Kirja-arviot
|
Sattumia
hyvässä
ja pahassa
Ilari Hetemäki, Pauliina Raento,
Hannu Sariola & Tuomas Seppä (toim.):
Kaikkea sattuu.
Gaudeamus
2015, 308 s.
|
Sattuma on tieteen suurin vihollinen
ja ystävä. Tiede pyrkii
selättämään sattuman selittämällä
yllättävän ja oudon ilmiön. Toisaalta
tiede edistyy juuri kun outo
ilmiö haastaa kehittymään. Etenkin
1900-luvun kvanttifysiikka
on joutunut jopa luopumaan ankarasta
kausaliteetin käsitteestä
ja kehittämään uusia hienovaraisempia
ja moniulotteisimpia
malleja.
Kvanttifysiikkaa käsittelee
myös tämän vuoden Tieteen päivien
luennoista koottu kirja. Se
kartoittaa myös niin maailmankaikkeuden
alkua ja evoluution
hyppäyksiä kuin talouden käänteitä,
kirjailijan inspiraatiota ja unia.
Sattuma tekee työtään kaikkialla
ja koko maailmankaikkeus
on, ainakin tieteen mukaan, sattuman
satoa. Niinpä sattumalta
ei voi välttyä, mutta siihen voi
varautua.
Nyky-yhteiskunta on äärimmäisen
monimutkainen, mikä
tarjoaa sattumalle lisää tilaa ja
valtaa. Monet sattuman tiliin laitetut
asiat, kuten meneillään oleva
taantuma ja Fukushiman ydinvoimalan
räjähdys, johtuvat ihmisen
sokeudesta ja vastuuttomuudesta.
Monimutkainen ja muuttuva
yhteiskunta vaatii uudenlaista
hallintaa ja varautumista. Sama
tiede ja teknologia, joka on muutosten
ja monimutkaisuuden
taustalla, tarjoaa myös keinot niiden
hallitsemiseen.
Sattumaan suhtaudutaan myös
taikauskoisesti. Esimerkiksi lottoaja
ja rahapelin pelaaja uskoo,
että kun tarpeeksi monta kertaa
yrittää, lopulta vihdoin onnistuu.
Mutta jokainen kolikonheitto on
edellisestä riippumaton: heitot
eivät muodosta loogista ja katkeamatonta
voittoon vievää ketjua,
vaan pelaaja aloittaa joka kerran
puhtaalta pöydältä
Sattumasta ei kuitenkaan pitäisi
pyrkiä kokonaan eroon, mikä
ei olisi mahdollistakaan. Ilman
sattumaa maailma, ihminen ja
yhteiskunta olisi tylsä kone vailla
kykyä uudistua ja kehittyä
Luova työ ei onnistu ilman
sattuman hyväksymistä ja ennustamattomalle
antautumista.
Valmiit ja varmat säännöt ja kaavat
eivät tuota uutta ja yllättävää.
Monet tieteen keksinnöt ovatkin sattuman tulosta. Penissilliini sai
alkunsa, kun Alexander Fleming
jätti vahingossa koeviljelmänsä
homehtumaan. Avoin ja ennakkoluuloton
Fleming ei heittänytkään
hometta suoraa päätä roskiin
— tuloksena miljoonien ihmishenkien
säästyminen.
Sattumaa sovelletaan kirjassa
myös tiedepolitiikkaan. Tämän
päivän yhteiskunnassa tutkimus
on valjastettu talouden ja päättäjien
intressejä edistämään — niistä
tärkein on kyky ennustaa ja hallita
käytännön todellisuutta, missä
sattumalla ei saa olla sijaa.
Kuitenkin monien tutkijoiden
mukaan tutkimustoiminta
on parhaimmillaan silloin kun
saa edetä omilla ehdoillaan ilman
ulkopuolista ohjausta. Tällöin
sattuma pääsee peliin mukaan –
tuloksena uusia yllättäviä teorioita
ja löytöjä. Paljon puhutussa flowvirrassa
ohjakset onkin annettu
lähes kokonaan sattumalle.
Pekka Wahlstedt
|
Laadukkaita
oppimateriaaleja
Helena Ruuska, Markku Löytönen ja
Anne Rutanen, toim. 26 kirjoittajan
artikkelikokoelma.
LAATUA ! Oppimateriaalit
muuttuvassa tietoympäristössä.
