Harvardissa
professorin aika
ei kulu prosesseissa
Pasi Sahlberg toimii vierailevana koulutuspolitiikan
professorina Harvardissa. Siellä
opettajalla jää aikaa opiskelijoiden henkilökohtaiselle
ohjaamiselle. Tukihenkilökuntaa
on paljon enemmän kuin Suomessa ja
byrokratia hoituu keskushallinnossa.
Kuvitelkaa, että on vuosi 2000 ja
olette maailman opetusministereinä
kokoontuneet saman pöydän
ääreen pohtimaan, mistä maasta
löytyisi paras koulutusjärjestelmä.
Minkä maan kuvittelisitte listan
kärkeen? Professori Pasi Sahlberg kuuntelee yleisön
vastauksia ja muistuttaa väliin, ettei kukaan tiennyt
Suomen olemassaolosta vuonna 2000, eikä maa itsekään
meinannut uskoa ylistäviä PISA-tuloksia.
Sahlberg luennoi Columbian yliopistossa amerikkalaisen
ja suomalaisen koulujärjestelmän eroista,
ja yleisö ihastelee suomalaista tasa-arvoista koulua,
lasten oikeuksia ja välitunteja.
— Panostakaa tasa-arvoon, laadukkaaseen opettajakoulutukseen
ja antakaa lasten leikkiä, hän tiivistää
oppituntinsa.
Sahlberg on Harvardin vierailevana koulutuspolitiikan
professorina nähnyt läheltä myös pohjoisamerikkalaisen
korkeakoulujärjestelmän. Suomessa
poliittisen keskustelun aiheena olevat lukukausimaksukokeilut
ulkomaalaisille opiskelijoille eivät
lämmitä hänen mieltään.
— Ajatteluni koulutusviennistä ei ole muuttunut
miksikään: ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden
saaminen Suomeen on ehdottomasti parasta koulutusvientiä,
eikä lukukausimaksujen asettaminen
EU/ETA-alueiden ulkopuolisille opiskelijoille ole
missään nimessä hyvä ratkaisu.
— Tällä hetkellä Suomessa on noin 20 000 ulkomaalaista
tutkinto-opiskelijaa, joiden kansantaloudellinen
vaikutus ilman lukukausimaksujakin on
200 miljoonan euron luokkaa.
Sahlberg ei usko, että maksullisuus houkuttelisi
opiskelijoita Suomeen. Suomen ulkomaalaisista
opiskelijoista 14 000 on EU/ETA-alueiden ulkopuolisia
opiskelijoita. Olisi hyvin todennäköistä, että tämä luku laskisi dramaattisesti, jos maksuttomuudesta
luovuttaisiin. Esimerkkinä Sahlberg käyttää
Ruotsia, jossa ulkomaisten opiskelijoiden määrä on
maksujen myötä rajusti laskenut tai keskittynyt yksittäisiin
opinahjoihin.
— Viiden vuoden kuluttua meillä olisi ehkä 2 000
lukukausimaksuja maksavaa ulkomaista opiskelijaa,
ja kolme tai neljä korkeakoulua, joihin opiskelijat
olisivat keskittyneet.
Pienemmät ja tällä hetkellä kansainväliset opinahjot,
kuten monet maakuntien ammattikorkeakoulut
kärsisivät Sahlbergin mukaan suuresti.
Erilainen hallinto antaa enemmän aikaa
Sahlberg on nykyisessä työpaikassaan ehtinyt myös
pohtia laajempia koulutuksellisia eroja suomalaiseen
yliopistojärjestelmään verrattuna. Suurimpana erona
hän pitää yksilökeskeisen ohjaamisen määrää.
— Täällä opettajilla on enemmän aikaa henkilökohtaiselle
ohjaamiselle. Opiskelijoita käsitellään
yksilöinä ja henkilökunnalla on aikaa ja velvollisuus
ohjata ja tukea heitä. Suomessa henkilökohtainen
ohjaus ja tuki tuppaavat jäämään vähemmälle ja ovat
monesti yksittäisten opettajien innostuksesta riippuvaisia.
