|
30 jäsentä ehdolla eduskuntaan
Ainakin 30 Acatiimin julkaisijaliittojen jäsentä on ehdolla
eduskuntaan. Niin moni lähetti määräaikaan
mennessä lyhyen esittelyn ja vastauksensa kysymykseen:
Mitä yliopistoasioita aiot kansanedustajana
edistää?
Ehdokkaiden puoluekantojen perusteella voi
väittää, että yliopistoväki punavihertää: yhteensä 10
ehdokasta on vihreiden ja yhdeksän vasemmistoliiton
listoilta. Kaikkia muita puolueita on edustettuina
huomattavasti vähemmän.
Myös ennen viime eduskuntavaaleja Acatiimissa
oli samantapainen ehdokkaiden esittely. Kuvat ja
lyhyet tekstit julkaistiin 13 kansanedustajakandidaattista.
Heistä vihreitä oli viisi ja vasemmistoliittolaisia
kolme. Nyt siis yliopistotaustaisia ehdokkaita
on huomattavasti enemmän.
Voiko yliopistouudistusta pitää ”syyllisenä”
siihen, että yliopistolaisilla on yhä enemmän intoa
yhteiskunnallisten asioiden hoitamisen pariin? Onko
vasemmistoliittoa edustavien ehdokkaiden näinkin
voimakas esiinmarssi vastareaktio yliopistouudistukselle?
Jatkuvien uudistusten jälkeen ehdokkaat toivovat
yliopistojen henkilöstölle työrauhaa.
Keskusta
|
Laura Kolbe (s.1957)
Euroopan historian professori, FT
Helsingin yliopisto, Helsingin vaalipiiri
Vaalien jälkeen haluan ajaa sitä, että
asetetaan puolueeton työryhmä,
joka selvittää hallinnonuudistuksen
vaikutukset ja seuraukset sekä
yliopistokohtaisesti että alueittain.
Itselleni on tärkeää, että julkisrahoitteinen
suomalainen sivistysyliopisto
voi jatkaa keskeisenä
kansallisena tutkimus- ja koulutusinstituutiona.
Uudet hallintorakenteet
tulee evaluoida kriittisesti,
sillä ongelmat ovat näkyvissä:
uuden yliopistolain voimaantulon
jälkeen professorit ja henkilökunta
sekä opiskelijat ovat menettäneet
vaikutusvaltaansa yliopiston hallinnollisessa
päätöksenteossa.
Näen tärkeänä osallistua tutkijana
ja kansalaisena siihen prosessiin,
joka koskee yliopistojen
tulosohjauksen kriteereiden tarkistamista
vuoteen 2013 mennessä.
Tärkeää on arvioida kriittisesti
julkisen ja yksityisen rahoituksen
roolia tutkimuksessa ja opetuksessa,
pohtia valtiovarainministeriön
roolia suhteessa yliopistojen itsehallintoon.
Uusia rahoitusmuotoja
on kehitettävä ennakkoluulottomasti.
|
|
|
Helka Luttinen (s. 1965)
FM,Työpaikka: Oulun yliopisto, Kajaanin
yliopistokeskus, Aikuiskoulutus,
Pohjois-Savon vaalipiiri
Suomessa tulee olla alueellisesti
kattava yliopistoverkko, joka
mahdollistaa sekä huippututkimuksen,
että alueellisen palveluja
kehittämistehtävän.
Innovaatiojärjestelmän perusta
tulee turvata varmistamalla
yliopistojen ja tutkimuslaitosten
riittävä rahoitus ja toimintaedellytykset.
Yliopistollisen koulutustarpeen
ennakoitiin ja alueelliseen
kattavuuteen tulee panostaa.
Yliopistokoulutuksen tulee säilyä
suomalaisille maksuttomana.
|
|
|
Kyösti Oikarinen (s. 1953)
Hammaslääketieteen tohtori
Suu- ja leukakirurgian professori,
Oulun yliopisto, lääketieteellinen
tiedekunta (hammaslääketieteen
laitos), Oulun vaalipiiri
Yliopistojen riittävät resurssit on
kirjattava lakiin. Yliopistoverkkoa
ei pidä harventaa, mutta tulee
kannustaa yhteistyöhön tutkimuksessa
ja koulutusohjelmissa.
Huippututkimuksen rahoitus ei
saa olla pois opetuksen resursseista.
Tutkijoille ja opettajille
tenure track-systeemi ja sapattivapaamahdollisuus.
Tutkimus- ja
opetuspainotteiset vakanssit on
tehtävä selkeämmin erillisiksi ja
yhtä houkutteleviksi. Tulee siirtyä
määräaikaisista pysyviin tehtäviin
aina kun se on perusteltua. Bologna
prosessia tulee syventää ja
pitää luoda joustavat opintopolut
muuttuvan työelämän tarpeisiin.
