• pääsivu
  • sisällys
  • Lehtori Anneli Meurman-Solin,
    vararehtori Raija Sollamo ja
    yhdistyksen puheenjohtaja lehtori Anu irkkunen-Fullenwider

    Puolivuosisataa lehtoriyhdistyksen toimintaa Helsingin yliopistossa


    Paneelikeskustelu "Oppiminen ja luovuus tutkimukseen perustuvissa yliopisto-opinnoissa" alkaa. Osanottajat vasemmalta: professori Pertti Saariluoma, professori Tuula Gordon, professori Bo Pettersson, lehtori Seija Tiisala, dosentti Marja Häyrinen-Alestalo ja professori, vararehtori Ilkka Niiniluoto.

    Marraskuun 25. päivänä juhlistettiin Helsingin yliopiston lehtorit ry:n puolivuosisataista taipaletta. Varsinainen kaikille avoin juhlatilaisuus pidettiin yliopiston juhlasalissa, ja sitä seurasi kutsuvieraille ja yhdistyksen jäsenille järjestetty vastaanotto lämpiössä.

    Juhlatilaisuuden musiikista vastasi yhtye Ratakadun Pihasoittajat, johon kuuluu mm. opettajankoulutuslaitoksen lehtoreita. Vieraat toivotti tervetulleiksi yhdistyksen puheenjohtaja Anu Virkkunen-Fullenwider, ja yliopiston tervehdyksen tilaisuuteen toi vararehtori Raija Sollamo, jonka erityisvastuualue on opetuksen kehittäminen Helsingin yliopistossa.

    Juhlan pääohjelmana oli paneelikeskustelu, jonka aihe oli lehtoreille läheinen ja tärkeä: Oppiminen ja luovuus tutkimukseen perustuvissa yliopisto-opinnoissa. Keskustelussa tuli esille monia eri näkökulmia aiheeseen, mutta yhteistä niille oli se, että kaikki korostivat tiedon yhdessä etsimisen tärkeyttä: opettajan tulisi olla innostunut ja innostava mentor, opetuksen tulisi olla ongelmalähtöistä, ja opiskelija tulisi ohjata itsenäiseen omaan opiskeluun ja ongelmaratkaisuprosesseihin; uusi tieto voi integroitua vain jo omaksuttuun tietoon, ja itse integraatioprosessi on tärkeä. Suuret opettajapersoonat ovat edelleen tarpeen, mutta katsottiin yliopistopedagogiikan auttavan hyödyntämään kunkin persoonallisuuden hyviä puolia. Myös suullisen tiedon siirtämisen tärkeyttä korostettiin: Sokrates voisi edelleen olla esikuvamme.

    Yliopiston tulisi itse aloittaa keskustelu oppimis- ja tutkimisstrategioista, tieto-käsityksestä ja laatukriteereistä eikä vain reagoida erilaisiin poliittisesti suodattuneisiin käsityksiin “tietoyhteiskunnasta” ja ulkopuolisten asettamiin laatukriteereihin.

    Teksti:
    Anu Virkkunen-Fullenwider
    Seija Tiisala

    Kuvat: Ari Aalto