Ankarat moitteet
professorin nimitysasiassa
Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on 18.5.2015 antamassaan päätöksessä
moittinut Taideyliopistoa kansanmusiikin professorin nimitysasiassa. Lisäksi
laillisuusvalvoja katsoo, että yliopistolakia olisi perusteltua täsmentää
professorin tehtävän täyttämistä koskevien menettelytapojen osalta.
Taideyliopiston rehtori nimitti
22.1.2014 määräaikaiseen
kansanmusiikin
professorin tehtävään
henkilön, jolla ei ollut
tohtorin tutkintoa. Rehtorin
päätöksen mukaan hänet valittiin
ehdollisesti ja hänelle annettiin pätevöitymisaika,
jonka kuluessa hän voi saattaa
valmiiksi tohtorin tutkintoonsa liittyvät
opinnot ja opinnäytteet.
Yhtenä hakijana ja kantelijana asiassa
oli edellistä viisivuotiskautta hoitava kansanmusiikin
professori. Hänet oli valittu
tehtävään kutsuprofessorina vuonna 2009.
Perustuslain yhdenvertaisuussäännöksen
vastainen
Hakuselosteen mukaan tehtävään valittavalta
edellytettiin tohtorin tutkintoa.
”Edellytetään”-termiä ei voinut ymmärtää
muutoin kuin ehdottomana kelpoisuusvaatimuksena.
Hakijoiden luottamuksensuojaa
on loukattu. Hakijoiden
on voitava luottaa siihen, että täytössä
noudatetaan hakuselostetta.
Yliopistolain professorin nimitystä
koskevissa säännöksissä tehdään ero
kelpoisuuden ja ansioiden välillä. Yliopistolain
mukaan henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
ja valintamenettelystä
määrätään tarkemmin johtosäännössä.
Asiantuntijoiden on annettava lausunto
hakijoiden kelpoisuudesta ja ansioista.
Ansioilla on vakiintuneesti ymmärretty
kelpoi-suusvaatimukset ylittävää näyttöä
henkilön kyvystä hoitaa tehtävää.
Tältä osin Taideyliopiston valinnan
aikaisen rekrytointisäännön ja uudemman
henkilöstösäännön määräykset olivat
epäselvät. Niitä tuli tarkistaa vastaamaan
yliopistolaissa säädettyä erottelua.
Yliopistolaissa ei ole säännöksiä ehdollisesta
valinnasta ja pätevöitymisajasta.
Myöskään hallituksen esitys yliopistolaiksi
ei tunne sellaisia menettelyjä.
Jo säädettäessä 1990-luvun alussa lakia
korkeakoulun professorin ja apulaisprofessorin
viran täyttämisestä luovuttiin
nimenomaan tarkoituksella korkeakouluissa
vallinneesta pätevöitymis- eli
respiittiajan käytöstä. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies
katsoi lisäajan myöntämisen
yliopistolain vastaiseksi.
Yliopistolaissa säädetään asiantuntijamenettelystä.
Sen mukaan hakijoiden
kelpoisuudesta ja ansioista on ennen
valintaa pyydettävä lausunto vähintään
kahdelta asiantuntijalta. Asiantuntijoiden
on annettava lausunto hakijoiden kelpoisuudesta
ja ansioista ennen valintapäätöstä,
käytännössä hakemuksen yhteydessä
ja hakemukseen mennessä, hakijoilla olevan
kelpoisuuden ja ansioiden perusteella.
Ehdollinen valinta ja pätevöitymisajan
myöntäminen vain yhdelle hakijalle kyseenalaisti
myös laissa säädetyn asiantuntijamenettelyn
merkitystä.
Pätevöitymisajan myöntäminen vain
valituksi tulleelle henkilölle loukkasi ilmiselvästi
ja vakavasti hakijoiden yhdenvertaisuutta
ja valintamenettelyn objektiivisuutta.
Taideyliopiston menettely oli
perustuslain yhdenvertaisuussäännöksen
vastainen, kuten apulaisoikeusasiamiehen
päätöksessä todetaan.
