Puolueet eivät lämpene tiedeministerille
Acatiimi teki yliopisto- ja tutkimusasioihin painottuvan
kyselyn kuudelle puolueelle. Viimeisen neljän vuoden
aikana harjoitettu yliopisto- ja tiedepolitiikka saa hallituspuolueilta
arvosanaksi 8+ ja oppositiolta 6+.
Puolueet eivät ihmeemmin kannata tiedeministeriä.
Sen sijaan puolueet lisäisivät muutoin tiede- ja
innovaatiopolitiikan painoarvoa: kokoomus siirtäisi
sen koordinoinnin opetus- ja kulttuuriministeriön
alaisuuteen, keskusta vahvistaisi tutkimus- ja innovaationeuvoston
asemaa, SDP kohentaisi tutkimusrahoituksen
koordinaatiota, vihreät edellyttää selkeitä
kirjauksia perustutkimuksesta hallitusohjelmaan.
”Harjoitettu politiikka ei korjaannu ministereitä lisäämällä,
toteavat perussuomalaiset.
Yliopistojen perusrahoitustilanne on turvattu seuraavaksi
neljäksi vuodeksi, mikäli kuuden puolueen
vakuutteluihin haluaa uskoa. Jatkuvan uudistusrumban
jälkeen monet puolueet toivovat yliopistoväelle
työrauhaa.
1. Kuinka paljon puolueellanne on eduskuntavaaleissa ehdokkaita?
Kuinka paljon heistä on tohtorintutkinnon suorittaneita?
Keskusta
Puolueella on kaikkiaan 233 ehdokasta.
Tohtorintutkinnon suorittaneita
ehdokkaista on arviolta 13.
Kokoomus
Kokoomuksella on eduskuntavaaleissa
232 ehdokasta, joista 13 on
suorittanut tohtorin tutkinnon.
Perussuomalaiset
239 ehdokasta, 9 tohtoria (Yhden
väitöskirja tarkastettavana)
SDP
Ehdokkaita on yhteensä 238.
Tohtoreita on yhteensä 14
Vasemmistoliitto
Ehdokkaita on 236, joista tohtorin
tutkinnon suorittaneita on kuusi.
Vihreät
Vihreät asettivat 228 ehdokasta,
joista tohtoreita on 18.
2. Arvioikaa nykyisen hallituksen aikana harjoitettua yliopisto- ja tiedepolitiikkaa.
Minkä kouluarvosanan (4-10) antaisitte sille?
Keskusta
8 Hallitusohjelman tavoitteet
on pääosin toteutettu.
Uusi yliopistolaki
on säädetty. Yliopistojen
ja tutkimuksen rahoitus on voitu
hoitaa kohtuullisesti vaikka
tuottavuusohjelma ja työnantajan
työttömyysvakuutusmaksu ovat
aiheuttaneet harmia. Suomen
Akatemian aktiivisuus ja rooli tutkimuspolitiikassa
on heikentynyt.
Tutkimuksen ja koulutuksen laadun
parantamisessa ei ole edistytty
toivotulla tavalla. Hallitusohjelman
käytännön toteuttamisessa
on ollut jonkin verran kitkaa. Vastuuministeriön
eräänlainen piiloagenda
on vienyt kehitystä keskittävämpään
ja markkinaehtoisempaan
suuntaan. Tämä on näkynyt
rakenteellisessa kehittämisessä,
yliopistojen kilpailuttamisessa,
rahoituksen suuntaamisessa ja yliopistojen
jakamisessa eri kategorioihin.
Tuloksilla ja laadulla kilpailtaessa
keskusta on painottanut
yliopisto- ja aluelähtöisyyttä, yliopistojen
erilaisuuden huomioon
ottamista sekä tasapuolisempia
toiminta- ja kilpailuedellytyksiä.
Kokoomus
9 Yliopisto- ja tiedepolitiikka
on ollut yksi tämän
vaalikauden keskeisistä
painopistealueista ja yliopistoihin
kohdistetut panostukset
ovat olleet historialliset. Uusi
yliopistolaki antaa maamme yliopistoille
mahdollisuuden kehittyä
erinomaisiksi valitsemillaan
aloilla.
