• pääsivu
  • sisällys

  • Turun yliopiston virtuaaliyliopistoyhteyshenkilö Matti Lappalainen tutkii, miten
    sähköisen asioinnin tietovirrat kulkevat opiskelijan hakeutuessa täydentämään
    opintojaan naapuriyliopistossa. (Kuva T. Tuhkanen)

     

    Virtuaaliyliopisto - yliopistojen yhteisten perustoimintojen kehittäjä


    Suomen virtuaaliyliopiston lähitavoitteena on saada kaikkien kotimaisten korkeakoulujen tietojärjestelmät kommunikoimaan niin, että sähköinen asiointi tulee opetuksen ja opetushallinnon kaikilla lohkoilla ja tasoilla mahdolliseksi. Kyseessä on suuri tietotekninen investointi, mutta vielä suurempi toiminnan konventioihin kohdistuva muutoshanke.

    Tavoitteena on opetus- ja tutkijaresurssien tarkoituksenmukaisempi käyttö, yliopistojen parempi vertailtavuus ja mahdollisuus profiloitua omien vahvuusalueiden kehittämiseen. Virtuaaliyliopistostrategian palautekeskustelussa punnitaan nyt yliopistojen halu sitoutua yhteiseen kehitystyöhön.

    Käyttöönottokoulutus tämän lukuvuoden aikana

    Verkko-opetustarjonnan lisääminen on vain yksi osa Suomen virtuaaliyliopiston kehittämistavoitteista. Se on kuitenkin saanut päähuomion koko uudistushanketta sivuavassa keskustelussa.

    Toinen paljon puhuttanut kysymys on tietoverkkoaineistojen tekijänoikeudet. Tekijänoikeuksien hallinta edellyttääkin yliopistojen kaikille henkilöstöryhmille tarjottavaa tiedotusta ja koulutusta. Ja volyymien kasvaessa verkkoaineistojen hallittu jakelu edellyttää vähintään kansallisen tason standardia sisältö-, elinkaari- ja tekijänoikeustiedon kuvaamiseksi. Lisäksi on luotava vakioitu käytäntö näihin oikeuksiin liittyvien korvausten käsittelylle.

    Samalla on ratkaistava periaatteellinen kysymys siitä, mikä oikeus yliopistolla työnantajana on henkilökuntansa työn tuloksiin. Kansainvälisesti rahoitetuissa hankkeissa tutkijat usein joutuvat luovuttamaan tuotetun aineiston oikeudet rahoittajalle. Myös ammattikorkeakouluissa oppimateriaalin tuottajien asema on toinen kuin yliopistoissa. Yliopistoissa tarvitaan lähiaikoina linjapäätös eri osapuolille parhaiten oikeutta tekevästä sopimuskäytännöstä verkkoaineistojen yhteydessä.

    Digitoitujen opetus- ja tutkimusaineistojen saatavuutta pyritään parantamaan sekä perinteisten että uusien opetusmuotojen tarpeita ajatellen. Aineistopankkeja kehitetään yliopistojen välisinä ja yliopistojen sisäisinä hankkeina. Niihin osallistuu myös kaupallisia toimijoita, suurimpana yhteistyötahona Yleisradio.

    Suomen virtuaaliyliopistoa rakennetaan 25 opetusministeriön rahoittaman verkostohankkeen voimin. Yksi niistä on Suomen virtuaaliyliopiston kehittämisyksikkö, jonka tehtävänä on koordinoida muiden hankkeiden yhteistyötä. Verkostohankkeille on varattu noin puolet virtuaaliyliopiston kokonaisbudjetista. Toinen puoli kanavoidaan suoraan yliopistoille niiden sisäiseen kehittämistoimintaan.

    Verkostohankkeissa on kehitelty sisältö- ja palvelutuotannon käytäntöjä, etsitty uusia työnjaon mahdollisuuksia sekä kerätty tietoa tuki- ja ohjauspalveluiden volyymitarpeesta. Pilottihankkeista saatujen kokemusten pohjalta ollaan mm. kokoamassa hankekoulutusopasta, joka auttaa tulevia projekteja väistämään sudenkuoppia verkko-opetuksen pedagogisissa, teknisissä ja organisatorisissa kysymyksissä.

    Suomen virtuaaliyliopiston tarjoaman opetuksen, tutkimuksen ja hallinnon tukipalveluiden laaja käyttöönottokoulutus aloitetaan lukuvuoden 2002-2003 aikana. Se tulee vaiheittain kattamaan yliopistojen kaikki henkilöstöryhmät.

