Julkaisujen painoarvoihin vähäinen muutos
Opetus- ja kulttuuriministeriö käy yliopistojen kanssa
vuosia 2013—2016 koskevat sopimusneuvottelut tässä
kuussa uuden rahoitusmallin pohjalta. Valtioneuvosto
antoi asiasta asetuksen 19.4. ja se astuu voimaan
1.1.2013. OKM:n asettaman työryhmän esitystä uudeksi
rahoitusmalliksi esiteltiin Acatiimissa 9/2011. Kyseisestä
versiosta annettujen lausuntojen pohjalta mallia
on kevään aikana muutettu vain julkaisujen painoarvojen
osalta. Kansainvälisten referee-julkaisujen
painoarvoa on vähennetty yhdellä prosenttiyksiköllä
ja vastaavasti muiden tieteellisten julkaisujen merkitystä
on lisätty prosenttiyksiköllä. Lisäksi monografioita
ehdotetaan painotettavaksi kertoimella neljä.
Pääsiäisen korvilla OKM pyysi lausuntoja malliversioon.
Niiden pohjalta rahoitusmallia ei kuitenkaan
enää muutettu. Professoriliitto ja Tieteentekijöiden
liitto pitävät julkaisujen kohtaan tehtyjä muutoksia
oikeansuuntaisena, mutta vaikutuksiltaan mitättöminä.
Myös Yliopistojen opetusalan liitto YLL katsoo,
että myös kansallisilla aloilla voidaan päästä korkeimman
tason julkaisuihin. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
jää liittojen mielestä liian vähälle huomiolle.
— On huomattava, että myös Suomessa julkaistaan
kansainvälisiä julkaisuja, jotka ovat täysin vertailukelpoisia
ulkomaisten julkaisujen kanssa, Professoriliitto
huomauttaa.
Liitot ihmettelivät lausunnoissaan muitakin kansainvälisyyteen
liittyviä yksipuolisia mittareita. Pätevyyden
tulisi ratkaista rekrytoinneissa eikä asianomaisen
henkilön kotimaa.
— Miksi kansainväliset yhteisjulkaisut ja Suomessa
järjestetyt kansainväliset konferenssit eivät ole kansainvälistymistä?
Kansainvälistymistä on myös se, miten
paljon suomalaistutkijoita rekrytoidaan ulkomaisiin
yliopistoihin, Tieteentekijöiden liitto muistuttaa.
Acatiimin julkaisijaliitot arvostelevat opiskelijapalautteen
käyttämistä rahoituskriteerinä. YLL katsoo,
että kriteerien rakentaminen tulee antaa asiantuntijoiden
tehtäväksi. Tieteentekijöiden liitto ehdottaa
opiskelijapalautteen rinnalle laatukriteereiksi kansallisia
ja kansainvälisiä opetuksen laadun arviointeja.
Myös 55 opintopisteestä saatava rahoitusosuus korostuu
liittojen mukaan liiaksi.
— Tämän ohjausvaikutusta on seurattava. Tiukassa
rahoitustilanteessa saattaa käydä niin, että seuraukset
ovatkin päinvastaisia kuin rahoitusmallin tavoitteena
oleva laadun parantaminen, YLL tähdentää.
— Yliopistot ovat jo tehneet voitavansa opiskelijoiden
opintojen sujuvoittamiseksi, mutta ne eivät voi
kantaa sitä vastuuta, joka opiskelijoilla itsellään on,
Professoriliiton lausunnossa huomautetaan.
Kirsti Sintonen
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 6
|