Suomen tietokirjailijat ry
2015, 284 s. Sähköinen versio ladattavissa
vapaasti yhdistyksen sivuilta.
|
Suomen tietokirjailijoiden viime
kesänä julkaisema Kirja muuttuvassa
tietoympäristössä (Acatiimi
8/2014) on saanut paljolti uusien
kirjoittajien laatiman, esiasteesta
yliopisto-opetuksen oppimateriaaleihin
kohdistuvan informatiivisen
ja kantaa ottavan jatkon. Tämä
kahden kirjan paketti on laadukas
tietoisku ajankohtaista asioista.
Globaalissa www-maailmassa
jokainen verkkoon liittyvä voi
tuottaa ja levittää ajatuksiaan kenen
tahansa luettavaksi. Tapamme
hahmottaa tietoympäristöämme
ja ottaa vastaan sieltä tulvivia
viestejä sekä hankkia tietoa ovat
muuttuneet. Tieto napataan mobiililaitteella
internetistä nopeasti käyttöön ajasta ja paikasta riippumatta.
Infoähkyssä on osattava etsiä
ja valita. Enää ei ole keskeinen
kysymys onko aineisto painettu,
verkossa tai eKirjana lukulaitteella,
vaan se, mitä sitä käyttäen
voi oppia ja miten sitä käytetään.
Toistaiseksi on tosin niukasti kokemusta
siitä, miten opettaminen
ja oppiminen tapahtuvat sähköisessä
ympäristössä.
Sähköinen muoto ei ole laadun
synonyymi, joskin se saattaa parantaa
oppimistulosta. Meneillään
on melkoinen laitteistohypetys.
Oppimateriaalien punaisen langan
olisi oltava laatu. Mahtavien
laitetoimittajien halua koukuttaa
käyttäjiä alati uusiutuvilla ratkaisuillaan
vierastetaan.
Kaupallisen kustantamisen
rinnalle nousee markkinoita
mylläämään avoimia toimijoita.
Oppikirjojen tuottaminen edellyttää
muutenkin uutta osaamista,
kuten ohjelmoijia, joita ilman
sähköistä materiaalia ei synny.
Laadukkaan sähköisen oppimateriaalin
ideoiminen ja tekeminen
on todennäköisesti kalliimpaa
kuin paperisten, joten sähköisiin
oppimisympäristöihin siirtymisestä
koituvat merkittävät säästöt
lienevät harhaa. Digiaineistot
alkavat kannattaa vasta suurten
myyntimäärien kautta. Pilviväylä
ja EduCloud edustavat radikaalia
ajattelutavan muutosta.
Yliopisto-opetus perustuu
tutkimukseen ja tutkittuun
tietoon, minkä eräs tavoite on
kehittää opiskelijoille tutkijan ja
asiantuntijan työssä vaadittavia
taitoja. Akateeminen maailma rakentuu tekstien ja kielellisen
vuorovaikutuksen varaan. Vaikka
oppimateriaalina voi pitää
myös monenlaista aistinvaraisesti
havainnoitavaa ja tutkittavaa
aineistoa, saadaan valtaosa varsinaisesta
tieteellisestä tiedosta ja
sen opiskelusta kirjoittamalla sekä
lukemalla. Vuorovaikutus syntyy
tiedeyhteisössä paljolti tekstien
välisenä keskusteluna, johon tutustumalla
opiskelija vähitellen
oppii tieteenalansa täysivaltaiseksi
itsenäiseksi jäseneksi.
Raja oppikirjan ja tieteellisen
perusteoksen välillä häilyy
yliopistoissa, joiden opetuksessa
käytetään tieteenalasta toki riippuen
tekstejä, joita ei ole alun
perin kirjoitettu oppimateriaaliksi
siinä mielessä kuin oppikirjat.
Tällaisia ovat mm. väitöskirjat ja
artikkelikokoelmat. Niitä käytetään
luonnollisesti tutkielmien
lähdekirjallisuutena, mutta niillä
on myös oppikirjamaista käyttöä
kurssien oheislukemistona ja eri
tavoin kirjatenttien ja esseiden
yhteydessä. Tenttikirjallisuudella
on yliopistoissa edelleen oma tärkeä
roolinsa.
Tieteellisten teosten ja artikkelien
käyttö muuttuneessa tietoympäristössä
tekijänoikeuksia
kunnioittaen on vaativa haaste.
Veijo Kauppinen
Kirjoittaja on Aalto-yliopiston
emeritusprofessori ja Suomen
tietokirjailijoiden jäsen
- Painetussa lehdessä sivu 56
|