|
Professorien ja Tieteentekijöiden yliopisto- ja tiedepoliittiset tavoitteet hallitusohjelmaan
Tutkimus ja opetus tukevat uutta kasvua
ja Suomen tulevaisuuden menestystä.
Niiden tulee olla maan seuraavan
hallituksen ohjelman painopisteitä.
Yliopistojen rahoitus kuntoon
- Yliopistojen perusrahoitusta kasvatetaan vähintään tutkimus- ja
innovaationeuvoston esitysten mukaisesti
- Yliopistojen rahoituskriteereissä tutkimuksen ja opetuksen laatua
ja sen edellytyksenä olevaa infrastruktuuria korostetaan nykyistä
enemmän
- Opiskelijoiden ja opettajien lukumääräsuhde ei korjaannu tilastokikkailulla
vaan lisäämällä opettajavoimia
- Opintoja ei voi vauhdittaa ilman opetukseen suunnattavia lisäresursseja
- Valtionhallinnon tuottavuusohjelman vaikutuksen kokonaan pois
yliopistoista
- Tieteelliseen tutkimustoimintaan tehtävien lahjoitusten verovähennysoikeuden
yläraja poistetaan
Perustutkimus on kaiken perusta
- Tutkimuspanostuksessa vahvistetaan perustutkimuksen osuutta
- Rahoitusta suunnataan pitempikestoiseen tutkimustoimintaan
Henkilöstö tekee tuloksen
- Pitkäjänteinen tutkimus ja yliopistollinen opetus edellyttävät
työrauhaa – jatkuvat muutokset näkyvät jo työssä jaksamisessa
- Tutkijanura koostuu pätkistä ja silpuista – painopiste tulee vihdoin
siirtää tohtorituotannosta tutkijanuraan
- Professorien tutkimuskaudet ovat edellytys tieteen tason nousulle
Rakenteellinen kehittäminen
- Henkilöstön asema turvataan rakenteellisen kehittämisen yhteydessä
- Rakenteellisesta kehittämisestä mahdollisesti vapautuvat voimavarat
jätetään yliopistojen käyttöön
- Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja kehitetään itsenäisinä duaalimallin
pohjalta; tieteellinen tutkimus ja tutkijankoulutus kuuluvat
yliopistoihin
Perusteluja
Yliopistojen rahoitus kuntoon
- Yliopistorahoituksen myönteinen kehitys on hidastunut
2000-luvulla.
- Rahoitus ei ole pysynyt lisääntyneiden tehtävien perässä.
- Kesälukukausia tai muita opintojen vauhdittamiseen
ehdotettuja toimia ei voida toteuttaa ilman lisäresursseja.
- Yliopisto-opettajien lukumäärä ei lisäänny tilastokikkailulla,
kuten on tehty valtion talousarvioesityksessä
2011 lukemalla kaikki tutkijat opetushenkilöstöön.
- Ulkopuolisen rahoituksen osuus on useilla tieteenaloilla
selvästi yli 50 prosenttia kokonaisrahoituksesta,
mikä ylittää tutkimus- ja innovaationeuvoston suositustason
Perustutkimus on kaiken perusta
- Tutkimukseen ja tuotekehitykseen käytettiin vuonna
2009 Tilastokeskuksen arvion mukaan 3,92 prosenttia
bruttokansantuotteesta. Perustutkimuksen osuus tästä
on jäänyt liian pieneksi.
- Perustutkimuksen asema on viime vuosina heikentynyt
(Suomen Akatemian julkistama Tieteen tila ja
taso 2009 -raportti sekä Suomen tutkimus- ja innovaatiojärjestelmän
kansainvälinen arvio).
- Yliopistosektori johtaa edelleen määräaikaistilastoja.
Lyhytkestoiset projektit ja pätkätyöt vaikuttavat
jo yliopistojen laitosjohtajienkin mielestä tutkimuksen
laatuun (Yliopistojen rakenteellinen kehittäminen,
akateemiset yhteisöt ja muutos; Opetusministeriön
julkaisuja 2010:5).
Henkilöstö tekee tuloksen
- Henkilöstö on yliopistojen tärkein voimavara. Se on
ollut viime vuodet valtavien paineiden alla: palkkausjärjestelmä
uudistui, tutkinnonuudistus teetti töitä,
yliopistouudistus on vaikuttanut ja vaikuttaa kaikilla
tasoilla, työajan kohdentaminen turhauttaa.
- Henkilöstö kaipaa jo työrauhaa ja mahdollisuuksia
keskittyä ydintehtäviin – sitä yliopistouudistuksessa
henkilöstölle luvattiin.
- Suomen monissa kilpailijamaissa on normaalina
käytäntönä professoreille suunnatut tutkimuskaudet.
Myös Suomessa tulee ottaa järjestelmä käyttöön. Tämä
on myös työssäjaksamiskysymys.
- Yliopistojen kansainvälisyyttä mitataan liiaksi tutkijaliikkuvuutena
maasta toiseen. Kansainvälisyys on
tutkijoiden normaalia, jokapäiväistä kanssakäymistä
verkossa, konferensseissa jne.
Rakenteellinen kehittäminen
- Henkilöstö on joutunut rakenteellisen kehittämisen
pelinappulaksi ja liian monille se on näyttäytynyt ytneuvotteluina
ja lisääntyneinä tehtävinä.
- Painopistealoista päättäminen kuuluu yliopistojen
autonomiaan.
- Ammattikorkeakoulujen tulee keskittyä alkuperäisen
tehtävänsä mukaisesti palvelemaan alueellisia tarpeita
eli keskittyä soveltavaan tutkimukseen ja käytäntöä
palvelevaan opetukseen (Suomen tutkimus- ja innovaatiojärjestelmän
kansainvälinen arvio).
Lopuksi
- Yliopistouudistuksen vaikutusten huolellinen arviointi
on suoritettava hallituskauden alkupuolella.
Kirsti Sintonen
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 40
|