Opiskelijoille lisää HOPS tukea.
Yliopistojen rahoituksen tulee
perustua laatuun eikä volyymiin.
Tukihenkilökuntaa on lisättävä,
jotta tutkijat ja opettajat voivat
keskittyä olennaisiin asioihin. Yliopistolle
annettujen lahjoitusten
verovapautta on jatkettava.
|
Kokoomus
|
Sirpa Asko-Seljavaara (s. 1939)
Professori, kansanedustaja
Helsingin vaalipiiri
Olen Helsingin yliopiston plastiikkakirurgian
professori emerita
ja istunut eduskunnassa 8 vuotta.
Olen eduskunnan Yliopistoryhmän
puheenjohtaja. Ryhmän
tarkoituksena on edistää yliopistotutkimusta
ja opetusta sekä akateemista
vapautta.
Uusi yliopistolaki astui voimaan
viime vuoden alussa. Yliopistojen
rahoitus säilyi ennallaan
2010. Tänä vuonna yliopistojen rahoitusta
on lisätty 160 miljoonalla
ja valtio myöntää vastinrahaa ulkopuolelta
kerätyille varoille. Yliopistojen
taloudellisen tilanteen
pitäisi olla turvattu, mutta yhteistyötä
ja erikoistumista tarvitaan
edelleen.
Perustutkimusta ja soveltavaa
tutkimusta on tuettava edelleen
voimakkaasti ja opiskelijavalinnat
tulee tehdä joustavasti. Suomen
Akatemian rahoitusta ja EVO-rahaa
lisätään.
|
Kristillisdemokraatit
|
Tuomo Keinänen (s. 1967)
Dosentti (Kemiallinen biologia), FT
Itä-Suomen yliopiston projektitutkija,
Varkaus, Pohjois-Savon vaalipiiri
Pätkätöistä -- vakinaistamiseen.
Massakoulutuksesta -- laatuun
(perusopetus sekä jatkotutkintokoulutus).
Hallinnon hoidettava hallinnon
tehtävät, tutkijat ja professorit
tekemään tiedettä ja opetusta.
Surkeiden tietojärjestelmien
poisto aikaa haaskaamasta.
Epäterveen kilpailun ja ”petomaisen”
toimintakulttuurin kitkeminen
pois.
Toisia, toisten työtä ja persoonaa
kunnioittavan työyhteisön
hyväksi.
Liika kaupallisuus ja innovaatio-
hakuisuus ei kuulu Akateemiseen
maailmaan. Markkinavoimien
paikka ei ole lähellä yliopistojamme.
Ensisijainen tehtävä on kouluttaa
aina suomalaisia nuoria yhteiskuntamme
palvelukseen.
Säätiöiden omaisuuden siirto
yliopistojen pääomarahoitukseen,
niissä tapauksissa joissa mahdollista,
tällöin turha hallinto vähenisi
ja rahoitus jakaantuisi oikeudenmukaisemman.
|
|
|
Arto Lahti (s.1949)
professori, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu,
Helsingin vaalipiiri,
Suomen Kristillisdemokraatit (sit.)
Opintoajan etuudet tulee sitoa
elinkustannusindeksiin. Toimin
voimakkaasti sen puolesta, että
opiskelu olisi kannustavaa ja maksutonta
myös tänne tuleville ulkomaalaisille.
Suomen koulujärjestelmä
voisi olla merkittävä globaali
kilpailuetu oikein hyödynnettynä.
Kasvuyritysohjelmat tulisi
Yhdysvaltojen mallin mukaan
olla huippuyliopistojen keskeinen
vastuualue ja tähän tulisi keskittää
merkittävä osa ko. alueen budjettivaroista.
Opiskelijoita tulisi kannustaa
suorittamaan harjoittelujakso
ulkomailla, koska rajat ovat
avoimet ja ulkomainen jakso tuo
paljon lisää taitoja ja tietoja.
Suomeen tarvittaisiin vahvoja
ohjelmia, joissa nuoret kannustetaan
kehittämään taloustaitojaan
ja tietojaan kaikilla kouluopetuksen
tasoilla. Näin kyettäisiin nostamaan
taloudellisen sivistyksen
tasoa kaikilla yhteiskunnan sektoreilla
ja tuottamaan viime kädessä
talouden huippututkimusta ja
opetusta.
|
Muutos 2011
|
Aki Järvinen (s. 1970)
FT (bioteknologia)
työpaikkana oma www-sivusto
Pohjois-Savon vaalipiiri
Varmistaa yliopistojen rahoitus
erityisesti perustutkimusta ja
opetusta varten. Kuinka tuollainen
’pikkujuttu’ sitten onnistuisi?
