksi huonoa laitetaan yhteen, ei tule yhtä
hyvää. Laatua ei voi korvata määrällä. Olen usein
mietiskellytkin, miten yhteistyötä voitaisiin hoitaa
paremmin mm. verkostojen avulla.
Tutkimusryhmät muodostuvat itsestään – eivät
pakottamalla. Sahlström kaipasi enemmän tutkijoiden
välisiä kohtaamisia. Kahvihuone tulisi aina sijoittaa
keskelle laitosta.
— Aluksi voisi tehdä yhteistyötä, ihan pelkästään
yhteistyön vuoksi.
Laatikot edellä -leikit on leikitty
Lappeenrannan teknillisen ylipiston rehtori Anneli
Pauli pani myös enemmän painoa verkostoihin kuin
rakenteisiin.
— Laatikot edellä -leikkejä on leikitty jo kovasti.
Suuret yhteiskunnalliset haasteet edellyttävät
tieteidenvälistä osaamista. Yhteistyökumppanit löytyvät
ennemmin Suomen rajojen ulkopuolelta kuin
maan sisältä.
Pauli toivoi myös ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen
välisten yhteistyön esteiden poistamista.
Duaalimallia ei pitäisi nähdä niin mustavalkoisena
kuin se nyt nähdään.
Anneli Pauli selvitti Lappeenrannan teknillisen
yliopiston strategiassa tehtyjä valintoja ja painoaloja.
Hän kertoi, että koko henkilöstö osallistui prosessiin.
Aiempi tiedekuntajako todettiin liian siilomaiseksi
ja kolme uutta schoolia perustettiin tilalle.
— En ole kuullut pahempia mutinoita, vaikka
usein ”devil is in the details”. Tosin kipeimmät poisvalinnat
tehtiin ennen rehtoriaikaani, Pauli totesi.
Hän aloitti rehtorina viime kesänä.
Kaikki seitsemän tekniikan alalla toimivaa yliopistoa
ovat tehneet omaa rakenteellista kehittämistään
jo vuodesta 2012. Tekniikan alan rehtori- ja
dekaanikokous käsittelee vuosittain yhteistyökuvioita
ja auttaa autonomisia yliopistoja mm. professuurien
suuntaamisessa, tutkimuksen ja opetuksen
infrastruktuuri-investointiasioissa sekä koulutusohjelmamuutosten
valmistelussa.
Tutkittu tieto ja päätöksenteko – vaikea yhtälö
Kevätseminaarin lopuksi käsiteltiin vielä sitä, miksi tutkitun
tiedon hyödyntäminen päätöksenteossa on niin vaikeaa. Tästä
aiheesta oli puhumassa kaksi pitkäaikaista kansanedustajaa
Tuija Brax ja Raija Vahasalo. Brax ilmoitti jo ennen kevään
eduskuntavaaleja, ettei asetu enää ehdolle. Vahasalon saama
äänimäärä ei riittänyt uudelleenvalintaan.
Brax oli vihreiden kansanedustajana yhteensä 20 vuotta
ja toimi tarkastusvaliokunnan puheenjohtajana viimeiset neljä
vuotta.
— Tutkitun tiedon puute oli yksi pääteemoistamme valiokunnassa.
Muistan vakavia keskustelua tästä kestoaiheesta jo
20 vuoden takaa.
Braxin mukaan ministereillä ei ole liikkumavaraa teettää
tutkimuksia. Huolellisen lainsäädännön pitäisi kuitenkin perustua
perusteelliseen tietopohjaan.
— Tuki pitäisi olla sellaisessa päätöksenteossa, jossa tutkija
ensin tutkii, sitten virkakoneisto valmistelee ja sen jälkeen
poliitikot päättävät.
Sydänliiton pääsihteeriksi siirtynyt Brax moitiskeli mm.
kunta- ja sote-uudistusten valmistelua: riittävää vertailutietoa
peruspalvelujen kustannuksista ei ole ollut käytössä.
Raija Vahasalo oli kokoomuksen kansanedustajana 16
vuotta ja viimeiset kaksi kautta sivistysvaliokunnan puheenjohtajana.
Suomalaisten koululaisten Pisa-menestyksen vuoksi
täällä ramppaa kansainvälisiä delegaatioita ottamassa mallia
ja kuulemassa kokemuksia.
— Skotlantilaiset vieraat halusivat tietää, miksi kyläkouluja
lakkautetaan. He pyörittivät silmiään, kun aiheesta ei
löytynyt tutkimuksia – ei ministeriöstä eikä opetushallituksesta.
Meille he kertoivat, että Skotlannissa kaikki päätökset
perustuvat tutkittuun tietoon.
Vahasalon mukaan päätöksentekijä tarvitsee luotettavaa
ja riippumatonta tietoa – ja nopeasti.
— Mieluusti vain A4-mittaisena ja vaikkapa ranskalaisin
viivoin. Tässäpä haastetta tutkijoille.
Hän toivoi mekanismeja, jolla tietoa saataisiin arkisesti
poliitikkojen käyttöön.
Lopuksi kokeneet poliitikot kommentoivat lyhyesti myös
eduskuntavaaleja ja hallituksen muodostamista. Vahasalo
suri sitä, että koulutusasiat eivät nousseet vaalikeskusteluissa
riittävästi esille. Brax ennakoi, että miljardisäästöistä puhuminen
tarkoittaa huonoa yliopistoille ja tutkimukselle.
Teksti Kirsti Sintonen
Kuvat Milla Talassalo
- Painetussa lehdessä sivu 25
|