Yliopistouudistus on ollut
yliopistoille myös taloudellisesti
merkittävä uudistus. Kaikkia
yliopistoja on pääomitettu ja niiden
kassavarallisuutta kartutettu
yhteensä lähes miljardilla eurolla.
Yliopistorahoituksen sitominen
indeksiin vahvistaa yliopistojen
rahoituspohjaa jatkossakin. Yliopistouudistus
on vasta aluillaan ja
yliopistot ovat läpikäyneet muutaman
viimeisen vuoden aikana
suuria mullistuksia. Nyt yliopistoille
ja niiden henkilöstölle on
annettava työrauha tehtyjen uudistusten
läpiviemiseksi.
Perussuomalaiset
7- Tutkimuksen ja
opetuksen rahoituksen
perustuminen
opetuksen
ja tutkimuksen laatuun ja tähän
liittyen suuntaus, jossa yliopistoja
kannustetaan erikoistumaan, on
hyvä. Valtion rahoituksen voimakas
suuntaaminen, ilman laadun
vaatimusta, Aalto-yliopistolle
koetaan epäoikeudenmukaisena.
Ulkopuolisen rahoituksen
hyödyntäminen on hyvä keino
lisätä tutkimuksen ja opetuksen
resursseja. Kuitenkin yliopistojen
hallinnossa on tarpeettomastikin
kavennettu yliopistoyhteisön vaikutusvaltaa.
SDP
6 Nykyisen hallituksen yliopisto-
ja tiedepolitiikka
on ollut ravistelevaa
ja epävarmuutta luovaa.
Henkilöstö on joutunut lujille.
Kilpailuhenkinen rahoitusmalli
voi johtaa pitkällä aikajänteellä
tieteenalojen epäoikeudenmukaiseen
kohteluun.
Vasemmistoliitto
6 Nykyisen hallituksen aikana
harjoitetun yliopistopolitiikan
ehdottomasti
näkyvin tuotos oli ns. yliopistouudistus.
Vasemmistoliitto
toi vastalauseessaan yliopistolakiesitykseen
selkeästi esiin ne epäkohdat,
joista tätä lakia on myöhemmin
kritisoitu. Vasemmistoliiton
vastalauseessa kiinnitettiin
huomiota erityisesti koulutuksen
maksullisuuden avaamiseen ja
tutkintojen kaupallistumiseen,
virkasuhteiden muuttamiseen
työsuhteiksi sekä ulkopuolisen
ohjaamisen lisääntymiseen yliopistoissa.
Vihreät
8 Hallitus on onnistunut
vahvistamaan yliopistojen
rahoitusta. Yliopistouudistus
lisäsi yliopistojen
autonomiaa ja toimintamahdollisuuksia.
Epäonnistumisena
voi pitää sitä, että tuottavuusohjelma
on ulotettu kokoomuksen
ministereiden päinvastaisista lupauksista
ja hallitusohjelman kirjauksista
huolimatta koskemaan
yliopistoja, jonne se sopii huonosti.
Myöskään uudistuksen mukana
tullutta työantajamaksua ei ole
täysimääräisesti korvattu yliopistoille.
3. Uusi yliopistolaki oli viime eduskuntavaalien jälkeisen kauden tärkein koulutus- ja tiedepoliittinen
uudistus. Mikä on seuraavan hallituskauden keskeisin yliopisto- ja tiedepoliittinen kysymys?
Keskusta
Keskustan mielestä keskeinen kysymys
on jo päätettyjen ja vireillä
olevien yliopistoja ja tiedettä koskevien
uudistusten menestyksellinen
toteutus. Uudistushankkeita
on nyt vireillä niin suuri määrä,
että yliopistoille, henkilöstölle ja
opiskelijoille pitää antaa työrauha
toteuttaa ne. Keskeinen poliittinen
linjakysymys on: Jatketaanko
alkanutta markkinahenkistä ja
yksityistävää linjaa?
Yhteiskunnan tehtävänä on
jatkossakin turvata tasa-arvoiset
koulutusmahdollisuudet ja vahva
alueellinen korkeakouluverkko.
Tämä varmistaa lahjakkuusperustan,
jolle myös korkeatasoinen tiede
voi rakentua. Markkinat eivät
tätä tee.