Valtion on otettava rohkeasti
taloustilanteen haasteet vastaan ja
perustettava oma pankki, jolloin
valtion ei tarvitse hakea rahoitustaan
kansainvälisiltä pankeilta.
Valtio voi — ja sen pitää — rahoittaa
itse itsensä laskemalla itse rahansa
liikkeelle eikä lainaamalla
antautua velkariippuvuuteen yksityisille
rahoittajille.
Ajatuksen nimi on talousdemokratia,
siitä on kirjoitettu ainakin
100 vuotta ja siihen voi tutustua
vaikka katsomalla tekemäni
15min Youtube-videon, joka osoitteesta
www.youtube.com/user/
SamaVene. Myös www-sivuillani
on TDsta paljon asiaa. Kannattaa
huomata, että TDn kautta myös
muiden yhteiskunnan perusrakenteiden
rahoitus onnistuu ilman
velkaantumista.
|
Perussuomalaiset
|
Lauri Heikkilä (s. 1957)
filosofian tohtori, Informaatioteknologian
laitos, Turun yliopisto,
Varsinais-Suomen vaalipiiri
Olen ollut yliopistolla työssä 24
vuotta, josta ensimmäiset 22 vuotta
pätkätöissä. Nykyisin yliopistojen
rahoitus riippuu yhä enemmän
yhteyksistä yrityselämään,
maakunnalliseen yhteistyöhön ja
aluepoliittiseen päätöksentekoon.
Varsinaissuomalaisten kansanedustajien
tulee pyrkiä edistämään
paikallisten yliopistojen ja
korkeakoulujen kehitystä. Henkilöstön
kunnolliset ja jatkuvat työurat
on pyrittävä turvaamaan niin
opetuksessa kuin tutkimuksessakin.
Henkilöstön palkkauksen pitää
olla kilpailukykyinen, muutoin
yliopistojen kehitys ja arvostus
yhteiskunnassa romahtavat.
Nykyisten hallituspuolueiden
toimet ovat jo vaarantaneet maakuntayliopistojen
talouden ja ajaneet
ne kohtuuttomienkin muutospaineiden
alle.
|
|
|
Ilmari Rostila (s. 1950)
YTT, professori, Tampereen yliopisto,
Pirkanmaan vaalipiiri
- perustutkimuksen edellytysten
turvaaminen,
- tutkitun tiedon käyttö julkisessa
toiminnassa mm. erilaisten kokeilujen
kautta
- yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
suhteen selventäminen,
ammattikorkeakoulututkinnon
jälkeiset tutkinnot yliopistoihin,
- sosiaalityön ammatillisuuden
tukeminen mm. helpottamalla
siirtymistä amk-tutkinnon jälkeen
yliopistoon,
- kielivapaus yliopistoihin - poistetaan
toisen kotimaisen kielen
osaamisvaatimus tutkinnoista
- edistetään englannin kielen
osaamista tieteen kansainvälisenä
kielenä ja turvataan suomen kielen
asema tieteen kielenä
|
SDP
|
Tony Melville (s. 1952)
MA, Cambridgen yliopisto,
englannin kielen lehtori, Jyväskylän
yliopisto, Keski-Suomen vaalipiiri
Yliopistokoulutuksessa minulle on
tärkeää ennen kaikkea se, että nykyinen
maksuton koulutus säilyy,
se on Suomen valtti. Toinen merkittävä
asia on se, että yritysmaailmaa
ei saa päästää sanelemaan,
mitä yliopistossa opetetaan, se on
tieteentekijöiden tehtävä. Opiskelijoiden
mahdollisuuksia valmistua
suositusajassa pitää myös
tukea kaikin keinoin ja esimerkiksi
sitoa opintotuen määrä elinkustannusindeksiin.
Tieteentekijöiden palkkataso
on kuitenkin suhteellisen alhainen
ja kaipaakin korotusta varsinkin,
jos halutaan houkutella parhaita
ulkomaalaisia kykyjä tänne töihin.
Kansainvälistyminen ja siihen
kouluttaminen on tulevaisuudessa
entistä tärkeämpää. Koulutusviennillä
on valtavasti potentiaalia.
Onneksi koulutusalan toimijat
Keski-Suomessa ovat sisäistäneet
sen ja näyttäneet tässä muille mallia.
|
|
|
Thomas Wallgren (s. 1958)
FT, dosentti, Filosofian laitos, Helsingin
yliopisto, Helsingin vaalipiiri
Puolustan sivistysyliopiston autonomiaa
lyhytnäköisiä ulkopuolisia
intressejä vastaan.
Työsuhteiden tulee olla pysyviä
ja työolojen rauhallisia ilman
liiallisia raportointivelvoitteita.
