Tampere3–malli: uudenlainen
yliopisto, uusi tutkintojärjestelmä?
Vararehtorien (Hannula, Melin ja Naukkarinen)
johdolla valmistelema selvitys
Tampere3-mallista on valmistunut.
Henkilöstölle sen tuloksista kerrottiin
18.5. Korkeakoulujen hallitukset päättivät
25.5. pidetyissä kokouksissaan
jatkaa yhteistyöprosessia kohti uudenlaista
yliopistoa.
Tampereen alueen korkeakoulut (TaY, TTY ja TAMK)
käynnistivät syksyllä 2014 yhteisen ns. Tampere3-
hankkeen, jossa on tavoitteena uudenlaisen korkeakoulun
muodostamisesta, tutkintorakenteen uudistamisesta
ja erilaiset yhteistyömuodot korkeakoulujen
välillä.
Raportissa on esitetty kattava joukko yhteistyön
lisäämiseen liittyviä toimenpiteitä ja ehdotuksia,
jotka ovat toteutettavissa nykyisen lainsäädännön
puitteissa. Näitä toiminnallisia muutoksia lähdetään
Tampereella viemään heti eteenpäin.
Korkeakouluilla on tahtotila jatkaa hanketta niin,
että alueelle muodostuu suuryliopisto, jolla on oikeus
antaa uudenlaisen tutkintomallin pohjalta tiedepohjaisia
tai työelämäsuuntautuneita kandiopintoja sekä
maisteri- ja tohtoritutkintoja. Vararehtorit arvioivat,
että lopputulokseen pääseminen edellyttää korkeakoulujen
määrittelyyn, rahoitukseen, tutkintorakenteeseen
ja koulutusvastuuseen liittyviä lainsäädännöllisiä
muutoksia. Uuden yliopiston aloitusajankohdaksi
esitetään aikaisintaan vuotta 2019.
Henkilöstön näkökulmasta isoista, periaatteellisista ja
henkilöstön asemaan liittyvistä kysymyksistä ei ole
vielä keskusteltu, joka aiheuttaa tietämättömyyttä ja
levottomuutta. Pieni osa korkeakouluyhteisön jäsenistä
oli mukana alatyöryhmien työskentelyssä. Sen
sijaan henkilöstöjärjestöt eivät ole olleet valmistelussa
mukana.
Akavalaisten liittojen paikalliset toimijat ovat yhdessä
keskustelleet hankkeen vaikutuksista. Tutkimuspuolella yhteistyön lisääminen on nähty mahdollisuutena,
mutta opetuksen ja hallinnon osalta tilanne
on monisyisempi. Nähdään, että korkeakoulu- ja tutkintojärjestelmän
uudistaminen on aluetta isommin
tarkasteltava asia ja kuuluu kansallisen tason päätäntään.
Hankkeella on äärimmilleen toteutettuna merkittäviä
vaikutuksia valtakunnalliseen korkeakoulujärjestelmään
ja heijastuksia toisen asteen koulutukseen.
Koulutuksen muutosten hyödyt ja seuraukset näkyvät
vasta pitkällä aikavälillä, minkä vuoksi koulutuksen
kehittäminen edellyttää pitkäjänteisyyttä.
Esimerkiksi SAMOK:in puheenjohtaja Joonas Peltonen
totesi kevään AMK-päivillä, että tutkinnoilla ei
voi leikkiä. Opiskelijoita ei voi heittää uuden tutkinnon
kanssa työelämään kuin kylmään veteen.
Akava ja OAJ ovat olleet huolestuneita korkeakoulujen
yhdistämisaikeesta, koska hanke näyttää hävittävän
ja rikkovan ammatillisen korkeakoulutuksen.
Ammatilliselle korkeakoulutukselle on voimistuvaa
tarvetta sekä työelämän että opiskelijoiden näkökulmasta
katsoen. Jopa kolmasosa amk-opiskelijoista
ja puolet sinne hakeneista on suorittanut ensin ammatilliset
opinnot toisella asteella. Ylemmän amktutkinnon
asemasta, vetovoimaisuudesta ja profiilista
on työelämällä selkeä näkemys. Tätä kehitystä ei saa
väheksyä.
Esillä on nyt tamperelainen näkemys korkeakoulutuksen
kehittämisestä. Kentän ääni ei ole yksisävyinen.
Järjestelmää ei tule kehittää yhden alueen näkökulmasta,
sillä korkeakoulutusta antavat alueet eivät
juuri poikkea toisistaan.
