Innovationen
anländer till
universitetet
Universitetsreformen framskrider med hisnande
fart men har än så länge förberetts närmast
med tanke på administration och ekonomi. Förslaget
till en ny universitetslag ska behandlas i
riksdagen våren 2009. Under de närmaste månaderna
är det meningen att förslaget skickas ut
på remissrunda.
Den bärande kraften bakom reformen är viljan
att utvidga universitetens finansieringsgrund.
Samtidigt är målet att låta externa aktörer delta
i universitetens förvaltning i en högre grad än
tidigare. Enligt regeringens linjedragning skulle
hälften av medlemmarna i de offentligrättsliga
universitetens direktioner representera olika
intressegrupper utanför universitetet, medan
andra hälften skulle väljas bland universitetens
egen personal enligt det nuvarande trekvotssystemet.
Direktionens ordförande skulle representera
någon av de externa intressegrupperna. Å
andra sidan skulle rektorn inte vara direktionsmedlem
utan verka som föredragande. Enligt linjedragningen
skulle direktionen vid ett stiftelseuniversitet
i sin helhet bestå av representanter
för externa finansiärer.
Regeringens budgetrambeslut innebar en ansenlig
tilläggsresurs för innovationsuniversitetet.
Andra universitet erhöll inte något motsvarande
finansiellt stöd, men de erbjöds en chans att
utveckla sig i enlighet med en motsvarande stiftelsemodell
samtidigt som staten utlovade en
märkbar tilläggssatsning som komplement till
den privata finansiering som universiteten skulle
skaffa fram själva.
Reformens inverkan på innehållet i universitetens
verksamhet har ingen hittills dryftat i någon
högre grad. Nyligen besökte dock Riksdagens
bildningsutskott USA och bekantade sig
med universiteten George Washington, Georgetown
och Harvard samt Massachusetts Institute
of Technology. I USA konstaterade man att ett
toppuniversitets framgång baserar sig på akademisk
frihet och tillräcklig finansiering samt på
forskningsrönens offentlighet även när det är
fråga om samarbete med företag. Dessutom förutsätter
framgången en omsorgsfull elevantagning
och små undervisningsgrupper. Professorskåren
bär ansvaret för studenternas framgång,
men å andra sidan förutsätts eleverna engagera
sig i studierna, och en skral framgång kan leda
till att en student måste ”stanna på klassen” eller
till och med avbryta studierna.
Innovationsuniversitetets ledningsgrupp besökte
för sin del universitetet i Cambridge för
att utreda vilka funktionsmodeller och strategier
detta europeiska universitet med forskning av
högsta klass tillämpade. Även i Cambridge betonade
man den akademiska friheten och oberoendet
från externa intressegrupper. ”Ingen
utomstående säger till oss vad vi ska göra,” konstaterade
Kate Pretty från vicekanslersbyrån vid
universitetet i Cambridge i Suomen Kuvalehtis
artikel i februari. Samma synsätt representeras
av Stephen Emmott, ledare för Microsofts European
Science Initiative –program. Han konstaterar
att universitetens uppgift är att uppmuntra
studenterna i formandet av en egen världsbild.
”Det värsta som (universiteten) kan göra är att
koncentrera sig på sådan forskning som näringslivet
vill ha,” säger han.
Målet för utvecklandet av det finska universitetsväsendet
bör vara att uppnå högsta möjliga
vetenskapliga nivå. I ett litet land förutsätter
det samarbete mellan universiteten, olika intressegrupper
och närlingslivet samt tillräcklig finansiering,
men å andra sidan bör man också
bevara bildningsuniversitetens principer och en
stark grundforskning och – undervisning även i
de vetenskapsgrenar som inte har någon direkt
anknytning till näringslivet. Universiteten ska
inte endast vara distansterminaler för företagens
enheter för produktutveckling, utan deras uppgift
är att skapa ny information och främja bildningen
och kulturen. Insikten om detta utgör en
bra språngbräda för nya innovationer.
Risto Laitinen
Ordförande
Professorsförbundet
|