Kokoomus
Yliopistojen rahoitusmallin uudistaminen
on yksi sektorin keskeisistä
kysymyksistä seuraavalla
vaalikaudella. Kokoomus toivoo,
että rahoitusmalli uudistetaan siten,
että se tukee opetuksen ja
tutkimuksen laadun parantamista,
kansainvälistymistä, tutkimustulosten
hyödyntämistä, vaikuttavuutta
ja korkeakoulun profiloitumista
vahvuusaloilleen.
Lisäksi on tärkeää, että tutkimusinfrastruktuuriin
panostetaan.
Laadukas tutkimusinfrastruktuuri
on olennainen tekijä koko Suomen
kilpailukyvyn turvaamiseksi
ja tästä syystä siihen on ohjattava
lisäpanostuksia.
Perussuomalaiset
Perustutkimuksen ja korkeimman
opetuksen resurssien turvaaminen
ja tähän liittyen yliopistojen ja
ammattikorkeakoulujen suhteen
kriittinen ja alakohtainen tarkastelu.
Kysymys siitä, halutaanko
maisteritutkinto säilyttää perustutkintona
kaikissa oppiaineissa.
SDP
Tieteen tason ja laadun vahvistaminen.
Tieteen tila ja taso -raportin
tulokset antavat signaalin siitä,
että on tarvetta panostaa pitkäjänteisempään
tutkimusrahoitukseen
sekä opetus- ja tutkimushenkilöstön
vakinaistamiseen. Tämä
koskee erityisesti uransa keskivaiheessa
olevia opettajia ja tutkijoita,
jotka ovat jatkuvassa määräaikaisuuksien
ja hakemusten kierteessä.
Yliopisto- ja korkeakouluverkoston
edelleen kehittäminen
tulee jatkumaan. Sen osana hyvän
henkilöstöpolitiikan varmistaminen
on välttämätöntä. Alueellisesti
korkeakoulut voivat olla tulevaisuudessa
jopa saman katon alla,
hyödyntävät synergiaetuja, mutta
ovat omaleimaisesti erilaisia.
Vasemmistoliitto
Yliopistojen perusrahoituksen
vahvistaminen. On voitava panostaa
pitkäjänteiseen perustutkimukseen,
jonka tulokset ovat
vapaasti kaikkien käytettävissä.
Tutkimuksen vapaudesta tai avoimuudesta
ei pidä tinkiä. Toinen
keskeinen perusrahoituksen lisäämistä
vaativa asia on opiskelijaopettaja-
suhteen kohentaminen.
Vihreät
Yliopistolaitosta on uudistettu viime
vuosina niin paljon, että nyt
tarvitaan työrauha. Rahoitus tulee
turvata myös niissä vaikeissa
oloissa, joissa valtiontaloutta tasapainotetaan.
Yksittäisistä hankkeista mahdollinen
Taideyliopiston perustaminen
ja ensi vaalikaudella mahdollisesti
toteutettava ammattikorkeakoulujen
rakennemuutos
lienevät merkittävimpiä. Uuden
yliopistolain vaikutuksista tullaan
tekemään eduskunnan edellyttämä
selvitys vuoden 2012 aikana.
4. Erilaiset kyselyt osoittavat, että henkilöstö suhtautuu yliopistouudistuksen vaikutuksiin
melko kriittisesti. Pitäisikö uudistuksen kurssia vielä muuttaa ja mihin suuntaan?
Keskusta
Yliopistolailla vastattiin yliopistojen
autonomiavaatimuksiin. Lain
yliopistotason käytännön toteutuksessa
on kuitenkin tapahtunut
ylilyöntejä. Jotkut yliopistot ovat
tulkinneet, että valtion hallinnosta
irtautuminen irrottaa yliopistot
myös yhteiskunnasta.
Lisäksi eräät yliopistot ovat
tulkinneet lain kirjainta päätöksenteossaan
äärimmäisen keskitetysti.
Ei ole hyvän hallinnon
mukaista, jos omaa toimintaa
koskevista keskeisistä päätöksistä
kuulee vasta sen jälkeen kun hallitus
tai rehtori ovat ne jo tehneet.
Yliopistolain toimeenpanosta
ja vaikutuksista tulee tehdä perusteellinen
arvio ja sen pohjalta
päättää mahdollisista toimista.
