Kirja-arviot
|
Moneen kertaan viivattu tietopankki
Hanna Kuusi:
Lainatut, viivatut, tentityt.
Ylioppilaskunnan
kirjasto/ Helsingin
yliopiston opiskelijakirjasto
1858—2009.
SKS 2011. 470 sivua.
|
Ylioppilaat
ovat nuoresta
iästään
huolimatta
tai juuri sen
takia varsin toimeliasta
ja aikaansaavaa väkeä.
He perustivat sata vuotta
sitten uuden ylioppilastalon,
jonka kunniaksi
julkaistiin vuonna 2010
iso ja komea opus. Mutta
jo aiemmin isänmaan
toivot olivat perustaneet
oman kirjaston, joka
koki päivänvalon vuonna
1858.
Lainatut, viivatut,
tentityt -kirja kuljettaa
lukijan läpi opiskelijakirjaston värikkään ja vaiherikkaan
historian tälle vuosituhannelle asti. Kirjassa
seurataan sekä suuria yhteiskunnallisia mullistuksia
ja niiden vaikutuksia kirjaston asemaan että opiskelijoiden
ja henkilökunnan jokapäiväistä elämää ja
ongelmia.
Miten kirjasto sitten sai alkunsa? Jo Turun Akatemian
alkuajoilta, 1600-luvulta lähtien osakunnat
olivat ostaneet kirjoja köyhien ylioppilaiden käyttöön.
Kirjastot olivat kuitenkin hajallaan siellä täällä
ja avoinna vain pari tuntia viikossa. Yleisen ja yhteisen
kirjaston tarkoituksena olikin helpottaa kirjojen
saantia, lisätä aukioloaikoja sekä tietysti säästää
kuluissa. Lisäksi kirjasto tarjosi paikan, jossa ylioppilaat
voivat tavata ja viettää aikaa yhdessä.
Ensimmäinen kirjasto sijaitsi Hallituskadulla.
Sittemmin kirjasto on viettänyt kiertolaiselämää ja
vaeltanut Leppäsuonkadun kautta nykyiseen sijaintipaikkaansa
Kaisaniemenkadulle. Kirjastotalojen
riesoja ovat olleet matalat tilat, vuotavat katot, vetävät
ikkunat, huono ilmastointi ja monet muut ongelmat,
jotka ovat aiheuttaneet henkilökunnalle turhia
sairauslomia.
Alusta lähtien kirjastoon hankittiin myös sanoma-
ja aikakauslehtiä, karttakirjoja ja tietosanakirjoja.
Merkittävää on että myös kaunokirjallisuus oli
hyvin edustettuna. Kaunokirjallinen teksti kehitti
ylioppilaiden kielitaitoa sekä palveli laaja-alaista
sivistymistä. Ensimmäinen kirjastonhoitaja olikin
musiikkimies Karl Collan, jonka kynästä ovat syntyneet
sellaiset klassikot kuin Sylvian joululaulu ja Vaasan
marssi. Myös kirjallisen avantgarden uranuurtaja
Volter Kilpi hoiti sivutyökseen 1900-luvun alussa
kirjanhoitajan vakanssia.
Kirjasto on kietoutunut myös poliittisiin selkkauksiin
ja liikehdintään. Sortovuosien aikoina kirjastosta
tuli nuor- ja vanhasuomalaisten kiistakapula,
kansalaissodan riehuessa sen ovet suljettiin joksinkin
aikaa kokonaan, 30-luvulla kirjasto joutui kielikysymyksen
pyörteisiin ja Ylioppilaslehden päätoimittaja
Urho Kekkonen vaati kirjaston suomalaistamista.
Rajoja rikkovalla 1960-luvulla kirjastossa soi
avantgardemusiikki Karlheinz Stokhausenista John
Gageen ja luentoja pitivät Kaj Chydenius, Erkki
Salmenhaara, Seppo Heikinheimo ja Kari Rydman.
70-luvulla taas virastodemokratia oli päivän sana, ja
henkilökunta perusti oman Rypström-nimisen lehden
äänenkannattajakseen.