Laaja-alaisen perustutkimuksen
julkinen rahoituspohja tulee
taata ja pitää erillään hyötyä tavoittelevan
tutkimuksen rahoituksesta.
Opettaja / oppilassuhdetta tulee
parantaa.
Vastustan lukukausimaksuja
ja kannatan opintotuen sitomista
indeksiin.
Yliopistojen valtarakenteen
hierarkkisuutta pitää purkaa.
Palkka- ja rahoitusjärjestelmät
eivät saisi kannustaa näennäiseen
tuloksellisuuteen.
Pyrin siksi opetusministeriksi.
|
Vasemmistoliitto
|
Eila Aarnos (s. 1948)
PsT, erikoistutkija, Jyväskylän yliopisto/
Kokkolan yliopistokeskus
Chydenius, Vaasan vaalipiiri
Haluan yliopistolain uudelleen
valmisteluun ja uuteen eduskuntakäsittelyyn.
Tällä kertaa ammatti-
ja opiskelijajärjestöjä kuunneltaisiin
paremmin.
Haluan myös vähentää tai edes
koordinoida erilaisia tietohallinnon
järjestelmiä, jotka on alun
perin kehitetty yrityshallintoon.
Ne eivät sovi keskenään yhteen
eivätkä yliopistotyön luonteeseen.
Järjestelmät hukkaavat yliopiston
henkilöstön aikaa, jonka he voisivat
käyttää yliopiston perustehtäviin.
Muuttaisin pikaisesti opiskelija/
opettaja-suhdelukua kansainvälisten
huippuyliopistojen tasolle.
Opiskelun on oltava maksutonta
kaikille opiskelijoille. Markkinahenkinen
yliopistouudistus
on pakottanut yliopistot niiden
perustehtäviä häiritsevään taloudelliseen
toimintaan. Yliopiston
opettajien hyvinvointia tulisi tukea
työnohjauksella ja sapattilukukausilla.
|
|
|
Kaarina Kailo (s. 1951)
dosentti, englanninkielen laitos,
Oulun yliopisto, Oulun vaalipiiri
EU edistää koulutuksen tuotteistamista
ja yksityistämistä Suomen
tuella. Yhteisvarannoistamme tiedosta
kulttuuriin tulee kilpailuetu
ja kaupattava tuote vasta kun pääsyä
niihin rajataan. Haluan jatkaa
työtäni tämän kehityksen torjumiseksi,
maksuttoman ja tasa-arvoisen
sivistysyliopiston säilyttämiseksi
ja Oulun alueen opinahjojen
puolustamiseksi.
Yliopistouudistus-fiasko vaatii
radikaalia remonttia ja henkilökunnan
oikeuksien parantamista.
Työrauha, akateeminen vapaus ja
tutkimustyön luovat reunaehdot
on tuhottu hyötyrationalismilla,
byrokratialla ja demokratian alasajolla.
Tasa-arvon ammattilaisena
ja globalisaatiotutkijana vien
eduskuntaan vahvaa osaamista,
kutsumuksenani estää l930-luvun
historian toistuminen.
|
|
|
Joonas Leppänen (s. 1980)
Filosofian maisteri, Tohtorikoulutettava,
Helsingin yliopisto, Politiikan
ja talouden tutkimuksen laitos,
käytännöllinen filosofia,
Helsingin vaalipiiri
Pitkäjänteisen luovan työn takaamiseksi
on olennaista taata apurahoilla
olevien taloudellinen turva.
Kaikki jotka ovat olleet apurahalla
tuntevat sen huolen ja epävarmuuden
joka apurahan katkeaminen
aiheuttaa.
Pidemmällä tähtäimellä nämä
apurahattomat kaudet voitaisiin
turvata kaikille kuuluvalla perustulolla.
Lyhyemmällä tähtäimellä
tarvitaan sujuvampaa yhtenäistä
perusturvajärjestelmä joka toimii
yhden luukun periaatteella. Apurahojen
varassa olevien, etenkin
jatko-opiskelijoiden asema on yliopistoissa
heikko. Kansanedustajana
keskittyisin erityisesti näiden
ryhmien aseman parantamiseen.
|
|
|
Heikki Patomäki
VTT, Professori, Helsingin yliopisto
Helsingin vaalipiiri
Aion palauttaa yliopistojen demokraattisen
itsehallinnon ja nostaa
Suomen yliopistot globaalin
edistyksen eturintamaan. Vuonna
2010 voimaan astunut yliopistolaki
loi surkeat puitteet yliopistojen
kehittämiselle — ja lisäksi yliopistot
itse ovat saaneet lisätuhoa
aikaan uusilla johtosäännöillään.
Vapaa yliopisto tarjoaa ainutlaatuisen
tilan vallitsevien käsitysten
kritiikille ja uusien kehittämiselle.