Kokoomus
Uusi yliopistolaki on varmasti aiheuttanut
yliopistojen henkilöstölle
paljon päänvaivaa ja muutokseen
liittyviä töitä. Tästä syystä on
ymmärrettävää, että uusi tilanne
aiheuttaa epävarmuutta. Uudistuminen
on kuitenkin välttämätöntä,
jotta suomalaiset yliopistot
pärjäisivät kansainvälisessä kilpailussa
ja voisivat vastata toimintaympäristön
muutoksiin. Yliopistouudistuksen
arvioinnin aika ei
ole vielä, vaan nyt yliopistoille on
annettava työrauha uudistusten
läpiviemiseksi. Täysipainoisesti
yliopistouudistuksen hyvät vaikutukset
näkyvät vasta vuosien syklillä
ja suurta muutosta on mahdollista
arvioida vasta pidemmällä
aikavälillä. Sivistysvaliokunta saa
arvion yliopistolain tähänastisia
vaikutuksia keväällä 2012.
Perussuomalaiset
Yliopistoissa on nyt tehty erittäin
nopeasti suuria uudistuksia. Olisi
viisasta seurata uudistusten vaikutuksia
ja kuunnella yliopistojen
henkilöstöä, kiinnittäen huomiota
tiedeyhteisön osoittamiin ongelmiin.
Esimerkiksi ulkopuolisen
rahoituksen mahdollinen vaikutus
perustutkimuksen edellytyksiin
on vakava haaste humanististen ja
yhteiskuntatieteellisten alojen tulevaisuudennäkymille.
SDP
Vaalien jälkeisissä hallitusohjelmaneuvotteluissa
on syytä sopia
mm. tuottavuusohjelman jatkosta.
Sillä on ollut vaikutuksia myös
yliopistojen henkilöstön asemaan.
Tuottavuusohjelma on ollut epäonnistunut
ratkaisu ja johtanut
epätarkoituksenmukaisiin ratkaisuihin.
On myös varmistettava, että
yliopistojen johtamisen vahvistaminen
sopii yhteen tiedeyhteisön
omien organisoitumis- ja päätöksentekomuotojen
kanssa.
Vasemmistoliitto
Kyllä pitäisi, ja tämä onnistuu perusrahoitusta
vahvistamalla. Vasemmistoliitto
on arvioinut, että
yliopiston hahmottaminen voimakkaasti
ulkopuolisen yhteiskunnan
ja erityisesti talouden instrumenttina
vaarantaa yliopiston
keskeisimpien sivistystehtävien
toteutumisen.
Eri tahoilla on lisäksi arvioitu,
että ulkopuolisen rahoituksen
hankkimiseen liittyvä työkuormitus
ja voimakas suuntautuminen
lyhytjänteiseen tilaustutkimukseen
voi johtaa perustutkimusotteen
laimenemiseen ja siten yliopiston
perustehtävän toteutuksen
heikkenemiseen. Myös ”tuottavuusohjelman”
nimellä kulkeva
ideologinen irtisanomisohjelma on
lopetettava.
Vihreät
Nyt tarvitaan ennen kaikkea työrauhaa.
Uudistuksia on tullut tiheässä
tahdissa ja aiempiinkin
sopeutumisessa on vielä tehtävää.
Jatkossa on syytä vähentää professoreiden
ja muun opetushenkilökunnan
hallinnollista taakkaa.
Yliopistouudistuksen kurssia pitää
muuttaa, jos vuonna 2012 tehtävä
selvitys sen vaikutuksista antaa
siihen aihetta.
5. Mitkä ovat puolueenne kolme keskeisintä yliopisto- ja
tiedepoliittista pointtia tulevaan hallitusohjelmaan?
Keskusta
- Rahoitustason, rahoituksen vakauden
ja rahoituksen oikeudenmukaisen
kohdentamisen turvaaminen
haastavassa julkisen talouden
tilanteessa
- Työurien pidentäminen: Kaikkien
niiden toimenpiteiden edistäminen
(mukaan lukien laiminlyöty
tietoyhteiskunnan vahvistaminen),
joilla vaikutetaan työurien
pidentämiseen
- Kansallisen yliopistoverkon
vahvistaminen ja turvaaminen
Kokoomus
- Suomalaisten korkeakoulujen
kilpailukyvyn vahvistaminen ja
edellytysten luominen kansainväliseen
kärkeen tähtäävälle tutkimukselle
ja vetovoimaiselle ja
laadukkaalle koulutukselle (rahoituksen
turvaaminen ja rakenteiden
kehittäminen).