Menneinä aikoina jo ennen nykyisentasoista
tietoisuutta yhdenvertaisen kohtelun
vaatimuksista, jos jollekin hakijalle
myönnettiin lisäaikaa hänen pyynnöstään,
myös muut hakijat saivat käyttää
lisäajan hyväkseen. Taideyliopiston menettely
myöntää lisäaika vain yhdelle hakijalle
ja ilman hänen pyyntöään ilmensi
valinnassa muutoinkin ilmenevää tarkoitushakuisuutta.
Päätökseen lisäajasta liittyi ongelmia
myös itse rehtorin päätöksen sisällön tulkinnanvaraisuuden
sekä päätöksenteon
objektiivisuuden ja avoimuuden kannalta.
Päätöksen mukaan toimen täyttäminen
viivästyy hakuilmoituksessa tarkoitetusta
ajasta seitsemällä kuukaudella. Päätöksessä
ketään ei valittu varalle siltä varalta,
ettei valittu saisi valmiiksi tai hyväksytyiksi
puuttuvia opintoja ja opinnäytteitä.
Ehdollisen valintapäätöksen johdosta oli
myös kyseenalaista, kuinka objektiivisesti
Taideyliopisto on kohdellut eri hakijoita
ja minkälaisia edellytyksiä yliopistolla on
arvioida valitun tulevia opinnäytteitä tohtorin
tutkintoa varten.
Kysymys ansioituneisuudesta
Eduskunnan oikeusasiamiehellä ei ole toimivaltaa
tehdä ansiovertailua ja ottaa kantaa,
kumpi oli ansioituneempi, valittu vai
kantelija. Valintamenettely on huomiota
herättävä myös ansiovertailun kannalta.
Sibelius-Akatemian sisäisistä asiantuntijoista
koostunut rekrytointitoimikunta
päätyi yksimielisesti tehtävää hoitavan
professorin kannalle. Toimikunta
totesi 3.10.2013 lausunnossaan muun muassa,
että hän ”oli myös ainoa hakija, jonka
kaikki asiantuntijat katsoivat päteväksi
professuuriin.” Myös valintaprosessissa
viimeisenä elimenä ollut akateeminen
neuvosto esitti hänen nimittämistään.
Rehtori sivuutti siten tehtävää hoitaneen
professorin, kantelijan, valintaa yhdenmukaisesti
puoltaneet kannat: nimettyjen
kansanmusiikin asiantuntijoiden,
Sibelius-Akatemian musiikin ammattilaisista
koostuvan rekrytointitoimikunnan
sekä Taideyliopiston akateemisen neuvoston
kannat. Teatterin ja sukupuolen
tutkimuksen akateemisia tehtäviä hoitanut
teatteritaiteen tohtori käytti yliopistolain
ja Taideyliopiston määräyksen
hänelle antamaa toimivaltaa kansanmusiikin
professorin nimityksessä.
Siltä osin eduskunnan apulaisoikeusasiamiehellä
ei ollut huomauttamista
menettelyn laillisuuteen. Voidaan kuitenkin
pohtia, ilmentääkö tapaus johtajavaltaisuutta
ja onko sillä yhteyttä uuteen
yliopistolakiin tai sen mahdollistamaan
hallintokulttuuriin.
Puutteita oikeussuojassa
Nykyistä oikeustilaa, jossa professorin
tehtävän hakijoilla ei ole käytettävissään
mitään muistutus- ja oikaisumahdollisuutta,
on pidettävä epätyydyttävänä sekä
hakijoiden oikeusturvan että maamme
korkeimpien opetus- ja tutkimustehtävien
hoidon ja yliopistoyhteisöjen kehityksen
kannalta. Tilanne ei korjaudu vain
täsmentämällä yliopistolain säännöksiä
menettelystä koskien professorin tehtävän
täyttämistä.
teksti Kari Kannala, asianajaja
www.jbeversheds.com
- Painetussa lehdessä sivu 14
|