Opettaminen on välittämistä
– sanan molemmissa merkityksissä
Opiskelijoihin kolahtaa vuorovaikutteinen
ja keskusteluun kannustava opetus.
Tämä selvisi Jyväskylän yliopistossa huhtikuun
alussa järjestetyssä seminaarissa,
jossa pohdittiin oppijoiden kokemuksia
opetuksesta.
Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta ja Jyväskylän
yliopiston opettajista koostuva HIIOP-ryhmä
järjestivät vuodenvaihteessa korkeakouluopiskelijoille
suunnatun Opetus, joka kolahti -
kirjoituskilpailun. Kilpailun pohjalta järjestetyn
seminaarin erityisteemana oli opettajan ja opiskelijan
vuoropuhelu oppijan näkökulmasta.
Seminaari kokosi yhteen opetuksesta kiinnostuneita
vaihtamaan näkemyksiä oppimisesta ja
kuulemaan otteita kirjoituskilpailun sadosta.
Lisäksi seminaarissa palkittiin kirjoituskilpailun
voittaja. Kilpailuun osallistui 42 kirjoitusta, joista
voittajaksi valittiin Jyväskylän yliopistossa puheviestintää
opiskelevan Maria El Saidin kirjoitus.
Viihdyttävästi, mutta asiantuntevasti
Jyväskylän yliopiston vararehtori Matti Leino
kiitteli seminaarin avauspuheessaan kirjoituskilpailun
tekstien viihdyttävyyttä. Hän arvosti myös
kirjoittajien kykyä tarkastella opetusta laaja-alaisesti
ja asiantuntevasti.
– Olin yllättynyt, kuinka objektiivisesti ja asiantuntevasti
kirjoittajat osasivat arvioida opettajan työtä ja oppimista. Kirjoituksista välittyi
ymmärtäväinen ja arvostava suhtautuminen
opettajan työhön, hän totesi.
Leino piti opiskelijan näkökulman tuomista
esille kirjoituskilpailun avulla hyvänä ideana.
– Kirjoituskilpailu tarjosi huomattavasti paremmat
mahdollisuudet palautteenantoon kuin
perinteiset kurssikyselyt.
Vuorovaikutus ja välittäminen
avainasemassa
Kirjoituskilpailun kuusihenkiseen arviointiryhmään
kuuluneet liikuntapedagogiikan professori
Martti Silvennoinen ja kasvatustieteen professori
Pentti Moilanen alustivat keskustelua esittelemällä
kilpailuun osallistuneiden kirjoitusten
keskeisintä sisältöä.
– Teksteistä välittyy vuorovaikutteisuuden ja
välittämisen arvostus. On tärkeää, että kaikilla
on opetustilanteessa hyvä olla. Tämä luo turvallisuutta
ja vahvistaa tunnetta siitä, että minusta
välitetään, Silvennoinen valotti.
Välittämisestä syntyikin seminaariosallistujien
kesken mielenkiintoinen keskustelu. Seminaarissa
todettiin, että opettaminen on välittämistä
sanan molemmissa merkityksissä. On tärkeää,
että opettaja välittää tietoa ja osaamistaan opiskelijoille.
Vähintään yhtä tärkeää on kuitenkin luoda
sellainen ilmapiiri, jossa jokaisesta välitetään
aidosti. Tällaisessa oppimistilanteessa jokainen voi
tuntea itsensä hyväksytyksi ja arvostetuksi.
Ei yhtä oikeaa tapaa opettaa
Kilpailuteksteissä korostui oppijoiden erilaisuus.
Siinä, missä toinen arvosti asiansa osaavaa ja
sujuvasanaista luennoitsijaa, toiseen teki vaikutuksen
totutusta poikkeava ja yllätyksellinen
opetustyyli. Myös seminaariyleisö oli yhtä mieltä
siitä, että niin opettajien kuin opiskelijoidenkin
erilaisuus on tiedostettava ja hyväksyttävä.