Globalisoituvassa riskiyhteiskunnassa
yliopistot tarjoavat puolueettoman
ja kriittisen perustan
arvioida väitteitä, jotka koskevat
erilaisten teknologisten innovaatioiden,
uusien tuotteiden ja palveluiden
sekä yhteiskunnallisten
kokeilujen riskejä ja vaikutuksia.
Tiedeinstituution täytyy olla
itsehallinnollinen — tai se lakkaa
olemasta tieteellinen. Tulevaisuuden
globaalista näkökulmasta on
aivan elintärkeää kehittää vapaan
ja kriittisen yliopiston käytännöllistä
ja institutionaalista perustaa
Suomessa ja näyttää samalla rohkeasti
suuntaa koko maailman tulevaisuudelle.
|
|
|
Jukka Peltokoski (s. 1974)
Yhteiskuntatieteiden lisensiaatti,
Vapaa tutkija ja kirjailija, Pirkanmaan
vaalipiiri
Yliopisto on yhteinen! Emme saa
rakentaa elinkeinoelämän eliittiyliopistoja,
vaan on turvattava
perusrahoitus takaamaan laaja ja
monipuolinen yliopistoverkko.
Yhä uusien valvontajärjestelmien
tuominen yliopistolle on lopetettava.
Hyvästi VPJ, SOLE, SAP
ja muut! On toimittava maksuttoman
opetuksen puolesta. Jo seuraava
hallitus tulee varmasti esittämään
lukukausimaksuja.
Vasemmistoliitto ajaa 750 euron
yhtenäistä perusturvaa myös
opiskelijoille. Verovaroin tuotetun
tiedon tulee olla vapaasti saatavilla
verkosta public domain -mallilla.
Tieto tykkää olla avointa!
|
|
|
Antero Puhakka (s. 1968)
YTT, Itä-Suomen yliopisto
Pohjois-Karjalan vaalipiiri
Yliopistojen perusrahoituksen jälkeenjääneisyyden
korjaaminen on
keskeinen tavoite. Tutkimus- ja
innovaationeuvoston esityksen
toteuttaminen olisi tässä hyvä
alku. Yliopistojen rahoitus on liian
pirstaleista ja jatkuva ulkopuolisen
rahoituksen hakeminen johtaa
resurssien haaskaamiseen. Tutkimukseen
keskittymisen sijasta
aika kuluu rahoitushakemusten
tekemiseen.
Yliopistouudistuksen jälkeen
yliopistoissa on yleistynyt pelon
ilmapiiri, joka saattaa vaikuttaa
siihen uskalletaanko kriittisiä äänenpainoja
enää esittää. Henkilöstön
asemaa tulisi lainsäädäntöteitse
selvästi vahvistaa. Määräaikaisten
ja epätyypillisissä palvelussuhteissa
työskentelevien asemaa
tulee parantaa.
Yliopistokoulutuksen tulee
säilyä maksuttomana ja mahdollisuus
periä maksuja kansainvälisistä
maisteriohjelmista tulee kumota
kokeilulainsäädännön päätyttyä.
|
|
|
Martina Reuter (s. 1962)
docent i filosofi, akatemiatutkija
SATY:n hallituksen jäsen, Helsingin
yliopisto, Helsingin vaalipiiri
Uusi yliopistolaki antoi yliopistoille
vääränlaisen autonomian.
Virkasuhteiden lakkauttaminen
teki yliopistoista itsellisiä työnantajia,
tunnetuin seurauksin. Valtio
on kuitenkin edelleen yliopistojen
pääasiallinen rahoittaja, eikä se saa
sulkea silmiään yliopistojen työvoimapolitiikalta.
Samalla kun yliopistoille annettiin
työnantajina vapaat kädet,
valtio pyrkii yhä uusilla ohjausinstrumenteilla
säätelemään yliopistojen
toimintaa. Valmistumismääriin
perustuvien rahoituskriteerien
lisäksi OKM on esimerkiksi
halunnut vaikuttaa yhä enemmän
myös pääsykokeiden asemaan ja
luonteeseen.
Kansanedustajana pyrkisin
yhtäältä takaamaan yliopistojen
autonomian akateemista asiantuntemusta
edellyttävissä kysymyksissä
ja toisaalta huolehtimaan
siitä, että valtio kantaa vastuunsa
korkeakoulutuksen rahoituksesta,
johon kuuluu myös vastuu työntekijöistä.
|
|
|
Tero Toivanen (s. 1980)
FM, Tuntiopettaja, Jyväskylän yliopisto,
opettajankoulutuslaitos
Keski-Suomen vaalipiiri
Innovaatiot ja uutta luova tutkimus
eivät synny pakolla tai elinkeinoelämän
tilauksesta. Ne syntyvät
monipuolisen opetuksen
ja kovan perustutkimuksen sekä
yliopistoväen itsemääräämisoikeuden
perustalta. Siksi tieteen
vapaus ja yliopistojen julkinen perusrahoitus
on turvattava.