    Mittavia haasteita liittyy myös yliopistojen välisten opetus-, tieto- ja taloushallinnon toimintojen integrointiin. Samoja rutiineja hoidetaan yliopistoissa monin eri tavoin ja erilaisin vastuusuhtein. Tällaisten toimintojen harmonisointi ja "yhteensopivien" tietoteknisten ratkaisujen toteuttaminen ovat tunneherkkiä kysymyksiä autonomiaansa arvostavissa yliopistoissa _ niin yliopistojen välisissä kuin yliopistojen sisäisessä toiminnassa.

    Suomen virtuaaliyliopisto kehittää työvälineitä tiedeverkostojen väliselle yhteistyölle ja tukee pilottihankkeiden perustamista. Se myös auttaa yliopistoja kansainvälisten yhteistyösopimusten hankinnassa. Virtuaaliyliopisto itse ei ole oikeustoimikelpoinen sopimusosapuoli - se siis toimii aina jäsentensä välityksellä.

    Kohti yhteismitallisuutta ja selkeämpää profiloitumista

    Toteutuessaan Suomen virtuaaliyliopiston palvelut tulevat lisäämään yliopistojen opetuksen vertailtavuutta. Myös yliopistojen hallinnollisiin tukitoimiin saadaan asiointia helpottavaa yhdenmukaisuutta. Kun yliopistojen valtakunnalliseen portaaliin www.virtuaaliyliopisto.fi liitettävät verkkopalvelut yliopistokohtaisine taustatoimintoineen dokumentoidaan, on uudenlaisen työnjaon kehittämiselle ja laadunvarmistuskäytännöille luotu hyvä perusta. Työnjakoa kehittämällä konsortio uskookin päästävän sellaiseen palvelutasoon, jota yksittäisten yliopistojen ei olisi mahdollista saavuttaa. Samalla yliopistot voivat profiloitua entistä selvärajaisemmin omien vahvuusalueidensa kehittämiseen. Tämä lienee ainoita etenemisteitä tulostavoitteiden saavuttamiseen nykytasoisella perusrahoituksella.

    Suomen virtuaaliyliopiston toiminnan tavoitteet on asetettu vuoden 2004 loppuun. Monia osatavoitteita on kehittämiskauden puoliväliin tultaessa jo saavutettu. Myös tieteenalojen sisäistä kehitystä rajanneita aitoja on kaatunut, kun virtuaaliopetus on yhdistänyt ihmisiä ja laitoksia uuteen tavoitteenasetteluun. Tietoverkko on koettu puolueettomaksi maaperäksi luoville uudistuksille. Suhteellisen pienillä kehittämisvaroilla on saatu paljon aikaan. Tämä on tärkeää muistaa nyt, kun toisaalla yliopistojen taloudellista ja toiminnallista autonomiaa pyritään kehittämään ja opetusministeriö uudistaa tulosohjausmalliaan.

    Verkostohankkeiden tulokset ovat virittäneet niihin osallistuneen yliopistoväen odotukset korkealle. Osalle henkilökuntaa tämä yliopistotoiminnan ulottuvuus on jäänyt vielä etäiseksi asiaksi. Virtuaaliyliopiston moniportaisten välitavoitteiden hahmottaminen on työlästä. Samoin kustannusvaikutusten arviointi: uudistuksia varten on korvamerkittyjä kehittämisvaroja, mutta siirtymäkauden aikana rinnan hoidettavien vanhojen käytänteiden ylläpitoon ei. Tästä eteenpäin onkin odotusten hallinta yksi kehittäjien suurista haasteita: miten valaa uskoa sellaiseen, mikä "tulee vasta lähivuosina?"

    Strategian yhteinen arviointi tärkeää

    Virtuaaliyliopistokonsortion, virtuaaliyliopiston verkostohankkeiden ja yliopistokohtaisten opetuksen tuki- ja kehittämishankkeiden on jatkuvasti tarkennettava tavoitteitaan, koska ne antavat suunnan opetuskäytäntöjen muutosprosessille. Suomen virtuaaliyliopiston strategian väliarviointi on meneillään yliopistoissa kuluvan kesän ja alkusyksyn aikana. Yliopistojen lausuntoja on pyydetty 15.syyskuuta mennessä. Strategiasuunnitelma löytyy osoitteesta http://www.virtuaaliyliopisto.fi/arkisto/toukokuu2002. Kullakin yliopistolla on mahdollisuus antaa palaute omalla tavallaan. Nyt yliopistoväellä on tilaisuus osallistua keskusteluun ja niiden tavoitteiden määrittelyyn, jotka muokkaavat akateemisen työn käytäntöjä seuraavina vuosina. Haluaako sinun yliopistosi olla muutoksen suunnannäyttäjä?

     

    Totti Tuhkanen

    Kirjoittaja toimii projektipäällikkönä Suomen virtuaaliyliopiston kehittämisyksikössä

    (painetun lehden s. 18-19)