Opettaminen vaatii myös tilannetajua. Opettajan
on osattava lukea pieniä merkkejä yleisöstään
ja oltava valmis muuttamaan opetustyyliään
tilanteen ja yleisön mukaan. Myös tunnetiloilla
on merkittävä vaikutus: asiastaan innostunut
opettaja saa oppilaatkin innostumaan.
Opettajan kykyä ja halua laittaa itsensä peliin
opetustilanteessa pidettiin tärkeänä. Omakohtaisuus
ja omien kokemusten esille tuominen
tekee opetuksesta kiinnostavaa ja helpottaa
asioiden omaksumista. Opettajan ei kuitenkaan
pidä unohtaa aitoutta – opettaminen ei ole näyttelemistä.
Luennointia ja vuorovaikutteisuutta
sopivassa suhteessa
Vaikka kirjoituksissa annettiin arvoa myös perinteiselle
luentomuotoiselle opetukselle, syntyi
seminaarissa keskustelua siitä, olisiko yliopistoopetukseen
pyrittävä löytämään uusia opetustapoja.
Keskustelijoiden mielestä opetusta tulisi
kehittää yhä vuorovaikutteisempaan ja opiskelijan
osallistumista korostavaan suuntaan, mitä
useissa kirjoituksissakin toivottiin.
Perinteisen luennoinnin mielekkyys nykyaikaisena
opetusmuotona kyseenalaistettiin. Eräs
seminaariin osallistuneista muistutti vanhasta
viisaudesta, jonka mukaan luennot ovat lukutaidottomille.
Luentomuotoistakaan opetusta ei
kuitenkaan täysin tyrmätty. Keskustelijat toivoivat,
että oppijoiden erilaiset tarpeet ja toiveet
otettaisiin paremmin huomioon. Tämä voisi onnistua
entistä monimuotoisemmalla ja opiskelijalähtöisemmällä
opetuksella. Seminaarissa oltiin
yhtä mieltä siitä, että uusien opetusmuotojen
omaksuminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä
niin opettajalta kuin oppilaalta.
Ei-opetus mahdollistaa
oivaltamisen
Puheviestinnän opiskelija Maria El Said, 28, sai
innoituksen voitokkaaseen kirjoitelmaansa Jyväskylän
yliopiston kielikeskuksen tarjoamalta
opetusviestinnän kurssilta. Kurssin opetus todella
kolahti Mariaan ja sai hänet kirjoittamaan
opetustyylistä, jota hän nimittää ei-opetukseksi.
Marian mielestä opettaja, joka osaa ei-opettaa,
osaa myös ei-luennoida, ei-esitelmöidä ja eitentata.
Tällaisen opettajan opetusmateriaalit
koostuvat ei-kalvoista, ei-taulukoista ja ei-kirjatenteistä.
– Ei-opettava opettaja ymmärtää, että yliopisto-
opiskelijalla on omat aivot, joilla hän ajattelee
ja tekee johtopäätöksiä. Ei-opettamisen salaisuus
on yksinkertaisesti siinä, että opettaja
luottaa opiskelijoihinsa, Maria tiivistää.
Tärkeintä opetuksessa on Marian mielestä
opiskelijan oma oivallus. Asiat on esitettävä niin,
että opiskelijan on mahdollista saada niistä jonkinlainen
omakohtainen kokemus.
– Mielestäni tämä tapahtuu parhaiten keskustelun
avulla. Opettaja voi ikään kuin tuoda aiheen
pöydälle, mutta opiskelijoiden on tehtävä
asiasta omat jäsennyksensä, hän toteaa.
Maria kuitenkin korostaa, että se, että osaa eiopettaa,
ei tarkoita, että ei osaa opettaa. Tarkoituksena
ei ole jättää opiskelijoita yksin, vaan
ohjata ja seurata oppimista.
Vaikka puheviestinnän koulutustehtävistä
haaveilevalla Marialla onkin vahva näkemys siitä,
mitä hyvä opetus on, hän myöntää, että hyväksi
opettajaksi kasvaminen vie aikaa.
Maria El Said sai kirjoituksestaan palkinnoksi
kannettavan tietokoneen.
Teksti: Anna Suutari
Kuva: Matti Salmi
|