70-luvulla kirjasto myös siirtyi valtion omistukseen.
Syynä oli massayliopiston synty 60-luvulla ja
sen tuoma valtava työmäärä ja resurssien tarve, kun
kirjoja, tiloja ja henkilökuntaa piti saada lisää. Koko
olemassaolonsa ajan kirjasto oli kärsinyt henkilökunnan
ja työmäärän epäsuhdasta. Lisäksi kuluttavassa
kirjastotyössä esimerkiksi tuhansien kuittien ja korttien
nopea ja mekaaninen siirtely aiheutti rannekipuja
ja muita terveyshaittoja ja henkilökunnan sairauslomista
tuli aivan oma taloudellinen ongelmansa.
Automatisoiminen ja muu moderni teknologia onkin ollut suureksi avuksi juuri kirjastotyössä. ATK
mahdollisti jo 60-luvulla ensimmäisen mikrokirjan
tulon ja vähän myöhemmin — henkilökunnan suureksi
helpotukseksi — siirtymisen paperikortistosta
automaattiseen sähköiseen kortistoon.
90-luvulla käyttöönotettu HELKA-järjestelmä
mahdollisti kaukolainat, mikä myös kevensi henkilökunnan
työtaakkaa. Tietotekniikka myötävaikutti
myös uusien opetusmenetelmien kehittymiseen
luentopäiväkirjoista esseisiin, kun aineistoihin pääsi
helposti käsiksi.
Sähkökirja ei kuitenkaan ole kokonaan korvaamassa
paperikirjaa eikä kirjasto siirtymässä kokonaan
verkkoon. Siinä suhteessa nykytilanne muistuttaa
kirjaston alkuaikoja, että kirjastoja yritetään yhdistää
ja saada saman katon alle. Tosin kirja varoittaa, että
tietotekniikka ja sen mukaan tuomat tehokkuuden
ja taloudellisuuden vaatimukset uhkaavat myös
vaarantaa kirjaston perinteisen aseman sivistyslaitoksena.
Runsaasti tietolaatikoita, kommentteja, kuvia ja
muuta havainnollistavaa materiaalia sisältävä Lainatut,
viivatut, tentityt jättää lopulliset tulevaisuudenvisiot
lukijan pääteltäviksi. Se ainakin on varmaa,
että kirjasto on tietopankki, jota jokainen opiskelija
ja oppinut jossain muodossa tarvitsee vastakin.
Volter Kilven, Urho Kekkosen ja monien muiden
vaikuttajien merkittävän roolin esiin tuova kirja vakuuttaa
epäilevänkin lukijan siitä, että opiskelijakirjaston
historia on tutkimuskirjaston tavoin osa kulttuurihistoriaa
ja että se myös tulevaisuudessa kulkee
käsi kädessä muun kulttuurin kanssa.
Pekka Wahlstedt
|
Teoriavaje tutkimuksen pulmana
>Katariina Holma & Kaisu
Mälkki (toim.):
Tutkimusmatkalla. Metodologia, teoria ja filosofia kasvatustutkimuksessa.
Gaudeamus,
Helsinki University
Press 2011. 211 s.
|
Uusliberalistinen
koulutuspolitiikka
on saanut markkinavoimista
vahvan kumppanin.
Korkeamman
koulutuksen tehtävät ja
toimintamuodot ovat
kääntyneet tuotantotalouden
ja markkinoiden
suuntaan: Viimeaikaista
kehitystä voidaan
kuvailla siirtymänä
'yrityskorkeakouluun',
'palvelukorkeakouluun'
tai 'McDonaldskorkeakouluun'
(Rinne,
Kivirauma ja Lehtinen:
Johdatus kasvatustieteisiin, 7. p. WSOY 2010). Tieteenteon
keskeiset elementit, teoretisointi ja tutkimusmenetelmien
kehittäminen, on jäämässä syrjään.
Tämä koskee erityisesti humanistisia ja kasvatustieteellisiä
aloja.
Empiiriseen kasvatustieteelliseen tutkimukseen
on olemassa monia hyviä metodologian oppikirjoja.