Yliopistojen aito autonomia ei
tarkoita rehtoreiden, elinkeinoelämän
tai opetusministerien valtaa
ohjata ja käskeä vaan yliopistoväen
oikeutta päättää omasta
työstään ja yliopistojen tulevaisuudesta.
On kehitettävä aidosti
demokraattinen yliopistoväen itsehallinto.
Opiskelijoiden kyykytys ja
kontrollointi on lopetettava. Koulutuksen
maksuttomuus on kirjattava
perustuslakiin. Opintotuki
on pidettävä opintorahapainotteisena
ja sitä on uudistettava yleisen
perusturvaremontin yhteydessä
kohti universaalia perustuloa.
|
|
|
Sinikka Torkkola (s.1960)
Yliopistonlehtori, YTT, pääluottamusmies,
Tampereen yliopisto,
Pirkanmaan vaalipiiri
Yliopistoa ei ole ilman yliopistolaisia.
Osaava ja jaksava henkilökunta
on tae tutkimuksen ja opetuksen
menestykselle. Lait ja sopimukset
on muutettava sellaisiksi, että kaikilla
työntekijöillä, myös pätkä- ja
silpputyötä tekeville ja itse itsensä
työllistävillä, on yhdenvertaiset
oikeudet palkkaan, lomaan, kouluttautumiseen
ja päätöksentekoon
osallistumiseen. Apurahoja
ei pidä käyttää keinona alentaa
tutkijoiden palkkoja.
Markkinaopit ja autoritaarinen
johtaminen sopivat huonosti yliopistoon;
opetuksen ja tutkimuksen
laatua ei nosteta käskyillä eikä
kontrollilla. Yliopisto on palautettava
takaisin yliopistolaisille, tutkijoille,
opettajille ja opiskelijoille.
Uuden yliopistolain seurauksena
yliopistot ovat jakautumassa voittajiin
ja häviäjiin. Tämän kehityksen
estämiseksi kaikille yliopistoille
on taattava riittävä julkinen
rahoitus.
|
Vihreät
|
Outi Alanko-Kahiluoto (s.1966)
Filosofian tohtori, Kansanedustaja
Helsingin vaalipiiri
Aion kansanedustajan vaatia yliopistojen
perusrahoituksen kasvattamista,
yliopistoihin kohdistuvan
tuottavuusohjelman poistamista
sekä opintotuen sitomista
indeksiin. Yliopistojen rahoituskriteereissä
on otettava käyttöön
opetuksen ja tutkimuksen laatua
korostavat kriteerit määrällisten
kriteerien sijasta. Mahdollisuutta
pitkäjänteiseen tutkimustyöhön
pitää parantaa. Opetuksen resursseja
on lisättävä. Apurahansaajien
ja tuntiopettajien asemaa on edelleen
parannettava. Henkilöstölle
on annettava työrauha.
Vuoden 2012 aikana tullaan tekemään
arviointi yliopistouudistuksen
vaikutuksista. Kriittisen ja
asiantuntevan arvioinnin varmistamiseksi
on perustettava työryhmä,
jossa eri tieteenalat ja yliopistot
ovat vahvasti ja tasapuolisesti
edustettuina.
Mikäli taideyliopistoista muodostetaan
yksi taideyliopisto, on
sen tapahduttava henkilöstöä ja
opiskelijoita aidosti kuunnellen.
|
|
|
Matti Alatalo (s. 1963)
TkT, Professori, Lappeenrannan
teknillinen yliopisto,
Kymen vaalipiiri
Kansanedustajana edistän yliopistojen
perusrahoitusta, joka
lupauksista huolimatta ei ole sillä
tasolla, jolla sen kuuluisi olla.
Yliopistouudistus ei kaikilta osin
ollut onnistunut, joten sen jälkihoidossa
on vielä paljon työsarkaa.
Toimiva professorien tutkimusvapaajärjestelmä
täytyy palauttaa,
joko entisessä muodossaan tai
uudistettuna. Perustutkimuksen
asema on turvattava; innovaatioitakaan
ei synny ilman perustutkimusta.
Työssä jaksaminen on yliopistoissa
ja muuallakin tärkeä asia ja
auttaa työurien pidentämisessä
enemmän kuin kaavaillut eläkeiän
alarajan nostot.
|
|
|
Eveliina Asikainen (s. 1967)
FM, biologi, Tutkija, ympäristöpolitiikan
tohtoriopiskelija Tampereen
yliopiston johtamiskorkeakoulussa
(ent. yhdyskuntatieteiden laitos),
Pirkanmaan vaalipiiri
Minulle tärkeää yliopistojen kehittämisessä
yliopistojen on yleisen
rahoituksen turvaaminen sekä
erityisesti apurahoilla tai muulla
ulkopuolisella tutkimusrahoituksella
työskentelevien tutkijoiden
aseman turvaaminen osana yliopistoyhteisöä.
