3/11

  • pääsivu
  • sisällys
  •  
     

    Professorien ja Tieteentekijöiden yliopisto- ja tiedepoliittiset tavoitteet hallitusohjelmaan

    Tutkimus ja opetus tukevat uutta kasvua ja Suomen tulevaisuuden menestystä. Niiden tulee olla maan seuraavan hallituksen ohjelman painopisteitä.

    Yliopistojen rahoitus kuntoon

    • Yliopistojen perusrahoitusta kasvatetaan vähintään tutkimus- ja innovaationeuvoston esitysten mukaisesti
    • Yliopistojen rahoituskriteereissä tutkimuksen ja opetuksen laatua ja sen edellytyksenä olevaa infrastruktuuria korostetaan nykyistä enemmän
    • Opiskelijoiden ja opettajien lukumääräsuhde ei korjaannu tilastokikkailulla vaan lisäämällä opettajavoimia
    • Opintoja ei voi vauhdittaa ilman opetukseen suunnattavia lisäresursseja
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelman vaikutuksen kokonaan pois yliopistoista
    • Tieteelliseen tutkimustoimintaan tehtävien lahjoitusten verovähennysoikeuden yläraja poistetaan

    Perustutkimus on kaiken perusta

    • Tutkimuspanostuksessa vahvistetaan perustutkimuksen osuutta
    • Rahoitusta suunnataan pitempikestoiseen tutkimustoimintaan

    Henkilöstö tekee tuloksen

    • Pitkäjänteinen tutkimus ja yliopistollinen opetus edellyttävät työrauhaa – jatkuvat muutokset näkyvät jo työssä jaksamisessa
    • Tutkijanura koostuu pätkistä ja silpuista – painopiste tulee vihdoin siirtää tohtorituotannosta tutkijanuraan
    • Professorien tutkimuskaudet ovat edellytys tieteen tason nousulle

    Rakenteellinen kehittäminen

    • Henkilöstön asema turvataan rakenteellisen kehittämisen yhteydessä
    • Rakenteellisesta kehittämisestä mahdollisesti vapautuvat voimavarat jätetään yliopistojen käyttöön
    • Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja kehitetään itsenäisinä duaalimallin pohjalta; tieteellinen tutkimus ja tutkijankoulutus kuuluvat yliopistoihin

    Perusteluja

    Yliopistojen rahoitus kuntoon

    • Yliopistorahoituksen myönteinen kehitys on hidastunut 2000-luvulla.
    • Rahoitus ei ole pysynyt lisääntyneiden tehtävien perässä.
    • Kesälukukausia tai muita opintojen vauhdittamiseen ehdotettuja toimia ei voida toteuttaa ilman lisäresursseja.
    • Yliopisto-opettajien lukumäärä ei lisäänny tilastokikkailulla, kuten on tehty valtion talousarvioesityksessä 2011 lukemalla kaikki tutkijat opetushenkilöstöön.
    • Ulkopuolisen rahoituksen osuus on useilla tieteenaloilla selvästi yli 50 prosenttia kokonaisrahoituksesta, mikä ylittää tutkimus- ja innovaationeuvoston suositustason

    Perustutkimus on kaiken perusta

    • Tutkimukseen ja tuotekehitykseen käytettiin vuonna 2009 Tilastokeskuksen arvion mukaan 3,92 prosenttia bruttokansantuotteesta. Perustutkimuksen osuus tästä on jäänyt liian pieneksi.
    • Perustutkimuksen asema on viime vuosina heikentynyt (Suomen Akatemian julkistama Tieteen tila ja taso 2009 -raportti sekä Suomen tutkimus- ja innovaatiojärjestelmän kansainvälinen arvio).
    • Yliopistosektori johtaa edelleen määräaikaistilastoja. Lyhytkestoiset projektit ja pätkätyöt vaikuttavat jo yliopistojen laitosjohtajienkin mielestä tutkimuksen laatuun (Yliopistojen rakenteellinen kehittäminen, akateemiset yhteisöt ja muutos; Opetusministeriön julkaisuja 2010:5).

    Henkilöstö tekee tuloksen

    • Henkilöstö on yliopistojen tärkein voimavara. Se on ollut viime vuodet valtavien paineiden alla: palkkausjärjestelmä uudistui, tutkinnonuudistus teetti töitä, yliopistouudistus on vaikuttanut ja vaikuttaa kaikilla tasoilla, työajan kohdentaminen turhauttaa.
    • Henkilöstö kaipaa jo työrauhaa ja mahdollisuuksia keskittyä ydintehtäviin – sitä yliopistouudistuksessa henkilöstölle luvattiin.
    • Suomen monissa kilpailijamaissa on normaalina käytäntönä professoreille suunnatut tutkimuskaudet. Myös Suomessa tulee ottaa järjestelmä käyttöön. Tämä on myös työssäjaksamiskysymys.
    • Yliopistojen kansainvälisyyttä mitataan liiaksi tutkijaliikkuvuutena maasta toiseen. Kansainvälisyys on tutkijoiden normaalia, jokapäiväistä kanssakäymistä verkossa, konferensseissa jne.

    Rakenteellinen kehittäminen

    • Henkilöstö on joutunut rakenteellisen kehittämisen pelinappulaksi ja liian monille se on näyttäytynyt ytneuvotteluina ja lisääntyneinä tehtävinä.
    • Painopistealoista päättäminen kuuluu yliopistojen autonomiaan.
    • Ammattikorkeakoulujen tulee keskittyä alkuperäisen tehtävänsä mukaisesti palvelemaan alueellisia tarpeita eli keskittyä soveltavaan tutkimukseen ja käytäntöä palvelevaan opetukseen (Suomen tutkimus- ja innovaatiojärjestelmän kansainvälinen arvio).

    Lopuksi

    • Yliopistouudistuksen vaikutusten huolellinen arviointi on suoritettava hallituskauden alkupuolella.

    Kirsti Sintonen

    • Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 40