Pääkirjoitus
Kevään arvokeskustelu
Loppujen lopuksi päätöksen tekemisessä
on kysymys arvoista. Siitä
on myöskin politiikassa kysymys.
Eri ryhmät edustavat eri arvoja ja
niiden mukaan päätökset ja valinnat
lopulta tehdään tai ainakin yritetään
tehdä.
Arvojen epäselvyys on ilmeistä
nykyajan Suomessa, jossa kannastaan
epävarmojen äänestäjien
määrä kasvaa vuodesta toiseen. Ei
kuitenkaan niinkään äänestäjien
arvojen epäselvyys vaan erityisesti
puolueiden arvojen muuttuminen
ja sekoittuminen sekä yksittäisten
edustajien arvojen hämärtyminen.
Epävarmat äänestäjät haluavat
löytää ehdokkaan, jonka arvot
vastaavat omia ja tämä on osoittautunut
ongelmalliseksi.
Lapsuuteni Suomessa koulutus oli
arvossaan. Peruskoulu teki tuloaan
ja yhteiskunnan arvona oli kaikille
avoin ja ilmainen koulutus.
Vanhemmille lastensa koulutus oli
korkealla prioriteeteissa. Myös yhteiskunnan
kehittyminen nähtiin
koulutuksen ja osaamisen kautta
tapahtuvana. Yliopistoverkko
laajeni ja yhteiskunnan arvona oli korkeakoulutuksen ja yliopistosivistyksen
tarjoaminen koko kansalle.
Kyse koulutusjärjestelmämme
kehittämisessä oli ennen kaikkea
arvoista. Toki yhteiskunnan
koulutustason ja elintason välillä
tiedettiin olevan tilastollisen korrelaation,
mutta ikuisen epäselvää
oli johtaako koulutus ja tutkimus
korkean elintason yhteiskuntaan
vai korkea elintaso tilanteeseen,
jossa yhteiskunnalla on varaa perustutkimukseen
ja korkeaan koulutusasteeseen.
Loppujen lopuksi tällä ei ollut
väliä, sillä korkea koulutus ja yhteiskunta,
joka satsaa merkittävästi
perustutkimukseen nähtiin
nimenomaan arvoina.
Sivistys ja sen tavoittelu on erityisesti
arvovalinta. Kun yhteiskunta
valitsee sivistyksen, se valitsee
kulttuurin tukemisen, tieteen
tekemisen ja nuorten kouluttamisen
parhaalla mahdollisella osaamisella.
Mikään tutkimus ei taida osoittaa
Tsehovin näytelmien tuntemisen
ja taloudellisen menestyksen välistä kytkentää. En usko myöskään,
että kvanttifysiikan hallitsemisen
olisi osoitettu kasvattavan
talouden tunnuslukuja tai vähentävän
työttömyyttä. Yhteiskunta
valitsee Tsehovin arvostuksen ja
kvantti-ilmiöiden opetuksen, jos
näitä tukevat arvot ovat vallalla.
Arvot eivät kuitenkaan synny
tyhjiössä. Ne yhdistyvät yhteiskunnan
kehitykseen ja rakenteisiin.
Taloudellinen hyvinvointi
luo mahdollisuuksia sivistykseen,
mutta myös päinvastoin. Sivistys
antaa perspektiivin, jonka kautta
voimme hahmottaa yhteiskuntaamme
ja hallita hyvinvoinnillemme
tärkeitä asioita. Sivistys
tuo myös konkreettisesti osaamista,
josta syntyy kaikki uusi ja laadukas.
Sivistys on myös kliseisesti
kivijalka, jolle innovaatiot rakentuvat.
Ei liene yhteiskuntaa, jossa
uusi ajattelu kukoistaa, mutta joka
laiminlöisi sivistyksen.
Aikaisin alkanut kevät on jälleen
arvojen pohdiskelun aikaa. Valitsemme
pian päättäjät, joiden arvoihin
uskomme ja joiden toivomme
heijastavan omia arvojamme. Keillä ovat arvoina sivistys, perustutkimus
ja korkein opetus? Olisiko
tämä kevään tärkein kysymys?
Voimme tehdä vaaleista tutkimuksen
ja koulutuksen vaalit.
Voimme valita sellaisen yhteiskunnan,
jossa osaamista arvostetaan
ja tutkimukseen sekä koulutukseen
investoidaan.
Sivistys on kuitenkin paljon
muutakin kuin kestävyysvajeeseen
vastaamista. Voimme tehdä valintoja,
joilla valtiontaloutta oletetaan
kohennettavan, mutta mikään ei
takaa juuri tehtyjen valintojen johtavan
toivottuun suuntaan pitemmän
päälle. Viime kädessä valinnat
mihin investoimme, mistä säästämme
ja miten ne kohdistuvat eri
osiin yhteiskuntaamme sekä eri
väestöryhmiin ovat valittavissamme.
Ne ovat arvovalintoja.
Kaarle Hämeri
puheenjohtaja, Professoriliitto
- Painetussa lehdessä sivu 2
|