Yliopistouudistus toi ulkopuoliset
sidosryhmät mukaan yliopiston
hallintoon. Jatkossa on kuitenkin
pidettävä huoli siitä, että
yliopiston kaikkilla työntekijäryhmillä
ja opiskelijoilla on mahdollisuudet
osallistua yliopistojen kehittämiseen
ja päätöksentekoon.
Koulutuksen puolella pidän
tärkeänä yliopisto-opetuksen säilyttämistä
maksuttomana sekä
riittävien opetusresurssien takaamista
opetuksen laadun turvaamiseksi
sekä tohtoriopintojen
ohjauksen ja yhtenäisyyden kehittämistä.
|
|
|
Erkki Björk (s. 1949)
Dosentti, Itä-Suomen yliopisto
Pohjois-Savon vaalipiiri
Perinteisesti yliopistojen autonomiaan
on sisällytetty päätöksentekokulttuuri,
joka perustuu
kollegiaaliselle itsehallinnolle. Nyt
tämä perinne on murrettu johtajakeskeisillä
hallintomalleilla.
Yhteistoimintamenettely ei
toimi tarkoitetulla tavalla. Kollegiaalista
päätöksentekoa on edistettävä
yliopistoissa. Kolmikantaperiaatteen
turvaamiseksi kaikkien
yliopiston sisäisten ryhmien tulee
olla hallintoelimissä tasapuolisesti
edustettuina.
Mielestäni tieteen vapauden
ja tutkimusyhteisön riippumattomuuden
ehto on, että tieteen
laatu ja tutkimuksenteon suunta
määräytyvät tiedeyhteisön sisäisen
kritiikin ja keskustelun kautta.
Yliopistolaisten enemmistö yliopistojen
hallituksissa on turvattava.
Yliopistolaiset on vapautettava
loppumattoman raportointivastuun
ikeestä ja henkilökunta varsinaisiin
tehtäviinsä, tutkimukseen
ja opetukseen. Sivistysyliopisto on
turvattava.
|
|
|
Riitta Koskimies (s. 1960)
FM, Suomen kielen ja viestinnän
lehtori, YLL:n hallituksen jäsen, Turun
yliopiston kauppakorkeakoulu,
Varsinais-Suomen vaalipiiri
Haluan suvaitsevaisen, reilun ja
kehittyvän Suomen, jossa satsataan
koulutukseen ja puhtaaseen
teknologiaan. Korkeakoulutus on
globaalissa taloudessa Suomen
tärkein menestystekijä. Puhdas
teknologia on saatava Suomen talouden
uudeksi tukijalaksi.
Kansanedustajana aion puolustaa
sivistysyliopiston rahoitusta
ja maksutonta opiskelua. Yliopistoja
tulee uudistaa — ei tuottavuusohjelman
kautta — vaan tutkimuksen
ja opetuksen vaikuttavuutta
ja laatua arvioiden. Yliopisto
ei ole tuotantolaitos, eikä sitä
tule sellaisena kehittää.
Yliopiston perusrahoitus tulee
turvata, jotta VPJ voidaan toteuttaa
myös euroissa ja tutkijan uran
houkuttelevuutta parantaa. Kannatan
järjestöjen kanneoikeutta.
|
|
|
Elina Rantanen (s. 1979)
VTM, Työpaikka: Helsingin yliopisto/
Turun yliopisto, Varsinais-Suomen
vaalipiiri
Kansanedustajana puhuisin sivistysyliopiston
puolesta. Akateeminen
vapaus ja yliopistojen itsehallinto
ovat tärkeitä Suomelle,
sillä vain mahdollisuus tehdä tutkimusta
vapaasti ja kokeilla uutta
synnyttää luovuttaa, josta hyötyy
koko Suomi. Pyrkisin vahvistamaan
yliopistojen perusrahoitusta
ja vaikuttamaan siihen, että tutkijoiden
uriin saataisiin pysyvyyttä
ja enemmän mahdollisuuksia keskittyä
itse tutkimuksen tekemiseen.
Suomalaisen sivistyksen kulmakiviä
on tasa-arvoinen koulutus,
josta ei tule luopua tekemällä
koulutuksesta maksullista.
