• pääsivu
  • sisällys
  •  

    Yliopistorahoituksen valvontaa tiukennetaan


    Viime aikoina on tullut ilmi ikäviä tapauksia yliopistojen ulkopuoliseen rahoitukseen liittyvistä epäselvyyksistä ja lainvastaisuuksista. Vaikka esiin nousseita väärinkäytöksiä on ollut vain muutamia, ovat ne langettaneet varjon koko yliopistolaitoksen ylle. Paljastuneet tapaukset ovat herättäneet epäilyksen siitä, etteivät ne olisi ainoita, joissa omat ja vieraat rahat ovat menneet sekaisin. Siksi on ollut vain ajan kysymys, milloin opetusministeriö käynnistää tarkastustoiminnan tehostamisen yliopistoissa. Helmikuussa se on sitten tapahtunut.

    Opetusministeriön toimet ovat tämän hetkisessä tilanteessa täysin ymmärrettäviä. Vapauteen liittyy aina vastuuta. Mikäli vastuuta ei osata kantaa, aletaan sitä rajoittaa. Siten väärinkäytöksiin syyllistyneen pienen joukon toilailuista saa kärsiä lainkuuliainen suuri enemmistö.

    Valvonnan ja tarkastustoiminnan tehostaminen lisää byrokratiaa ja sitoo jo muutoinkin vähäisiä voimavaroja. Lisäresursseja kaivattaisiin kipeästi esimerkiksi yliopistojen opetushenkilöstön lisäämiseen. Nyt joudutaan lisäämään valvonta- ja tarkastustoimintaan vihkiytynyttä väkeä kaikissa yliopistoissa.

    Valvonnan ja tarkastuksen kehittämiseksi opetusministeriö edellyttää yliopistoilta useita erilaisia toimenpiteitä (OPM:n kirje 1.2.2001, d:no 7/500/2001).

    Yliopistojen tulee laatia ulkopuolisella rahoituksella harjoitettavaa toimintaa koskevat strategiansa ja määritellä niihin liittyvät tavoitteensa. Suunnitelmiin tulee liittää rahoituksen valvontaa ja muuta hallinnointia koskevat ohjeet.

    Tunnettu tosiasia on, että yliopistojen sivutoimilupakäytännöissä esiintyy edelleen puutteita. Siksi on hyvä, että opetusministeriö edellyttää paimenkirjeessään sivutoimilupia ja -ilmoituksia koskevien rekisterien on tarkistamista ja saattamista tarvittaessa ajan tasalle. Yliopistot joutuvat raportoimaan sivutoimilupia koskevista toimenpiteistään ja tilanteestaan kevään 2001 tulosneuvottelujen yhteydessä.

    Opetusministeriö edellyttää, että taloussääntöjen tarkistusta ja erillisten talousohjesääntöjen laadintaa ja toteuttamista koskevat toimet saadaan loppuun yliopistojen ja opetusministeriön välisiin kevään 2001 tulosneuvotteluihin mennessä ja niistä raportoidaan neuvotteluissa.

    Edelleen opetusministeriö vaatii, että maksullista ja yhteisrahoitteista toimintaa koskevat sopimukset tehdään esittelystä ja että taloussäännöissä tai erillisissä ohjeissa mainitut virkamiehet allekirjoittavat ne. Opetusministeriön mielestä suositeltavin menettely yliopistoissa on sopimustoiminnan keskittäminen.

    Ehkä kaikkein kovin opetusministeriön taholta tullut vaatimus kohdistuu yliopistojen hallintojohtajiin. Heidän vastuullaan tulee käydä jokaisen ulkopuolista rahoitusta saavan ja hallinnoivan yksikön johdon kanssa neuvottelut, joista tulee toimittaa hallintojohtajan ja yksikön johtajan allekirjoittamat pöytäkirjat opetusministeriöön 8.3.2001 mennessä. Näissä neuvotteluissa tulee esittää seuraavat kysymykset:

    1. Onko yksikölle tulevaa rahoitusta muilla kuin yliopiston tileillä?

    2. Onko yksikön johtaja tai siellä työskentelevä henkilöstö saanut yliopistolle tulevaa rahoitusta shekkeinä?

    3. Onko yksikön johtajan tiedossa kaikki henkilöstölleen myönnetyt apurahat?

    4. Ovatko henkilöstön sivutoimiluvat ja -ilmoitukset ajan tasalla?

    5. Ovatko kaikki ulkopuoliseen rahoitukseen liittyvät sopimukset tehty kirjallisesti ja ovatko ne yksikön tai yliopiston hallussa?

    6. Onko yksiköllä ajantasainen kalustoluettelo ja miten sen kirjanpito on järjestetty?

    7. Onko yksikön johtajan tiedossa henkilöstön omistajuudet tai hallituksen jäsenyydet yhtiöissä, yhdistyksissä tai säätiöissä, joiden toiminta on sellaisessa yhteydessä yliopistoon, että virkamiehiä koskevat esteellisyyssäännökset saattavat tulla kysymykseen?

    Opetusministeriön edellä selostetusta kirjeestä yliopistoille käy ilmi myös, että ministeriö tulee asettamaan yliopistojen ulkopuolisen rahoituksen valvontaa ja hallinnointia selvittävän työryhmän, joka tulee työssään hyödyntämään muun muassa edellä mainittuja hallintojohtajien ja yksikköjen johtajien allekirjoittamia pöytäkirjoja.

    Aika näyttää, mitä yliopistojen tehostetut valvonta- ja tarkastustoimet tuovat tullessaan. On kuitenkin selvää, että kaikkien osapuolten intresseissä on väärinkäytösten aiheuttaman varjon poistaminen yliopistojen yltä mahdollisimman nopeasti.

    Klaus Sundbäck

     

    (painetun lehden sivuilla 26-27)