- Vapaiden taiteiden yliopiston
muodostaminen Sibelius-Akatemiasta,
Kuvataideakatemiasta ja
Teatterikorkeakoulusta.
- Tutkimusinfrastruktuurin kehittäminen
ja sen rahoituksen
vahvistaminen sekä valtion sektoritutkimuslaitosten
yhdistäminen
4-5 kokonaisuudeksi ja niissä tehtävän
perustutkimuksen siirtäminen
voimavaroineen yliopistoille.
Perussuomalaiset
- Yliopistojen sisäänottoa tulee
alakohtaisesti ja hallitusti pienentää
ja turvata näin resurssien riittävyys.
- Tulee lisätä yliopistojen resursseja
tutkimuksessa ja tähän perustuvassa
opetuksessa suhteessa
ammattikorkeakouluihin. Esimerkiksi
ammattikorkeakoulututkintojen
jälkeiset tutkinnot tulee
tehdä yliopistossa. Näin säästetyt
varat tulee suunnata yliopistoille,
osaksi myös yliopistokeskusten
jatkotutkintotarjonnan kehittämiseen.
- Yliopistojen uusi palkkausjärjestelmä
on liian monimutkainen
ja byrokraattinen. Läpinäkyvyyden
lisäämiseksi järjestelmää tulisi
yksinkertaistaa.
SDP
- Tutkimus- ja kehitysrahoituksen
korkean tason varmistaminen
- Yliopistojen perusrahoituksen
tason lisääminen pitkäjänteisen
opetuksen ja tutkimuksen turvaamiseksi
- Tutkimusjärjestelmän uudistaminen
ja työnjaosta sopiminen
Vasemmistoliitto
- Perusrahoituksen vahvistaminen,
- yliopistojen sisäisen demokratian
ja taloudellisen riippumattomuuden
vahvistaminen sekä
- opiskelijoiden aseman turvaaminen
opiskelun maksuttomuudella
ja opintotuen indeksiin sitomisella.
Vihreät
- Korkeakoulujen ja tutkimuksen
rahoitus turvataan ja ammattikorkeakoulujen
perusrahoitus siirretään
kokonaan valtiolle
- Yliopisto- ja ammattikorkeakoulututkintojen
erillisiä profiileja
vahvistetaan ja tutkinnot pidetään
toisistaan erillään. Jos ammattikorkeakouluverkkoa
karsitaan, se
on tehtävä laadullisin kriteerein,
joista keskeisimpiä on opiskelijoiden
työllistyminen.
- Mahdollista Taideyliopistoa
muodostettaessa on huomioitava
henkilöstön ja opiskelijoiden
osallistaminen yhdistymisessä ja
vaikutusmahdollisuuksien säilyttäminen
yhdistymisen jälkeen.
Uudistukselle on varattava riittävästi
uusia määrärahoja.
6. Miten vahvistaisitte perustutkimuksen
asemaa?
Keskusta
Tutkimusrahoituksen painopistettä
siirretään perustutkimuksen
vahvistamiseen. Yliopistojen roolia
perustutkimuksessa vahvistetaan.
Yhteiskuntatieteellisen ja
humanistisen tutkimuksen asema
turvataan. Yliopistojen ja sektoritutkimuslaitosten
keskinäistä
roolia perustutkimuksessa selkeytetään.
Päällekkäisyyksiä poistetaan
ensi sijassa vahvistamalla yliopistojen
roolia ja siirtämällä myös
vastaavat voimavarat.
Kokoomus
Perustutkimuksen asemaa on
vahvistettava yliopistojen uuden
rahoitusmallin kautta. Rahoituksessa
ja ohjauksessa tulee entistä
painavammin ottaa huomioon
tutkimuksen laatu.
Perussuomalaiset
Tulee luoda mahdollisuuksia kytkeä
opetusta ja tutkimusta paremmin
yhteen, edistämällä maisteritutkinto-
opetuksen ja perustutkimuksen
integrointia. Professorien
tutkimusmahdollisuuksia on
parannettava, myös silloin kun
he hoitavat varsinaista opetusvirkaansa.