Technopolis Groupin selvityksen mukaan korkeakoulujärjestelmämme
on toimiva. Nykyiselläkin
mallilla nähdään mahdollisuuksia uudistaa ja kehittää
korkeakoulutusta. Jos yhdelle yliopistolle
tai kaikille yliopistoille annetaan laissa oikeus antaa
amk-tutkintoja, tulee miettiä mihin se lopulta
johtaa? Julkinen keskustelu voi tuoda mukanaan
muitakin elementtejä kuin mitä Tampere-mallissa
havitellaan.
Korkeakoulukokonaisuudesta vastaa OKM. Yliopisto-
ja amk-uudistuksen vaikutusarviointi tehdään
tulevan parin vuoden aikana, jolloin nähdään
kuinka hyvin korkeakoulut ovat onnistuneet työelämäyhteistyössä,
opetuksessa ja tutkimuksessa sekä
henkilöstöpolitiikassa. Nyt on keskityttävä rakenteitten
sijaan kehittämään korkeakoulutuksen opetusta
ja tutkimusta. Technopolis Groupin selvityksessäkin
tähän kannustettiin.
Korkeakoulu-uudistuksesta on käytävä laajempaa
yhteiskunnallista keskustelua. Näin mittavan uudistuksen
aloittaminen edellyttää alusta pitäen myös
hyvän henkilöstöpolitiikan noudattamista. Siksipä
keskustelua täytyy käydä työnantajan ja henkilöjärjestöjen
edustajien välillä.
teksti Hanna Tanskanen, yliopistoasiamies
ja Hannele Louhelainen, erityisasiantuntija, OAJ
OKM toppuuttelee
Opetus- ja kulttuuriministeriön suunnasta
on kuulunut Tampere3-hanketta toppuuttelevia
kannanottoja.
Yliopistot ovat perustuslaillisia olioita,
muistuttu opetus- ja kulttuuriministeriön
kansliapäällikkö Anita Lehikoinen puheenvuorossaan
Suomalaisen Tiedeakatemian
järjestämässä Uudistuuko yliopisto? -keskustelutilaisuudessa
6. toukokuuta.
Lehikoinen katsoi myös, että yliopistojen
kanditutkinnoilla ja amk-tutkinnoilla
on ihan erilaiset missiot.
Perusosaamisessa on aika isot erot.
Jos yliopisto ajattelee, että ensimmäinen
sykli voisi olla ammattikorkeakoulun
puolella, niin voi olla, että he sitten tietävät
tämän asian paremmin, Lehikoinen
kummasteli.
Kansliapäällikön mielestä olisi järkevämpää
purkaa yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
opintopolkujen esiteitä.
Saksa teki vuonna 1998 yhtenäisen
korkeakoululainsäädännön. Jos sellaista
halutaan, pitää rauhassa miettiä, mitä siitä
sitten seuraa, totesi Lehikoinen.
Kirsti Sintonen
?x3 - Syntyykö Tampereelle uusi yliopisto
|
— Korkeakoulujärjestelmä on yhtenäinen
valtakunnallinen kokonaisuus, joka
perustuu yliopisto- ja ammattikorkeakoululakeihin.
Tampere3-prosessissa
tarkoitettu uusi yliopisto ei ole nykytilanteessa
mahdollinen eikä edes viisas
ratkaisu. Nyt käynnistynee kansallisen
tason keskustelu korkeakoulujärjestelmän
uudistamisesta, jonka pitäisi
johtaa juuri hyväksyttyjen lakien muutokseen.
Prosessi vienee, jos sellainen
edes käynnistyy, aikaa useamman
vaalikauden verran. Päivi Koppanen
OAJ :n pääluottamusmies,
TA MK
|
|
|
— Korkeakoulujen hallitukset ovat
päättäneet jatkaa uuden yliopiston
rakentamista. Prosessi ei ole tarjonnut
yllätyksiä, joten kyllä uutta tulee
syntymään — muodossa tai toisessa ja
jossain vaiheessa. Jouni Kivistö-Rahnasto
Professoriliiton
varapuheenjohtaja, TTY
|
|
|
— Talous, ei tiede eikä opetus, kätilöi
Tampereelle uuden yliopisto. Yhdistymishankkeessa
on toki puhuttu paljon
tieteestä ja opetuksesta, mutta tosiasiallisesti
rakenneuudistus nähdään ennen
muuta keinona selvitä yliopistojen välisessä,
yliopistouudistuksesta alkaneessa
taloudellisessa kilpailussa. Sinikka Torkkola
pääluottamusmies,
TaY
|
Kirsti Sintonen
- Painetussa lehdessä sivu 6
|