3/08

  • pääsivu
  • sisällys
  •  

     


    Tuomas Kilpi luki teoreettista filosofiaa pääaineena Helsingin yliopistossa. - Ajatus siitä, että lopullisia vastauksia ei ole olemassa sekä jatkuva pyrkimys uuden tiedon etsintään sopivat erittäin hyvin yhteen myös kirjojen kustantamisen idean kanssa, hän toteaa.

     

    Finn Lecturan uusi toimitusjohtaja Tuomas Kilpi

    Pieni pärjää erikoistumalla

    Pieni kustantamo pärjää kilpaillulla kirjojen kustantamisen kentällä vain vahvalla erikoistumisella ja kohderyhmäajattelulla. Tätä mieltä on Yliopistonlehtorien liiton kirjankustantamon Finn Lecturan uusi toimitusjohtaja Tuomas Kilpi.

    Oy Finn Lectura Ab on vuonna 1986 perustettu Yliopistonlehtorien liiton omistama kustantamo, joka julkaisee pääasiassa aikuis- ja korkeakouluoppimateriaalia. FM Tuomas Kilpi aloitti yrityksen toimitusjohtajana 18. helmikuuta. Hänen edeltäjänsä, toimitusjohtajana vuodesta 2000 toiminut Mika Perttola lähti Otavaan aikuisopetuksen osaston kustannuspäälliköksi.

    Tuomas Kilpi (s. 1967) on työskennellyt aiemmin kustannuspäällikkönä BTJ Finland Oy:ssä sekä päätoimittajana Yhtyneet Kuvalehdet -konsernin Enter-lehdessä.

    - Hyvät kirjat, hyvä taustayhteisö ja hyvät yhteistyökumppanit, luettelee Kilpi syitä Finn Lecturan vetovastuuseen tulemiselle.

    Finn Lecturan selkäranka on aikuisopetuksessa käytettävä kielten opiskelumateriaali. Näistä tulee valtaosa kustantamon tuloista.

    Seminaariyhteenvedon mukaan innovaatioyliopistolle YOL ja sitä kautta EK ovat yksi harkittava mahdollisuus.

    - Kielitaidon merkitys ei ole ainakaan vähenemään päin. Lisäksi kielten kirjat vaativat jatkuvaa päivitystä, Kilpi toteaa.

    Finn Lecturalta ilmestyi viime vuonna noin 15 kirjaa. Uusia painoksia otettiin 30, jota määrää Kilpi pitää kustantamoille aika harvinaisena. Kasvun varaa yritys hakee kuitenkin kielten oppimateriaalien ulkopuolelta ja tulevaisuudessa kustannustoimintaa on tarkoitus laajentaa yhä enemmän myös tietokirjallisuuden suuntaan.

    Kakku viipaloituu yhä enemmän

    Kustannuskenttä on viime aikoina pirstaloitunut ja Tuomas Kilven mukaan tämä kehitys jatkuu. Hän näkee, että Finn Lecturan kokoinen kustantamo pärjää vauhdissa mukana vain vahvalla erikoistumisella ja kohderyhmän tarpeista nousevalla sisältöajattelulla.

    - Markkinat eivät lähitulevaisuudessa kasva, mutta julkaistavien kirjojen määrä kasvaa. Kakku viipaloituu yhä enemmän. Avainasioita ovat: kenelle tarjotaan ja kuinka kustannustehokkaasti, Kilpi visioi.

    Kirjojen tekijät ovat Finn Lecturalle löytyneet omistajaliiton piiristä sekä muista sidosryhmistä. Kilpi toivoo, että Acatiimin laaja lukijakunta muistaisi Finn Lecturan olemassaolon kustantamotarvetta miettiessään.

    Tuomas Kilven mielestä kirja porskuttaa vielä pitkään eikä netti uhkaa kustannustoimintaa. Sen sijaan netti voi olla uhka kirjapainoille.

    - Kirjan tekijöille on tärkeintä saada sisältö ulos ja loppukäyttäjiä mahdollisimman hyvin palvelevassa muodossa. Silloin julkaisumuoto on toissijainen asia.

    Digipainaminen on antanut juuri pienkustantamoille uusia mahdollisuuksia. Finn Lecturakin käyttää digipainamista sellaisissa kirjoissa, joihin se sopii painosmäärän ja värien käytön suhteen.

    Toimitusjohtajapestinsä aluksi Kilpi on pyrkinyt tapaamaan mahdollisimman paljon Finn Lecturan piirissä olevaa väkeä. Lisäksi hän on tutustunut toimintatapoihin, markkinointiin ja logistiikkaan. Kenttä on laaja.

    Sähköisen puolen markkinointia Kilpi haluaisi kehittää säännöllisesti ilmestyvällä uutiskirjeellä ja google-mainonnalla.

    Teksti: Kirsti Sintonen
    Kuva: Veikko Somerpuro

    Lisätietoja: www.finnlectura.fi