Yliopistoja ja opettajia
tulee palkita onnistuneesta tutkimusryhmien
muodostamisesta.
Kannustetaan jatko-opiskelun ja
post doc -tutkimuksen kytkemistä
kansainvälisiin kokonaisuuksiin ja
verkostoihin. Edistetään englannin
kielen nykyistä tehokkaampaa
omaksumista ja käyttöä tieteen
kielenä, samalla kun kansallisesti
turvataan suomen kielen asema
tieteen kielenä erityisesti tieteenaloilla,
joilla on käytäntösuhteensa
kautta myös kansallinen tehtävä.
SDP
Perusrahoituksen osuutta pitää
kasvattaa suhteessa kilpailutettuun
rahoitukseen sekä sopimalla
selkeämmästä työnjaosta. Opetusja
tutkimushenkilöstöä on vakinaistettava.
Vasemmistoliitto
Kuten edellä, perusrahoitusta lisäämällä.
Vihreät
Sivistys ja korkea osaaminen ovat
Suomelle hyvä tulevaisuudenturva.
Yliopistojen ja korkeakoulujen
perusrahoitusta on vahvistettava,
jolloin varoja kanavoituu nimenomaan
perustutkimukseen. Perustutkimus
vahvistuu, kun sille
varataan riittävät määrärahat ja
akateemista vapautta ja yliopistojen
itsehallintoa varjellaan. Vain
mahdollisuus ajatella vapaasti ja
kokeilla uutta synnyttää todellista
luovuutta ja innovaatioita. Tutkimukseen
on raivattava uusia mahdollisuuksia
opettamisen oheen.
7. Pitäisikö tulevassa hallituksessa
olla tiedeministeri?
Keskusta
Mitä tiedeministerillä tarkoitetaan?
Jos tarkoitetaan jotain ihmehenkilöä,
joka pystyisi vastaamaan
koko valtavasta ja monimuotoisesta
tutkimus- ja innovaatiotoiminnasta,
niin emme kannata. Koordinaatiovastuu
kokonaisuudesta
on jo tällä hetkellä pääministerin
johtamalla tutkimus- ja innovaationeuvostolla,
jossa kaikki keskeiset
päättäjät ja toimijat ovat
edustettuina.
Jos on tarvetta pidemmälle
menevään koordinointiin, pidämme
parempana vaihtoehtona vahvistaa
tutkimus- ja innovaationeuvoston
asemaa.
Kokoomus
Erillisen tiedeministerin tarpeellisuutta
on syytä arvioida tarkoin.
Tiede- ja innovaatiopolitiikan painoarvoa
valtioneuvostossa tulee
joka tapauksessa lisätä esimerkiksi
siirtämällä koordinointi OKM:n
alaisuuteen. Nykyisin tiedepuoli
jää helposti aliedustetuksi; esimerkiksi
EU:n kilpailukykyneuvostossa
Suomea edustaa aina
elinkeinoministeri.
Perussuomalaiset
Ei. Harjoitettu politiikka ei sinänsä
korjaannu ministereitä lisäämällä.
SDP
Erillinen tiedeministeri ei ole tarpeellinen.
Tiedeasiat voivat olla
edelleen opetusministerillä. Eri
ministeriöiden toimialalla olevan
tutkimusrahoituksen koordinoinnin
parantaminen on tärkeää.
Vasemmistoliitto
Erillinen tiedeministeriö ei ole tarpeen.
Vihreät
Vihreät ei kannata erillistä tiedeministeriä.
Tärkeämpää on saada
hyvät hallitusohjelmakirjaukset
perustutkimuksen, korkeakoulutuksen
ja tutkijoiden aseman parantamisesta.
Yksittäisen teeman
ministeri jää koulutuksen kokonaiskentässä
helposti marginaaliin,
eikä suinkaan vahvista tieteen
asemaa.
8. Mitä Nokian ja Microsoftin ratkaisu vaikuttaa tutkimus- ja
kehitysrahoituksen tulevaisuuteen Suomessa?