Korkeakoulutuksen on säilyttävä
maksuttomana kaikille, myös
EU- tai ETA-maiden ulkopuolelta
tuleville opiskelijoille. Opintotuki
on sidottava indeksiin; se on ainoa
vähimmäisetuus, joka enää on indeksin
ulkopuolella.
|
|
|
Aziz Sheikhani (s. 1972)
YTM ja tohtorikandidaatti, vapaa
luennoitsija ja toimittaja, Tampereen
yliopisto, Pirkanmaan vaalipiiri
Kansanedustajana toimisin opiskelijoiden
ja nuorten myös tutkijoiden
olojen ja yliopiston aseman
parantamiseksi. Työsuhteiden
kestoa pitää pidentää ja yliopiston
tulee antaa varmuutta sekä valmistuneille
että opetuksen alalla
toimiville toimia yhteiskunnassa.
Yliopistouudistuksen suuntaukset
käytännössä ei saisi heikentää sivistystasoa.
Kentällä olevat työntekijät ovat
epävarmoja omasta tulevaisuudestaan.
Epävarmuus vaikuttaa
omalta osaltaan työtehoon ja tässä
tapauksessa koko yliopiston asemaan
yhteiskunnassa. Maksuton
koulutus on hyvä asia ja sen säilyttäminen
on välttämätön, koska se
tuo tasa-arvoa.
Pyrkisin olemaan koko yhteiskunnan
tasapainon, hyvinvoinnin
ja koulutettujen työllistämisen
linjalla. Haluan viedä eduskuntaan
aitoa yliopistonsanomaa, vähävaraisten
murheet ja koulutettujen
huonon palkkauksen ja työttömien
asioita.
|
|
|
Elina Sillanpää (s. 1978)
liikuntatieteiden tohtori, aikuispedagogi,
Keski-Suomen vaalipiiri
Olen 32-vuotias pienten lasten
äiti, kunnanvaltuutettu, Keski-
Suomen vihreiden puheenjohtaja
ja Jyväskylän yliopiston pätkätyöläinen.
Viiden vuoden väitöskirjaprojektini
aikana minulla oli 13
virka- ja työsuhdetta sekä 5 henkilökohtaista
apurahaa. Työyhteisössäni
työurani on tavanomainen.
Mielestäni on surullista, että valtio
työnantajana on valinnut yliopistoissa
pätkätyöllistämisen tien.
Sukkulointi apurahojen ja työsuhteiden
välillä on tehtävä aiempaa
helpommaksi — ja harvinaisemmaksi.
Tuottavuusohjelmat eivät sovellu
yliopistoihin. Yliopistojen
henkilökunta pitäisi vapauttaa
jatkuvan raportoinnin alta perustehtäviinsä
eli tutkimukseen ja
siihen liittyvään korkeatasoiseen
opetukseen. Sivistys on oltava jokaisen
saavutettavissa tulotasosta
riippumatta ja siksi koulutuksen
on säilyttävä jatkossakin maksuttomana.
|
|
|
Niina Simanainen (s. 1971)
YTM, amanuenssi (tohtorikoulutettava
lv.2010-2011), Jyväskylän
yliopisto, Keski-Suomen vaalipiiri
Maksuton, laadukas ja tasa-arvoinen
koulutus kuuluu kaikille.
Lukukausimaksuja ei tule periä
myöskään EU- ja ETA -maiden ulkopuolelta
tulevilta opiskelijoilta.
Maksuton koulutus on kirjattava
perustuslakiin.
Haluan säilyttää yliopistot
elinvoimaisina, korkeatasoisen
koulutuksen sekä perustutkimuksen
paikkoina. Valtion on
varmistettava riittävä rahoitus
perustutkimukselle. Tätä kautta
syntyy myös huippututkimusta,
kansainvälistä verkostoitumista ja
asiantuntemusta, jota sekä Suomessa
että muualla maailmassa
tarvitaan.
Henkilöstön ja opiskelijoiden
hyvinvointia on edistettävä
ja opintotuki on sidottava indeksiin
seuraavalla hallituskaudella.
Korkeakoulutuksen kansainvälistyminen
on ollut jo vuosia tärkeä
tavoite, joten siihen on aidosti panostettava.
|
|
|
Jouni Vauhkonen (s. 1959)
YTT, poliittinen sihteeri, Vihreä liitto
rp, Keski-Suomen vaalipiiri
Tulevalla vaalikaudella edistän
kansanedustajana yliopistojen
perusrahoituksen säilyttämistä
nykytasolla. Jo nykyisen säilyttäminen
on haastavaa, sillä ensi
vaalikaudella valtiontalous täytyy
tasapainottaa.
Entisenä yliopiston työntekijänä
tulen puolustamaan tiukasta
akateemisen koulutuksen ja
tutkimuksen asemaa. Yliopistot
ovat kohdanneet myös niin paljon
muutoksia, että nyt niille täytyy
antaa työrauha.
|
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 30
|