Opetuksen tuntikatoista syytä pitää kiinni
Opetushenkilökunnan vuodenkierto on siinä vaiheessa,
että kevään korvalla mietimme yhtä aikaa
mennyttä ja katsomme tulevaan. Sen lisäksi, että
koko TES-prosessi on arvioitavana, arvioimme
kuluvan lukuvuoden toteutunutta opetusta ja laadimme
työsuunnitelmia ensi lukuvuodeksi. Samaan
aikaa joudumme todistamaan yliopistojen
henkilökunnan irtisanomisia.
Oulun yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston
akuutti tilanne yt-neuvotteluineen ja irtisanomisineen
on huolestuttava. Jos yliopisto joutuu karsimaan
tehtäviään, sen pitää tapahtua suunnitelmallisesti
eikä paniikkireaktiona. 110 vuotta jatkuneen
opettajankoulutuksen lakkauttaminen
Kajaanissa lienee osa paniikkireaktiota. Itä-Suomen
yliopiston hallinto- ja tukipalveluhenkilöstön
irtisanomiset vaikuttavat myös opetus- ja tutkimushenkilöstön
työhön. Molempien yliopistojen
prosessit osoittavat oikeiksi ne pelot, joita
henkilöstöjärjestöillä on ollut yliopistouudistuksesta.
TES-prosessissa opimme me työntekijäpuolella
ja toivottavasti myös työnantaja. Uudet tekijät
toivat prosessiin uutta väriä ja samalla ennakoimattomuutta.
Opettajien työaikasopimuksen
osalta voidaan todeta, että sopimuksen allekirjoittamista
kiirehdittiin liikaa ja näin tarvittiin korjausliike
ennen kuin sopimus oli YLL:n ja OAJ:n
hyväksyttävissä.
Kun työnantaja ryhtyi viime vuonna jo ennen
yliopistolain hyväksymistä esittämään uutta työaikasopimusta,
näytti siltä, että tarjolla on vain
huononnuksia ja opetustuntien lisäystä. Sopimukseen
kuitenkin saatiin opetustuntikatot. Keskeinen
säädös opetuspainotteisissa tehtävissä olevien
työajasta on, että työsuunnitelmaan sisällytettävän
kontaktiopetuksen enimmäistuntimäärä
on 392 tuntia muilla kuin professoreilla, joilla
tuntikatto on 140 tuntia. Kaikilla kuitenkin säilyy
entinen opetuskatto. Sopimuksen perusteella siis
kenenkään tuntimäärä ei voi nousta. Sopimukseen kirjattu 448 tunnin katto koskee vain niitä
tehtäviä, joissa on tavallista vähemmän opetuksen
valmistelua – ja tämä ryhmä on työnantajan mukaan
marginaalinen. Kaikista yrityksistä vaatia
enemmän opetustunteja kuin sopimus edellyttää
on syytä ilmoittaa liittoon. Näin voidaan heti tarttua
ongelmiin ja estää väärien tulkintojen muuttuminen
osaksi työsuhteen ehtoja.
Opetustuntikatto ei suinkaan ole se tuntimäärä,
jonka jokainen opettaa, vaan aivan kuten tähänkin
saakka, muut kuin opetustehtävät – tutkimus,
erityiset kehittämistehtävät ja hallintotehtävät
- vähentävät opetustunteja. 392 tuntia opettavalla
ei voi olla muita tehtäviä ja näin hänen henkilökohtaista
suoriutumistaankin arvioidaan opetustehtävien
perusteella. Jos yliopistot haluavat
laadukasta opetusta, sitä on myös arvostettavana
työtehtävänä, jolla voi meritoitua ja jossa voi kehittyä.
Ylipäätään tavoitteet nostaa opetustuntien
määrää kertovat siitä, miten huonosti työnantaja
ymmärtää opetustehtävien vaativuutta.
Työsuunnitelmissa toteutuvat työaikasopimuksen
säädökset. Ne laaditaan vuosittain ennen
seuraavan lukuvuoden alkamista. Tämä pykälä on
hyvä lisäys sopimukseen. Vuosien mittaan on tullut
tietoon sellaistakin, että työsuunnitelmat laaditaan
joskus lukuvuoden aikana, kun suuri osa
työstä, jota siinä suunnitellaan, on jo tehty. Jos
työtehtäviin tulee muutoksia, työsuunnitelma
täytyy muuttaa ja muutokset hyväksytään samalla
tavalla kuin alkuperäinen työsuunnitelma. Työsuunnitelmat
tulee myös laatia riittävän yksityiskohtaisesti,
jotta mahdollisia muutoksia voi seurata.
Mitä parempi yhteisymmärrys työsuunnitelman
sisällöstä on, sitä paremmin se toteuttaa työaikasopimusta.
Samalla työntekijän työmääräkin
saadaan pysymään kohtuullisena.
Tuula Hirvonen
puheenjohtaja,
Yliopistonlehtorien liitto
|