Sen sijaan teoreettisen kasvatustutkimuksen tieteenfilosofiaa
ja metodologiaa käsittelevää kirjallisuutta
on varsin niukasti tarjolla. Yliopistonlehtori
Katariina Holman ja tutkija Kaisu Mälkin toimittama
Tutkimusmatkalla-kirja on tarkoitettu täyttämään
tuota aukkoa.
Kuten kirjan alaotsikkokin 'Metodologia, teoria
ja filosofia kasvatustutkimuksessa' antaa ymmärtää,
kyseessä ei ole empiirisen kasvatustutkimuksen,
vaan käsitteellis-teoreettisten tutkimusten tekemistä
käsittelevä artikkelikokoelma. Kirjassa pyritään
etsimään vastauksia muun muassa kysymykseen
siitä, mitä teoreettisessa ja erityisesti kirjallisuusanalyyttisessa
tutkimuksessa käytettävät teoriat ja menetelmät
perimmältään ovat, ja miten niitä voidaan
arvioida. Tarjolla olevassa metodikirjallisuudessa tutkimusmenetelmät
ja -paradigmat esitellään yleensä
irrallaan käytännön tutkimustyöstä. Ne eivät kuitenkaan
tarjoa opinnäytetyöntekijöille valmiita muotteja
sovellettavaksi tutkimusaineistoon, vaan niitä on
arvioitava tutkimuksen edetessä.
Professori Pauli Siljander toteaa, että nykyään
kasvatustieteelliset tutkimusintressit ovat partikulaarisia,
eriytyneitä ja paikallisia. Tämän luonnollinen
seuraus on pluralismi, joka näyttäytyy kahdella eri
tasolla: toisaalta tutkimuskohteiden moninaisuutena,
toisaalta tutkimusta ohjaavien perusajattelutapojen,
toteutustapojen ja menetelmien moninaisuutena.
Tämä ei Siljanderin mukaan ole varsinainen
ongelma, vaan ongelma on teoriavaje. Tällä hän
tarkoittaa sitä, että tieteen tehtäväksi ei enää nähdä
teorianmuodostusta, vaan tavoite on vaatimattomampi:
tutkimuksen tehtävänä on tuottaa yksittäisiä
ja paikallisia diskursseja, joilta ei vaadita yleisyyttä,
selitysvoimaa tai muita teoreettisia hyveitä. Vaikka
nykyisen empiirisen kasvatustutkimuksen piirissä
pedagogisia prosesseja koskeva teorianmuodostus ei
olekaan kokonaan kadonnut, ajatus teorian kehittelystä
on siirtynyt marginaaliin.
Yliopistonlehtori Jouni Peltonen käsittelee artikkelissaan
teoriantutkimuksen mahdollisuuksia
ja haasteita käyttäen esimerkkeinään erilaisiin oppimisteorioihin
liittyviä ongelmia ja epäselvyyksiä.
Hän päätyy toteamukseen, että empiiris-analyyttisia
teorioita on mahdollista tutkia ja niitä saa tutkia teoreettisesti
tai filosofisella otteella, ilman varsinaisia
tai erityisesti tähän tarkoitukseen kerättyjä empiirisiä
aineistoja. Tieteenfilosofi van Fraasseniin viitaten
Peltonen toteaa, ettei ole olemassa yhtä yhtenäistä
teoriantutkimuksen menetelmää, ja että ”usein jokin
hallitseva teoria kahlitsee ja yksipuolistaa ajatteluamme
siinä määrin, että emme edes huomaa sellaisia
ilmiöitä, jotka eivät sovi tämän teorian kanssa yhteen”.
Esko Marjomaa
|
Juhlakirja sanojen salapoliisista
Sirkka Saarinen, Kirsti
Siitonen ja Tanja Vaittinen
(toim.):
Sanoista kirjakieliin.
Juhlakirja Kaisa
Häkkiselle 17. marraskuuta
2010.
Suomalais-Ugrilaisen
Seuran Toimituksia 259.
