1/11

  • pääsivu
  • sisällys
  • Jorma Lehtimäki
    vice ordförande, yll

     

    Inget blir som förr

    Ett kulturellt och kreativt nytt år 2011 för alla läsare av Acatiimi!

    Nytt och förhoppningsvis kreativt är även Acatiimis utseende. I en färsk enkät svarade över 80 % av deltagarna att de läser eller åtminstone bläddrar tidskriften från pärm till pärm. Den ansågs vara nyttig för universitetsanställda och behandla universistetsärenden mångsidigt.

    Medan Acatiimi har förnyat sig har Universitetslektorernas förbund på sitt håll ändrat sitt namn till Förbundet för undervisningssektorn vid universiteten YLL. Namnändringen återspeglar utvidgningen i universitetens verksamhet och uppgiftsbeteckningar.

    I Forskarförbundets och Professorsförbundets enkät kritiserades genomförandet av universitetsreformen vid universiteten i häftliga ordalag. Detsamma kom fram även i YLL:s medlemsenkät som visserligen fokuserades på andra frågor. Trots bristerna i förvaltningen har universiteten kunnat sköta sina uppgifter tack vare den kompetens, ansvarskänsla och oavhängighet från förvaltningen som de anställda inom de centrala uppgifterna — dvs. undervisning och forskning — visat. Förhoppningsvis har bristerna i chefsskap samt den allt mer tidsslukande byrokratin inte kommit för att stanna.

    Universiteten har använt tidsbundna anställningsförhållanden även vid sådana uppgifter där det tidigare var kutym att ge personen en stadigvarande tjänst. Meningen var att övergången till arbetsavtalsförhållanden skulle medföra en helt annan utveckling. Förändringen i universitetens juridiska ställning var så drastisk att allt ingalunda har kunnat lyckas inom ett enda år.

    Vi får väl anta att sakerna ska bli bättre. Några positiva tendenser syns redan.

    Åbo universitet håller på att ändra hundratals tidsbundna uppgifter till stadigvarande, något som det ska få full erkänsla för. Aaltouniversitetet — och även andra — håller på att skapa allt attraktivare karriärstigar för lärare och forskare. I Jyväskylä förutsätter man pedagogiska färdigheter av alla innehavare av undervisnings- och forskningsbefattningar.

    Tammerfors universitet har gjort en djärv reform i organisationsstrukturen. Därvid har man förstått att expertutbildning och –erfarenhet inte ens i ett akademiskt samfund är någon garanti för kunnande i chefsuppgifter och ledarskap. Detta skulle ändå inte ha behövt innebära att bara män väljs till ledare för de vetenskapsenheter som ersatt fakulteterna. På individnivå har valen knappast varit misslyckade, men huvudförtroendemannen för FOSU Sinikka Torkkola har helt rätt då hon kritiserar förfarandet ur helhetens och jämställdhetens synvinkel.

    I Finland har det rått samförstånd i fråga om förverkligande av jämställdhet. I utbildningspolitiken gäller detta grundutbildning, lärar- och annan akademisk utbildning, tillgång till utbildning i landets olika delar och oberoende av kön, förmögenhet eller föräldrarnas utbildning.

    De senast nämnda faktorerna gjorde Finland till ett mönsterland i utbildningsorganisationen CASE:s färska jämförelse. Dessa goda samhälleliga drag ska vi inte avstå från.

    Jorma Lehtimäki
    vice ordförande, yll

    • Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 4