Keskusta
Tätä kirjoitettaessa (10.3.) ei vielä
tiedetä mikä on ratkaisun konkreettinen
laajuus ja vaikutus Nokian
tutkimus- ja tuotekehitykseen
ja sitä kautta Suomeen. Siksi ei
ole mahdollista vastata kysymykseen
kuin yleisellä tasolla. Joka
tapauksessa Suomen tutkimus- ja
tuotekehitykseen on investoitava
vahvasti myös tulevaisuudessa.
Tutkimus- ja innovaationeuvoston
suunnitelmat antavat siihen hyvän
perustan. Nykyistä enemmän on
kiinnitettävä huomiota rahoituksen
kohdentumiseen kansallisesti
tärkeille strategisille aloille. Koko
tutkimus- ja innovaatiojärjestelmän
laatutasoa ja vaikuttavuutta
on nostettava. Tässä tapauksessa
erityisesti TEKESin, suuren julkisen
rahoittajan, strategista reagointikykyä
on nykyisestään merkittävästi
parannettava.
Kokoomus
Nokian osuus Suomen t&k -panostuksista
on merkittävä. Tarvitsemme
vahvaa yksityistä ja julkista
panostusta t&k -toimintaan,
jotta kilpailukykymme säilyy. Tavoitteen
tulee edelleen olla, että
t&k -toiminnan taso saavuttaa
neljän prosentin osuuden BKT:sta.
Julkista yritystukijärjestelmää on
tehostettava, jotta panostukset
eivät valu hallintoon, vaan itse
t&k -toimintaan, uusien innovaatioiden
ja tuotteiden syntymiseen.
Myös yksityisiä sijoittajia on
houkuteltava mukaan hankkeisiin.
Meidän on houkuteltava yhä
useampi yritys t&k -toiminnan
piiriin. Tarvitsemme t&k -toiminnalle
erillisen verokannustimen,
joka koskisi erityisesti pk-yrityksiä.
Nämä uudistukset on tehtävä
riippumatta Nokian päätöksistä.
Perussuomalaiset
Tätä on vaikea ennakoida, mutta
on pelättävissä, että Nokian tutkimusrahoitus
Suomessa ratkaisun
seurauksena pikemminkin pienenee
kuin kasvaa. Tämän muutoksen
haasteisiin tulee varautua,
turvaamalla alan osaamisen jatkuvuus
Suomessa.
SDP
Suurten yhtiöiden vastuun vähetessä
pienempien panostukset
korostuvat. Tilastollisesti katsoen
erityisesti kehitysrahoitus on takavuosina
painottunut vahvasti
suurten jo olemassa olevien yritysten
hyväksi. Nyt tarvitaan pienten
ja keskisuurten yritysten kehitystyön
voimakkaampaa tukemista.
Vasemmistoliitto
Suomen osuus tutkimus- ja kehitysrahoituksesta
on ollut Nokian
takia selvästi EU:n keskiarvon yläpuolella.
On huolehdittava siitä,
että rahoitus ei Suomessa laske.
Eduskunnan sivistysvaliokunnassa
on linjattu, että koko EU:n rahoituksen
keskiarvoa tulisi nostaa,
mutta se ei saa merkitä sitä, että
Suomen rahoitus laskee kohti keskiarvoa.
Vihreät
Ratkaisu varmasti muuttaa Suomea,
mutta suuntaa ei tiedä vielä
kukaan. Tieto- ja viestintäteknologian
kehittymisen ja globalisaation
myötä elinkeinorakenteen
jyrkkä muutos kiihtyy joka tapauksessa.
Tärkeintä on vastata tähän
haasteeseen tarjoamalla tietoalan
yrityksille valtakunnallisesti
hyvät toimintaedellytykset. Avoin
ja ennakoitavissa oleva infrastruktuurin
ja koulutuksen rahoitus
tukee suomalaisten tietoalan yritysten
menestystä ja investointihalukkuutta.
Veroviranomaisten
valvonta ja muu laillisuusvalvonta
luo pohjan reilulle kilpailulle ja on
omiaan lisäämään luovaan työhön
perustuvien yritysten menestystä.
Vihreät kannattaa avointa innovaatiopolitiikkaa,
joka uudistaa
talouden rakenteita ja kehittää
kasvavia ja lisäarvoa tuottavia liiketoimintoja.
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 20
|