Sahlberg on realisti ja tunnustaa, että erilainen
hallinnollinen rakenne on suomalaisissa korkeakouluissa
yksilökeskeisen ohjaamisen haasteena. Esimerkiksi
varakkaassa Harvardissa tukihenkilökuntaa
on paljon enemmän ja byrokratia hoituu suurimmaksi
osin keskushallinnossa.
Tiedekuntien dekaanit ja varadekaanit keskittyvät
hallinnon pyörittämiseen eikä professorien aika
kulu erilaisten prosessien parissa samalla tavalla
kuin kotimaisessa järjestelmässä. Tällöin aikaa jää
enemmän opetukseen ja etenkin sen suunnitteluun.
Hänen mielestään uuden yliopistolain käytännöt
tulivat monelle yllätyksenä, eivätkä yliopistot olleet
tottuneet sen mukanaan tuomaan hallinnointiin.
Sahlbergin mukaan uuteen tilanteeseen sopeutuminen
on vienyt Suomessa aikansa, mutta muutaman vuoden
kuluessa hallinnon pyörittäminen helpottunee.
— Henkilökunnan toimenkuva pitäisi olla määritelty
niin, että opettajilla on riittävästi aikaa opiskelijan
ohjaamiselle. On huolettavaa kuulla, että
professoreilla ei paperitöiltä jää tarpeeksi aikaa tutkimukselle
ja ennen muuta opetukselle.
Opetussuunnitelmat ruokkimaan luovuutta
Sahlbergin visioissa koko koulujärjestelmä keskittyisi
oppilaan luovuuden ja intohimon löytämiseen
— myös yliopistossa. Hänen mukaansa opiskelijoita
koulutetaan ensijiaisesti kuluttamaan työmarkkinoita,
ei niinkään luomaan omaa työtä.
— Opiskelijoita täytyy ohjata löytämään oma
intohimonsa. Suomessa on 70 000 työtöntä nuorta,
joista jotkut eivät koskaan tule saamaan töitä, elleivät
itse sitä luo.
Sahlberg peräänkuuluttaa opetussuunnitelmia,
jotka tutkintojen suorittamisen sijasta kannustavat
oman toiminnan ja luovuuden kehittämiseen.
— Nykyään esimerkiksi Aalto-yliopisto ja Lappeenrannan
teknillinen yliopisto tarjoavat mahdollisuuksia
nuorille tutkijoille, joilla on ideoita ja
intohimoa. Tämän pitäisi olla ohjaavana ajatuksena
kaikessa koulutuksessa.
Juuri ohjaavan vision puuttuminen huolettaa
Sahlbergiä yli kaiken. Hän toivookin, että kansanedustajat
tekisivät vaalilupauksia, joissa pyritään rakentamaan
kirkas kuva siitä, millainen peruskoulu ja
korkeakoululaitos Suomessa vuonna 2030 tarvitaan.
Useista kehitysehdotuksista huolimatta päättäjiltä
tuntuu puuttuvan visio siitä, mihin suuntaan
ollaan menossa.
Pasi Sahlberg
- syntynyt 1959
- Dosentti, Oulun yliopisto 2009 —
Dosentti, Helsingin yliopisto 2003 —
KT, Jyväskylän yliopisto 1996
Opettajakoulutus matematiikka ja fysiikka,
Helsingin yliopisto 1986
FM Matematiikka, Turun yliopisto 1984
- Harvardin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta:
vieraileva professori 2014 -
CIMO (Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus):
johtaja, Helsinki 2009—2013
- EU:n koulutusvirasto: johtava koulutusasiantuntija, Torino
Italia 2007–2009
- Maailmanpankki Washington D.C.:
koulutusasiantuntija 2003—2007
- Opetus- ja kulttuuriministeriö: Opetusneuvos,
projektijohtaja, yksikköjohtaja, 1993—2000
Teksti Juho Karjalainen
Kuvat Veikko Somerpuro
- Painetussa lehdessä sivu 22
|