422 s.
|
Professoriliitto
valitsi Kaisa
Häkkisen
vuoden professoriksi
2007, ja tuolloin häntä
esiteltiin myös Acatiimin
palstoilla. Häkkisen äskettäisen
merkkipäivän
yhteydessä julkaistiin
hänelle omistettu juhlakirja.
Tämä teos keskittyy
sellaisiin kielentutkimuksen
alueisiin,
joita Häkkinen on itsekin
käsitellyt aktiivisesti,
nimittäin kirjakielten
historiaan, sanastoon ja
sanojen etymologiaan
sekä sukukieliin.
Juhlakirjan ensimmäinen
artikkelisarja käsittelee kirjakielten kehitystä.
Tarkasteltavana on enimmäkseen suomen
kirjakielen kehitys Agricolan ajoista 1800-luvulle,
mutta lisäksi käsitellään ruotsinlapin kirjakieltä sekä
latinan ja unkarin sanastosuhteita. Yhden artikkelin
keskipisteenä on Kalevala: Raimo Jussila tarkastelee
vuoden 1849 Kalevalan laitoksen merkitystä suomen
kirjakielen kehityksessä vertailemalla alustavasti
Kalevalan sanastoa neljän muun kielimuodon sanastoon,
nimittäin vanhaan kirjasuomeen, suomen
murteisiin, nykysuomeen ja karjalan kieleen. Tunnetustihan
Kalevalan ansiosta länsimurrepohjaiseen
vanhaan kirjakieleen aukeni itämurteen voimakas
vaikutus, mikä edisti tulevan nykysuomen ymmärrettävyyttä
koko suomen kielen puhuma-alueella.
Juhlakirjan sanastoa käsitteleviä artikkelisarjoja
on kaksi siten, että ensimmäisessä keskitytään
suomen kielen sanastoon ja etymologiaan, toisessa
sukukieliin. Suomen kielestä artikkelin kirjoittaneet
pohtivat eräitä johdostyyppejä sekä esittelevät muun
muassa lainasanatutkimuksen vastaanottoa ja sanakirjoja.
Tämän lisäksi he ottavat kantaa etymologisiin
kysymyksiin sekä esittävät muutamia uusiakin etymologioita.
Sukukielten sanasto-osuudessa on eniten kirjoituksia
virosta ja saamesta, mutta mukana on
myös yksi kirjoitus marista ja yksi permiläiskielistä.
Tämänkin artikkelisarjan kirjoittajat esittävät joukon
uusia etymologiaehdotuksia. Edelleen Santeri
Junttila tähyilee kirjoituksessaan potentiaaliseen tulevaisuuteen
visioimalla itämerensuomen seuraavaa
etymologista sanakirjaa.
Juhlakirjaan sisältyy normaaliin tapaan päivänsankarin
julkaisujen bibliografia. Kaisa Häkkisen julkaisuluettelosta
ilmenevät hänen ansionsa paitsi tutkijana
myös tieteen populaaristajana. Popularisoinnissa
mitä näkyvintä toimintaa ovat olleet pitkäaikaiset
kolumnistin tehtävät. Vuodesta 1994 vuoteen
2004 Häkkinen kirjoitti etymologisesti painottuneita
kolumneja Hiidenkiveen, ja vuodesta 2004 alkaen hän
on kirjoittanut sanastoa käsitteleviä kolumneja Tiedelehteen.
Eräiden vuosien julkaisuaktiivisuus on ollut
todella vilkas, esimerkiksi vuonna 2007 Häkkinen
ehti tuottaa kymmenen kolumnin lisäksi 34 muuta
julkaisua.
Häkkisen juhlakirja tarjoaa monipuolisen katsauksen
suomen kielen sanaston ja etymologian nykyiseen
tutkimukseen sekä suomen ja sen kirjakielten
kehitykseen. Kirjan loppuun koottu bibliografia puolestaan
auttaa löytämään kaikki Häkkisen eri julkaisufoorumeilla
ilmestyneet kirjoitukset aina vuoteen
2010 asti.
Klaus Laalo
Tampereen yliopiston suomen kielen professori
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 42
|